فلسطین و اشغال آن توسط رژیم صهیونیستی از موضوعات مهم و مورد توجه در کشور ما طی سالهای بعد از پیروزی انقلاب اسلامی بوده است. در این میان، سینمای ایران هم سعی کرده با تولید فیلم و نشان دادن مظلومیت مردم این سرزمین، در حد بضاعتش ایفای نقش کند.
به گزارش سینماسینما، برخی از این آثار سینمایی مستقیما به اشغال فلسطین پرداختهاند و همچنان شاخصترین اثر، فیلم «بازمانده» اثر زندهیاد سیفالله داد است. موضوع جنگ جهانی دوم و برخورد با یهودیان و همچنین حمله رژیم صهیونیستی به لبنان، بستر ساخت فیلمهای دیگری در سینمای ایران بوده است که مجموع آنها، حکایت از غاصب بودن رژیم اشغالگر قدس دارد.
مسعود کیمیایی از اولین کارگردانانی است که به سراغ این موضوع رفت و در سال ۱۳۶۷ «سرب» را ساخت.
این فیلم، داستان دانیال با بازی امین تارخ و مونس با بازی فریماه فرجامی است که میخواهند به ارض موعود بروند؛ اما با مخالفت سازمانی به نام هاگانا که یهودیان را بسیج میکند روبهرو میشوند. جمشید مشایخی، جلال مقدم، هادی اسلامی، فتحعلی اویسی و سعید پیردوست دیگر بازیگران «سرب» هستند.
«آتش پنهان» ساخته حبیب کاوش در سال ۱۳۶۹ از اولین آثاری است که مستقیما اشغال فلسطین را دستمایه قرار داده است.
ادیب قدوره، علیاکبر بهادری، امیر باران لوئی، مونیا جمالپور، معصومه تقیپور و فرهنگ مهرپور از بازیگران این فیلم هستند.
زندهیاد سیفالله داد در سال ۱۳۷۳ «بازمانده» را در قاب دوربین ثبت کرد که با گذشت بیش از دو دهه هنوز هم شاخصترین اثر با موضوع اشغال فلسطین محسوب میشود.
سلما مصری، بسام کوسا، جمال سلیمان، جیانا عید، صباح برکات، علاء کوکش و هانی سعدی بازیگران این فیلم هستند که «داد» آنها را از بین هنرپیشههای سوری انتخاب کرد.
بعد از «بازمانده» و موفقیت آن، تولیدات این حوزه پررنگتر شد بهطوری که کارگردانی بهنام عبدالرضا نواب صفوی در سال ۱۳۷۶ دو فیلم «هفت سنگ» و «قاعده بازی» را کارگردانی کرد.
«هفت سنگ» با بازی داریوش ارجمند، امین تارخ، آتیلا پسیانی، بهروز بقایی، اصغر همت و مهناز انصاریان درباره دیوید پسر خاخام الیاس مشوه شمعون است که پس از سالها اقامت در هلند و پایان تحصیلاتش برای زیارت و ملاقات با شخصی به نام شیخ کریم وارد فلسطین میشود.
در «قاعده بازی» هم داریوش ارجمند، بیژن امکانیان، امین تارخ، آتیلا پسیانی و علی اوسیوند بازی کردند.
«بیگانگان» ساخته عباس رافعی داستان یادآوری یک عشق ناکام در فلسطین است. جوانی به نام حسام عاشق دختری به نام لیلا میشود. آن دو قصد ازدواج با یکدیگر را دارند، اما حمله صهیونیستها به آن کشور و به وجود آمدن جنگ و سپس آواره شدن ساکنان شهر، باعث میشود که این دختر و پسر یکدیگر را گم کنند.
«قناری» ساخته جواد اردکانی در سال ۱۳۸۲ هم از آثاری است که این موضوع را در قالب داستانی برای نوجوانان روایت میکند.
در همان سال، محمد درمنش «هیام» را کارگردانی کرد.
«زخم زیتون» اولین ساخته سینمایی محمدرضا آهنج، دیگر اثر ساختهشده در این حوزه است که در سال ۱۳۸۳ آماده نمایش شد. «شکارچی شنبه» به کارگردانی پرویز شیخ طادی با بازی علی نصیریان، امیریل ارجمند، دارین حمسه، مهدی فقیه و سیلوا آندریاسیان در سال ۱۳۸۸ ساخته شد.
«فیلادلفی» ساخته عزتالله جامعی در سال ۱۳۸۹ درباره گروهی است که برای انجام فعالیت بشردوستانه تصمیم میگیرند تا آذوقه و وسایل پزشکی به محاصرهشدگان غزه برسانند و برای رسیدن به این هدف اقدام به حفر تونلی زیر زمینی میکنند.
«لبنان عش من» ساخته حسن کاربخش، «۳۳ روز» ساخته جمال شورجه، «شهابی از جنس نور» به کارگردانی محمدرضا اسلاملو و «ابوزینب» ساخته علی غفاری، فیلمهای دیگری هستند که جنایات رژیم صهیونیستی را در لبنان به تصویر کشیدهاند.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نشان سیف الله داد چه نسبتی با بهرام افشاری و ملیکا شریفی نیا دارد؟
- هفته فیلم مقاومت در شبکه نمایش
- همزمان با روز ملی سینما؛ پوستر فیلمهای خاطرهانگیز در موزه سینما نمایش داده میشود
- برندگان یازدهمین دوره آکادمی فیلم کوتاه ایران معرفی شدند
- گفتوگو با منوچهر محمدی: وظیفه فیلمسازان است که به جنگ خطوط قرمزی که هیچ مبنای شرعی و قانونی ندارند، بروند
- ویدئویی از گفتگوی سیف الله داد، برگرفته از تاریخ شفاهی موزه سینما
- عطاالله مهاجرانی یاد سیفالله داد را گرامی داشت/ بهترین و کارآمدترین معاون سینمایی وزارت ارشاد بود
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- روایت مهاجرانی از تلاشهایش برای حل مشکل فردین ، بهروز وثوقی و ناصر ملک مطیعی
- تشریح روند بازسازی فیلمهای ایرانی برای فجر جهانی
- چهار فیلم ایرانی در بخش «بازسازی کلاسیکها» جشنواره جهانی فیلم فجر
- حقایقی درباره فیلم از کرخه تا راین/اگر رهبر انقلاب فیلم را ندیده نبود از کرخه تا راین به سرنوشت گزارش یک جشن دچار می شد
- منوچهر محمدی: سرمایههای بیرونی به نیت تفنن وارد سینما میشوند
- علی نصیریان به «چشمان خیس پروانهها» پیوست
- ما بازنده بودیم و او برنده
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- حقایقی درباره فیلم سرب ساخته مسعود کیمیایی به بهانه نمایش آن از تلویزیون
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
آخرین ها
- «بابا پیکاسو»؛ در چنبره عواطف، حرمان و جداافتادگی
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت





