یادگار امام گفت: شبکههای اجتماعی، انحصار را شکستهاند، انحصاری که موجب میشود میل شخصی بر عقل غلبه بیابد اما وقتی به خرد جمعی برسد، فرصت رشد هیتلرها و صدامها فراهم نمی شود و یک اپلیکیشن تلفن همراه ممکن است از دهها شبکه تلویزیونی جلوتر باشد.
به گزارش سینماسینما، حجتالاسلام والمسلمین سیدحسن خمینی در دیدار با دبیر سیوششمین جشنواره جهانی فیلم فجر با بیان اینکه بسیار خوشحالکننده است که ظرفیت مناسبی برای برگزاری جشنواره جهانی فجر فراهم شده است، گفت: به این فکر میکردم که دنیا چقدر تغییر کرده است؛ روزگاری برای اینکه بدانیم مثلا در مصر چه میگذرد باید حتما آسوشیتدپرس، تاس، رویترز و فرانسپرس گزارش میکردند تا خبردار شویم. به یاد دارم زمان جنگ تلاش بر این بود که خبرگزاری جمهوری اسلامی رشد کند و هزینه هنگفتی باید صرف میشد که امکانپذیر نبود.
وی افزود: به تدریج سیانان همه خبرگزاریها را به محاق برد و حرف اول تولید خبر را میزد اما گذشت زمان و پیشرفت امکانات موجب شد این اهمیت از بین برود و رواج سختافزارهای بسیار ساده در دنیای غیرانگلیسی موجب شد همه مردم و فکرها و شبکههای مختلف تلویزیونی، سیانانی برای خود درست کنند و امروز شبکههای اجتماعی، تلویزیونها را کنار گذاشته و به افراد اجازه داده هر یک برای خود امثال سیانان داشته باشند و در واقع امکانی را که زمانی، یک دولت نمیتوانست فراهم کند، امروز شبکههای اجتماعی فراهم کردهاند.
وی ادامه داد: امروز لازم نیست دولتها برای انتقال اطلاعات اقدام کنند و اشخاص، خود انتخابکننده هستند و به نظرم در مجموع سختافزارها، دنیا را به جای بهتری تبدیل کردهاند. شبکههای اجتماعی، انحصار را شکستهاند. انحصار موجب میشود میل شخصی بر عقل غلبه بیابد اما وقتی به خرد جمعی برسد، فرصت رشد هیتلرها و صدامها فراهم نمی شود و یک اپلیکیشن تلفن همراه ممکن است از دهها شبکه تلویزیونی جلوتر باشد. در این شرایط دیگر مهم نیست که شما حرفتان را کجا بزنید، مهم این است که چه حرفی برای گفتن دارید.
سیدحسن خمینی با بیان اینکه روزگاری مهم این بود که چه کسی مالک بلندگوست اما امروز بلندگو دست همه هست، اظهار داشت: مهم این است که حرف چیست و اگر حرف داشته باشید، همه میشنوند و این خدمتی است که تکنولوژی به بشریت کرده است؛ اگرچه ممکن است حرفها بین صدها حرف دیگر گم شوند و این اشکال وجود دارد.
وی اضافه کرد: آنچه درباره فضای رسانه گفتم درباره فیلم و سینما هم صادق است؛ سابق بر این چند کمپانی بزرگ بودند که فیلمساز باید در خدمت آنها میبود اما امروز یک ایده خوب میتواند با ابزارهای ساده با کمپانیهای بزرگ رقابت کند؛ اگرچه هنوز تکنیکها دست سرمایهگذاران و کمپانیهای بزرگ است اما اگر ایده انسانگرایانه وجود داشته باشد میتواند با همین دستگاهها و تکنیکهای ساده، حرف خود را در جهان مطرح کند.
یادگار امام با بیان اینکه سینمای ایران بعد از انقلاب را سینمای انسانگرایانه مینامند، تصریح کرد: من فکر میکنم سینمای ایران، سینمای بیانِ دردِ انسان معاصر است. اگر سینما به این سمت برود که بتواند درد انسان روزگار خود را بیان کند، تعریف خوبی برای جداشدن از فیلمفارسی خواهد بود. این سینما، سینمای دردمحور است و شیرین نیست و نباید هم باشد؛ فیلم باید زمینه همذاتپنداری ایجاد کند و انسان را به فکر وادارد.
سیدحسن خمینی ادامه داد: سینمای ایران از این جهت جذاب است و در جهان دیده میشود که بیان درد انسان روزگار خود است و یکی از بزرگترین دردهای انسان، درد تنهایی انسان معاصر است و جواب آن را هم میتوانیم در سنت خود و بشریت پیدا کنیم لذا سینمای ما با مدرنیته نمیجنگد اما نقدش میکند، ضمن اینکه میخواهد آثارش را بپذیرد اما درد حاصل از آن را با پذیرش همه خوبیهایش به تصویر میکشد.
وی با اشاره به اینکه سینمای ایران، رجوعی به خصلتها و کرامتها و اخلاق انسانی و اشتراکات بشریت در روحیههای متفاوت است و همین، سینمای ایران را جذاب میکند، ابراز داشت: سینمای انسانگرایِ مبلّغِ اخلاق در مسیر زدودن رنجهایی که بشر در روزگار خود با آن مواجه است. در اینجا نقش دین نیز پررنگ است؛ دینی که به کمک انسان میآید و انسان را از جامعه دور نمیکند و دینی که عرفان را در دورن خود دارد، دین مرنج و مرنجان و دیگران را دوست بدار و آن جلوههای لطیف دین که میتواند خود را نشان بدهد.
یادگار امام اضافه کرد: سینمای ما به واسطه اینکه دارای گفتمان جدید است و سینمای تکنیکمحور و بازیگرمحور و دوربینمحور نیست بلکه فیلمنامه و کارگردانمحور است، پیام دارد و این پیام است که جذابش میکند. سینمای ما در مواردی ضعفهای شدیدی هم دارد اما دست روی نقطهای میگذارد که درد امروز بشریت است یعنی جایی را به شما نشان میدهد که آنجا نقطهایست که باید دربارهاش تامل کنید.
سیدحسن خمینی افزود: کارهای بزرگ سینمای ایران، کارهایی نیست که به جنگ تکنیک هالیوود میرود بلکه جایی است که دست گذاشته روی درد بشریت. این است که جذابیت ایجاد میکند.
وی با بیان اینکه مرکز ثقل اخلاق، تخیل است و مرکز ثقل بیاخلاقی، توهم است، عنوان کرد: توهم یعنی اینکه فرد خود را محور عالم بداند و هر چه به او نزدیک است، مهم است و هرچه از او دور است، مهم نیست؛ بگویند بچهات مریض است مهم است اما صدها بچه آن سوی دنیا در حال مردن باشند، مهم نیست. در اینجا جهان بر مدار فرد اهمیت مییابد و این غیراخلاقی است. نقطه مقابل آن تخیل است؛ یعنی قدرت خیال فرد به گونهای باشد که خود را جای دیگری بگذارد؛ این تخیل به حقوق حیوانات هم کمک میکند. سینما با یک کارتون به کودک کمک میکند خود را جای مادر یک بچه گربه بگذارد.
یادگار امام ادامه داد: قدرت رمان و بخصوص سینما در ایجاد این تخیل کمنظیر است. رمان یک سینمای ذهنی است و در ذهن خواننده، با قدرت تخیل او، فیلم ساخته میشود و سینما حس بصری هم میدهد و قدرت تخیل فرد را بالا می برد و میتواند دنیا را لطیفتر کند. اگر سینما توانست درد کودکی را نشان دهد که زیر بمباران، خانوادهاش را از دست میدهد، این حس را ایجاد میکند که بمباران بد و جنگ زشت است و این نتیجه حاصل میشود که تمام فتوحات عالم به گریه یک کودک نمیارزد.
سیدحسن خمینی ادامه داد: تاریخ، تاریخ فرمانروایان است و تاریخ دردمندان نیست. ما افتخار میکنیم به جهانگشایی هایی که می خوانیم. فقط فتح نامه ها را می خوانیم و هیچ وقت متوجه نمی شویم زیر سم اسب این فرمانروای ایرانی یا رومی چه خانواده ها از بین رفته اند. اگر اینها را بدانیم، شاید دیگر هیچ وقت مثلا به حمله نادر به هند افتخار نکنیم و حتی سرافکنده شویم.
وی افزود: سینمای ما سه ویژگی «ابزار و امکانات»، «گفتمان» و «تخیل» را دارد که درد انسان را به نمایش گذارد. اگر سینما بتواند به درستی حس یک نفر که داعش زیر گلویش، چاقو گذاشته را منتقل کند، چاقوها، کمتر می بُرند.
یادگار امام اضافه کرد: دقت کنید که سلاحهای دنیا امروز مرگبار تر از گذشته شده است اما چرا درصد خشونت در مجموع کاهش یافته است؟ برای اینکه کسانی پیدا شده اند که با مردم بهتر و راحتتر حرف میزنند و سینما و رمان مانع اعمال خشونتها میشود. در همه تاریخ، شمر هست، امام حسین(ع) است که یکی است. اگر همه، تریبون و دوربین داشته باشند و حرف بزنند، شمرها کنترل می شوند و اینگونه نیست که ما درون خود، شمر نداشته باشیم؛ شما باید همواره شمرِ من را و من، شمرِ شما را کنترل کنم.
سیدحسن خمینی ادامه داد: واقعیت این است که دیپلماسی عمومی هم به نفع کشور و هم به نفع دنیاست. سینما هر چه میگوید در نهایت به نفع جهان تمام میشود چون تخیل را تقویت میکند و نتیجه قهری رمان و سینما، تقویت تخیل جهانی است و تقویت تخیل جهانی، تقویت اخلاق است و هر چه بیشتر هنر را توسعه دهیم ولو چند جایی هم خراب کند اما نمودار آن، سیر به سمت بالاست. در مثل هست که کسی برسر گور کسی رفت و آیات عذاب را می خواند. شب متوفی به خواب قاری آمد دید متوفی خوشحال است. قاری گفت من بر تو ایات عذاب را خواندم . متوفی گفت ایات عذاب بود اما قران بود. تو بر من قران بخوان. شما هم فیلم بسازید. ساخت فیلم به کمک اخلاق میآید. ما در جامعه جهانی به تقویت تخیل و دور شدن از توهم نیاز داریم و سینما میتواند با تقویت تخیل انسانها، آنها را از توهم دور کند.
منبع: ایلنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- محاکمه در بیابان/ نگاهی به فیلم «قصر شیرین»
- جزئیات آرای ۱۰ چهره موثر سینما در سال ۱۳۹۷ آکادمی سینماسینما/ رتبه چهارم: رضا میرکریمی
- سیدرضا میرکریمی: از دبیری جشنواره جهانی استعفا ندادهام و چنین قصدی هم ندارم
- اکران مردمی فیلم قصر شیرین / گزارش تصویری
- حضور «قصر شیرین» در جشنواره ونکوور
- قصه تلخِ شیرین/ نگاهی به فیلم «قصر شیرین»
- «ما همه با هم هستیم» رکورد فروش افتتاحیه سینمای ایران را هم شکست!
- رونمایی از پوستر فیلم «ما همه با هم هستیم»
- بازدید حسین انتظامی از جشنواره جهانی فیلم فجر
- گزارش مراسم افتتاحیه سیوهفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر
- گزارش نشست خبری جشنواره جهانی فیلم فجر ۳۷ / پل شریدر مهمان ویژه جشنواره میشود/ ابراز همدردی با هموطنان سیلزده
- جشنواره جهانی فیلم فجر به یاری هموطنان سیلزده میآید/ اختصاص عواید حاصل از بلیت فروشی و فروش محصولات فرهنگی به سیل زدگان
- ارائه تکنولوژیهای فنی سینما در بازار جشنواره جهانی فیلم فجر
- با اکران «قصر شیرین»؛ شانزدهمین جشن «تصویر سال» و جشنواره فیلم «تصویر» افتتاح شد
- اختصاصی سینماسینما/ رضا میرکریمی: چابکسازی سازمان سینمایی را به فال نیک میگیرم
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- انتخاب هیات رییسه جدید انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما
- رقابت ۲۸۵ فیلم در ۳ بخش انیمیشن، مستند و بینالمللی اسکار نود و هفتم
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟