سیدصادق موسوی دبیر سیوهشتمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران در گفتوگو با خبرگزاری فرانسه گفت: تأیید اسکار از جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران، یک دستاورد بزرگ در حوزه دیپلماسی فرهنگی است.
به گزارش سینماسینما، سیدصادق موسوی دبیر سیوهشتمین دوره جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران در گفتوگو با خبرگزاری فرانسه AFP گفت: برای نخستین بار است که جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران این افتخار را دارد که بعد از تأیید آکادمی اسکار به عنوان تنها جشنواره «اسکار کوالیفاید» در ایران برگزار شود. سی و هشت سال از عمر این جشنواره میگذرد و در آسیا هفتمین کشوری هستیم که به عنوان جشنواره «اسکار کوالیفاید» معرفی شدیم و در میان کشورهای مسلمان هم بعد از مصر و ترکیه، سومین کشوری هستیم که مورد تأیید آکادمی اسکار قرار گرفتیم و بابت این اتفاق مهم، خوشحالیم و به آن افتخار میکنیم.
دبیر جشنواره سیوهشتمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران در مورد اهمیت و جایگاه «اسکار کوالیفاید» گفت: اهمیت این اتفاق، این است که ما فیلم برنده جایزه بزرگ بخش مسابقه «سینمای بینالملل» را به آکادمی اسکار معرفی میکنیم. جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران در دو بخش مسابقه ملی و بینالملل برگزار میشود ولی تنها فیلمهایی که در بخش رقابتی بینالملل حضور پیدا میکنند این فرصت برای آنها فراهم میشود که به اسکار معرفی شوند. امسال ۵۹ فیلم از کارگردانان ۳۱ کشور جهان به همراه ۵ فیلم از کارگردانان ایرانی در این بخش به رقابت میپردازند. امسال از ۱۲۸ کشور جهان ۶۴۰۲ فیلم به جشنواره ما ارسال شده بود.
وی در جواب سوال خبرنگار ارشد خبرگزاری فرانسه که پرسید چگونه جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران به تأیید آکادمی اسکار در آمد؟ گفت: در حقیقت ما توانستیم همه مستندهای ۳۷ دوره برگزاری این جشنواره، کاتالوگها، حضور کارگردانان سرشناس، اساتید و جوایزی که به برندگان بخشهای مختلف جشنواره اهدا کرده بودیم را جمعآوری کنیم و آن را به آکادمی اسکار ارائه دادیم، ولی به دلیل اینکه تنها جشنواره رایگان در میان ۱۳۰ جشنواره معتبر فیلم کوتاه در جهان هستیم؛ در مرحله نخست، مورد تأیید آکادمی قرار نگرفتیم چون در اصل، اسکار جشنوارههای رایگان را مورد ارزیابی قرار نمیدهد ولی بعد از اینکه برای آنها توضیح دادیم که به دلیل تحریمها، مشکلات انتقال پول برای ما وجود دارد و بعد از طی فرایند طولانی و بررسی دقیق آنها، مورد تأیید آکادمی اسکار قرار گرفتیم.
سیدصادق موسوی در پایان سخنانش تأکید کرد: در واقع، جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران تنها جشنواره رایگان مورد تأیید آکادمی اسکار است و از نظر من، این یک دستاورد بزرگ در حوزه دیپلماسی فرهنگی است؛ ما فکر میکنیم که فرهنگ و هنر فراتر از همه امور قرار میگیرد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- سقوط آزاد جشنواره فیلم کوتاه تهران به چاه بیاعتباری
- جشنواره فیلم کوتاه تهران به ایستگاه پایانی رسید/ معرفی برگزیدگان
- معرفی نامزدهای چهلمین جشنواره فیلم کوتاه تهران
- آثار راهیافته به پیچینگ حرفهای جشنواره فیلم کوتاه تهران معرفی شدند
- فیلمهای راهیافته به مسابقه سینمای بینالملل چهلمین جشنواره فیلم کوتاه تهران اعلام شدند
- عکاسان راهیافته به مسابقه و نمایشگاه عکس «ایران من» اعلام شدند/ معرفی اعضای هیات انتخاب و داوری
- با معرفی هیات انتخاب و داوری؛ آثار مستند راهیافته به چهلمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران اعلام شد
- آثار تجربی راهیافته به چهلمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران اعلام شد/ معرفی اعضای هیات انتخاب و داوری
- کتاب «چهلسالگی جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران» منتشر میشود؛ تاریخنگاری و فیلمنگاری یک رویداد جوان اما قدیمی
- آثار اقتباسی سیونهمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران معرفی شدند
- پوستر سی و نهمین جشنواره فیلم کوتاه تهران رونمایی شد
- فرانسه، اسپانیا و هند در صدر متقاضیان شرکت در جشنواره فیلم کوتاه تهران
- مهلت ارسال آثار در بخش ملی تمدید نمیشود/ ثبت نام ۱۳۱ کشور در سی و نهمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران
- فراخوان سی و نهمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران منتشر شد/ توجه به سینمای بومی با تأکید بر خلاقیت و نوآوری
- معرفی برگزیدگان جشنواره فیلم کوتاه تهران
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم





