
جمال شورجه
جمال شورجه در روزنامه سینما درباره تاثیرات تحریم در سینمای ایران گفت:
راستش را بخواهید امیدی به رفع تحریمها ندارم. آمریکا بعد از این توافقات هم احتمالا بهانههای دیگری میتراشد و محرومیتهای دیگری را بر ما اعمال میکند. البته خدا کند این بدبینی تنها نگاه شخصی من باشد و به حقیقت نپیوندد، اما واقعیت این است که ما برای شکسته شدن این تحریمها هم داریم هزینه زیادی میپردازیم و به هر حال، دچار خسارت و زیان خواهیم بود.
از نگاه من، سینمای ایران تا امروز در تحریم خاصی به سر نبرده است. مگر نه اینکه فیلمهای ما به جشنواره کشورهای خارجی راه مییافت؟ در همه فستیوالها به روی فیلمهای ما باز بود و حتی در سالهایی که مردم ما تحت فشار زیاد اقتصادی بودند، سینما دچار این تحریمها نبود. از این تاریخ به بعد هم به نظر میرسد تحریمهای نرم جدیدی در آستانه سیاستگذاری شدن باشد.
فیلمهایی که در دوران تحریم ساخته شد، عمدتا در فستیوالها به نمایش در آمد، زیرا مغایرتی با اهداف و منافع آنان نداشت و شاید حتی نمایش فیلمی از ایران برای آنها یک امتیاز هم به حساب میآمد، هرچند که وقتی فیلمی از کشور ما به مذاق دشمنان ما خوش بیاید حتما اشکالی در کار نهفته است. سینمای ما نباید تأمین کننده منافع دشمن باشد و آب به آسیاب آنان بریزد. در این یک دهه که آنها ادعا کردند تحریم همهجانبهای را علیه ایران اعمال کردهاند سینما در مسیر خود پیش رفت. اگر تصور کنونی این است که بعد از برداشته شدن تحریمها بودجههای کلانی به سمت سینما سرازیر میشود باید بگویم من اساسا نسبت به باز شدن درهای اقتصادی امیدوار نیستم، هرچند که امیدوارم این نگاه منفی من غلط باشد و ما بتوانیم صادرات و واردات فیلم داشته باشیم. تا امروز مسائل فرهنگی و سینما در رده چندم اولویت کشور بوده، علیرغم اینکه مقام معظم رهبری بارها نسبت به اهمیت این حوزه تأکید ورزیدهاند. در مقابل، ما کوتاهی کردهایم و امکانات و تدابیر لازم را فراهم نکردهایم. حرکت خزنده دشمن برای تغییر ملیت و هویت ما از مدتها قبل شروع شده و ما باید علیه این جریان اقدام کنیم. مسوولان فرهنگی و اهالی قلم و هنر باید به فکر چارهاندیشی کاربردیتری باشند. در حال حاضر ما نمیدانیم سربازان جنگ نرم ما چه کسانی و کجا هستند. همه ما باید از نگاه و باور خودمان دفاع کنیم. اگر ما خودمان را تابع امر ولایت میدانیم باید تدابیر لازم را بیاندیشیم و برای دفع هجمههای مختلف دشمن آماده شویم. این آمادگی به حرکتهای جدی( و نه رفتارهای منفعلانه) نیاز دارد. نمیشود که دشمن علیه ما فیلمی بسازد و بعد ما به این فکر کنیم در پاسخ به او کاری انجام بدهیم یا ندهیم، بودجه داریم یا نداریم، این رفتار بسیار سادهانگارانه است. چه تحریمها برداشته شود چه نه، چه گشایش اقتصادی میسر بشود و چه نشود،یک تفکر جدی در این مورد بر ما واجب است.
منبع: روزنامه سینما
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- طراحی در سینما در هفته طراحی تهران
- چرا ساختن سریال «موسی» برای جمهوری اسلامی اینقدر مهم است؟!/ درباره پروژه هزاران میلیاردی
- آیا سیر تطور نمایش خانگی، کابوسی برای تلویزیون و سینماست؟
- مهر آمد، سینما هم میآید؟!
- سینمای ایران در دهه آینده/ به مناسبت روز ملی سینما
- چرا دراماتیک نیستیم؟/ سینمای جزئیات، سینمای کلیات
- فصل جدید همکاری سینما و تلویزیون با تشکیل کارگروه مشترک
- شب «جمال شورجه» در موزه سینمای ایران برگزار میشود
- صِفر، نوزده/ سوءتفاهم دربارهی مفهوم قضاوت
- بازتاب یک یادداشت/ توضیح مدیر کل ارشاد درباره صحبتهای وزیر ارشاد
- دورانِ دانایان!
- وزیر ارشاد به عیادت جمال شورجه رفت
- عاشقانی که چراغ صحنه را روشن نگاه داشتهاند
- مواضع تند و تیز وزیر پیشنهادی ارشاد/ خانه سینما وجاهت قانونی ندارد، فیلمها ضدارزش و غیراخلاقیاند
- مردی که زیاد میدانست/ در یادبود حمیدرضا صدر
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی





