نشریه ورایتی در گزارشی به شانسهای کسب نامزدی در شاخه بهترین فیلم بینالمللی نود و ششمین دوره جوایز سینمایی اسکار پرداخته است.
به گزارش سینماسینما، در فاصله یک روز مانده به پایان مهلت اعلام شده از سوی آکادمی اسکار (۱۰ مهر) برای معرفی فیلم از سوی کشورها جهت رقابت در شاخه بهترین فیلم بینالمللی این جوایز، تاکنون نزدیک به ۸۰ فیلم شامل آثاری از کشورهای صاحب سینما، نمایندگان خود را معرفی کردهاند.
نشریه ورایتی در گزارشی به بررسی شانسهای کسب نامزدی در این شاخه از جوایز اسکار پرداخته است. بر اساس ورایتی پیش بینی کرده در نهایت فیلمهای «منطقه مورد علاقه» ساخته «جاناتان گلیزر»، «روزهای کامل» ساخته «ویم وندرس» (ژاپن)، «اتاق معلمان» به کارگردانی «ایلکر چاتاک» (آلمان)، «طعم چیزها» ساخته «تران آن هونگ» (فرانسه) و «انجمن برف» به کارگردانی «خوان آنتونیو بایونا» (اسپانیا)، ۵ نامزد نهایی شاخه بهترین فیلم بینالمللی اسکار ۲۰۲۴ خواهند بود.
پس از این فیلمها، شانسهای ششم تا دهم نیز شامل «برگهای افتاده» از «آکی کوریسماکی» (فنلاند)، «من کاپیتان» به کارگردانی «ماتئو گارونه» (ایتالیا)، «ساکنان» به کارگردانی «فیلیپه گالوز هابرلی» (شیلی)، «دهقانان» ساخته «دی.کی ولشمن» و «هیو ولشمن» (لهستان) و «شیدا» ساخته نورا نیاسری (استرالیا) میشوند.
در صف بعدی شانسهای کسب نامزدی اسکار بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان اسکار پیش رو و در رتبههای ۱۱ تا ۲۰ نیز فیلمهای «سرزمین موعود» (دانمارک)، «چهار دختر» (تونس)، «۲۰ روز در ماریوپل»(اوکراین)، «راهب و تفنگ» (بوتان)، «درباره علفهای خشک” (ترکیه)، «توتم» (مکزیک)، «سرزمین خدایان» (ایسلند)، «نگهبان شب» (ایران)، «مادر همه دروغها» (مراکش) و «آمریکاییها» (ارمنستان) قرار گرفتهاند.
سینمای ایران که امسال «نگهبان شب» ساخته رضا میرکریمی را به عنوان نماینده رسمی خود برگزیده است، شانس هجدهم برای کسب نامزدی اسکار ۲۰۲۴ است. میرکریمی پیش از این در سال ۲۰۰۵ با فیلم «خیلی دور، خیلی نزدیک» و در سال ۲۰۱۲ با فیلم «امروز» سینمای ایران را در جوایز اسکار نمایندگی کرده بود و فیلم «نگهبان شب» سومین حضور او در این رویداد خواهد بود.
سینمای ایران آخرین بار در سال ۲۰۲۱ با فیلم «قهرمان» به کارگردانی اصغر فرهادی و سال قبل از آن یعنی ۲۰۲۰ نیز با فیلم «خورشید» ساخته مجید مجیدی به جمع ۱۵ نامزد اولیه شاخه اسکار بهترین فیلم راه یافته است.
ایران نخستین بار در سال ۱۹۷۷ با فیلم «دایره مینا» به کارگردانی داریوش مهرجویی پا به رقابت اسکار بهترین فیلم بینالمللی جوایز اسکار داشت. «نگهبان شب» بیست و نهمین حضور سینمای ایران را جوایز اسکار رقم میزند که تاکنون دو جایزه اسکار سالهای ۲۰۱۱ (جدایی) و ۲۰۱۶ فروشنده» هر دو به کارگردانی اصغر فرهادی را کسب کرده است. فرهادی در سال ۲۰۱۱ در شاخه بهترین فیلمنامه اصلی نیز نامزد کسب جایزه بود.
سینمای ایران نخستین بار در سال ۱۹۹۷ با فیلم «بچههای آسمان» ساخته مجید مجیدی نامزد جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی زبان سال شد.
در دوره گذشته جوایز اسکار ۹۳ کشور فیلم نماینده خود را برای رقابت در شاخه بهترین فیلم بینالمللی به آکادمی معرفی کردند. طی مرحله نخست ۱۵ فیلم به عنوان نامزدهای اولیه و در نهایت ۵ فیلم به عنوان نامزدهای نهایی این شاخه از طریق رایگیری از اعضای آکادمی انتخاب شدند و سرانجام در مراسم اعطای جوایز فیلم «در جبهه غرب خبری نیست» ساخته «ادوارد برگر» از آلمان برنده اسکار بهترین فیلم خارجی سال شد.
نود و ششمین دوره جوایز سینمایی اسکار روز ۱۰ مارس (۲۰ اسفند ۱۴۰۲) برگزار خواهد شد.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- در آمریکا تب اسکار بالا میرود
- «تاجی» به اسکار رفت/ «آمیگدال» آماده نمایش شد
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- اظهار نظر تند جیمز کامرون؛ فیلمهای نتفلیکس نباید به جوایز اسکار راه یابند
- سه فیلمساز ایرانی در آکادمی داوری؛ فیلمهای بینالمللی واجد شرایط اسکار معرفی شدند
- موفقیت «یک تصادف ساده» در گیشه سینماهای فرانسه و آمریکا
- درباره انتخاب نماینده ایران برای معرفی به آکادمی اسکار/ تا خورشیدی بالای سرت، چه وقت دوام بیاورد
- یک اثر ایرانی دیگر در اسکار ۲۰۲۶؛ فیلم شهرام مکری نماینده تاجیکستان شد
- فیلمی درباره کشتار نانجینگ؛ چین «محکوم به حق» را به اسکار فرستاد
- بازگشت آقااسفندیار با واکنش به بیانیه هیات انتخاب کمیته اسکار
- برای شرکت در نود و هشتمین دوره؛ هند، فیلم اسکورسیزی را به اسکار معرفی کرد
- جعفر پناهی خطاب به آکادمی اسکار: انحصار دولتی در انتخابِ نماینده بخش بینالمللی را بشکنید
- گلایه حامد بهداد از کمیته انتخاب فیلم برای اسکار؛ سر «پیر پسر» را بریدید
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
آخرین ها
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»





