تینا جلالی در اعتماد نوشت :
حالا دیگر گروه اکران فیلمهای تجربی در سومین سال فعالیت خود صاحب جایگاهی است و توانسته به خوبی جایش را میان اهالی سینما باز کند. اگر عدهای روزهای ابتدایی شکلگیری این موسسه به تداوم فعالیت آن امیدی نداشتند امروز فیلمهای باب میلشان (مستند و کوتاه) را در جدول اکران هنر و تجربه میبینند، آن هم فیلمهای مستند و کوتاه جسورانهای که به غیر از این گروه معلوم نبود چطور فضای اکران و نمایش برایشان فراهم میشد (مستندهای «رزمآرا، یک دوسیه مسکوت»، «سفر سهراب»، «بزم رزم» و…. فیلمهای کوتاه «رتوش»، «حیوان» و…)
اگرچه امسال نمایش فیلمهای بلند سینمایی تجربی در این گروه تاحدودی کمتر از سالهای گذشته است (آنهم ارتباط مستقیم با تولیدات سینما دارد) اما هنر و تجربه در سه سال گذشته فضای مناسبی را برای اکران فیلمهای با نگاه متفاوت فراهم کرده است.
اما این گروه سینمایی برای ادامه مسیر فعالیتهای خود برنامههایی در نظر دارد و اهدافی را دنبال میکند. جعفر صانعیمقدم مدیرعامل موسسه «هنر و تجربه» درخصوص برنامههای پیش روی این گروه به «اعتماد» میگوید: «در ادامه سیاستهای گروه «هنر و تجربه» امیدواریم شرایطی فراهم کنیم تا فیلمهای خارجی را در گروه هنر و تجربه اکران کنیم. محل نمایش فیلمهای خارجی در کشورمان فعلا جشنواره جهانی است ما دنبال این فرصت هستیم که بتوانیم امتیاز نمایش فیلمهای خارجی را در اختیار بگیریم و فیلمهای روز دنیا را در گروه هنر و تجربه اکران کنیم.»
گروه هنر و تجربه در جشنوارههای فیلم کوتاه، مستند و بلند سینمایی جوایزی را تحت عنوان جایزه هنر و تجربه به برگزیدگان اهدا میکند اما از آنجاییکه این گروه منابع مالی ندارد، نمیتواند جشنواره برگزار کند. صانعیمقدم در این خصوص توضیح میدهد: «تصمیم داریم برای گروه هنر و تجربه جشنوارهای مستقل برگزار کنیم، اما چون این گروه از منابع مالی برخوردار نیست این موضوع تا به امروز محقق نشده اما طبیعتا اگر منابع مالی تامین شود امکان خوبی برای برگزاری جشنواره مستقل هم خواهیم داشت. به احتمال زیاد با همکاری سفارتخانهها و با نمایش فیلمهای منتخب روز امکان برگزاری جشنوارهای خوب برای گروه هنر و تجربه فراهم میشود که در این جشنواره، فیلمهای ایرانی گروه هنر و تجربه هم مورد ارزیابی و داوری قرار میگیرند. البته جشنواره جهانی فعلا خلأ تماشای فیلمهای خوب خارجی را پر میکند اما گروه هنر و تجربه هم میتواند بدون هیچگونه ریختوپاش و با استفاده از حداقل منابع مالی با در اختیار گرفتن رایت فیلمها در این مسیر قدم بردارد.»
گروه هنر و تجربه در ادامه سلسله برنامههای هفته بینالمللی فیلم «هفته فیلم اروپایی» را با مشارکت موسسه ملی فرهنگی اتحادیه اروپا و با حضور نماینده اتحادیه اروپا در ایران، سفرای کشورها و معاونین سفرا، رایزنهای فرهنگی، مدیران سینمایی، هنرمندان، چهرههای سرشناس فرهنگی و هنری و اهالی رسانه برگزار کرد.
جعفر صانعیمقدم مدیرعامل موسسه هنر و تجربه درخصوص چگونگی برگزاری این هفتههای بینالمللی در ایران با بیان اینکه این برنامه از سال گذشته آغاز شده، توضیح میدهد: «هدف اصلی از برگزاری چنین هفتههای فیلمی در ایران معرفی فیلمهای هنری و تجربی سایر کشورها به علاقهمندان سینماست. همچنین ایجاد فرصت بحث و گفتوگو و تبادلنظر میان فیلمسازان ایرانی و خارجی که در جلسات مختلف کنار یکدیگر حضور پیدا میکنند و با مجموعه محصولات هنری، تجربی سایر کشورها آشنا میشوند.»
هفته فیلم ارمنستان، برزیل و آلمان ازجمله هفتههای فیلمی بود که سال گذشته در گروه سینمایی هنر و تجربه برگزار شد و امسال هم در تداوم این مسیر هفته فیلم چین و صربستان و هفته فیلم اروپایی شکل اجرایی به خود گرفت. صانعیمقدم توضیح میدهد: «این برنامه با حضور ۱۵ کشور در خانه هنرمندان ایران، پردیس گلستان شیراز، پردیس ستارهباران تبریز، پردیس سیتیسنتر اصفهان، تماشاخانه پارس کرمان، پردیس هویزه مشهد و سینمای هنر و تجربه بابل با حضور ۱۵ فیلم از
۱۵ کشور اروپایی اتریش، بلغارستان، دانمارک، فنلاند، آلمان، یونان، مجارستان، ایتالیا، هلند، لهستان، سوئد، اسلونی، اسپانیا، سوییس و انگلستان برگزار شد و با استقبال خوبی از جانب مخاطبان همراه بود.»
اتحادیه فیلمهای اروپایی شامل ۱۵ کشور است و این ۱۵ کشور مجموعه فیلمهای هنری و تجربی خود را برای گروه هنر و تجربه میفرستند آنها هم از میان فیلمهای ارسالی از هر کشور یک فیلم را بنا بر کیفت درخور توجهی که دارد، انتخاب میکنند. صانعیمقدم علاوه بر این میگوید: «گروه سینمایی هنر و تجربه در هفت شهر ایران نمایندگانی دارد و ما عملا با نمایش فیلمهای هنری و تجربی جهان فرصت تماشای فیلمها را برای مخاطبان در سراسر کشور فراهم میکنیم تا برای آن دسته از مخاطبانی که با فیلمهای هنری و تجربی دنیا آگاهی ندارند فضای آشنایی فراهم کنیم. از طرفی در هر هفته فیلم میهمانانی از کشورهای مختلف به ایران میآیند و طی آن تعامل و گردهماییهایی با سینماگران ایرانی و مسوولان سینما داریم، نتایج این گفتوگوها به تولیدات مشترک میانجامد البته موسسه هنر و تجربه گروهی برای اکران فیلمهاست و تولید فیلم در سیاستهای آن محلی از اعراب ندارد اما میتوانیم زمینههای تولید را در جهت رونق سینما برای سینماگران ایرانی فراهم کنیم.»
یکی از بخشهای هفتههای فیلم برگزاری
ورک شاپهایی است که در این کارگاهها بسیاری از سازمانها شرکت میکنند و جلسات متعدد و بحث و گفتوگوهای زیادی ایجاد میشود و در دل این گفتوگوها افراد به همکاریهای خوبی میرسند. به عنوان نمونه مدیر بینالملل بنیاد سینمایی فارابی با مدیر مرکز ملی فیلم صربستان جلسات گفتوگویی را برای تولیدات مشترک داشتند که همین گام مثبتی در پیشبرد اهداف برگزاری هفتههای فیلم تلقی میشود.
جعفر صانعیمقدم در بخش دیگر صحبت خود میگوید: «چنین ارتباطاتی یک دیپلماسی فعال فرهنگی است که میتواند باعث ارتباط فعال بین کشورهایی که میخواهند زیر سلطه سینمای هالیوود نباشند، برقرار کند و از زیر سایه آن سینما خود را بیرون بیاورد. هفتههای فیلم راجع به سینمای کمتر دیدهشده آسیا یا اروپا بیشتر حرف زده میزند در همین مسیر سینمای ایران میتواند پیشقراول باشد.»
گویا در برگزاری هفتههای فیلم در ایران، پیگیریهای زیادی از سوی کشورهای مختلف برای اکران فیلمهایشان در ایران میشود تا این هفتههای فیلم در ایران ادامهدار باشد اما پرسش اینجاست که هزینه برگزاری این هفتهها با ایران است یا کشور طرف مقابل؟ که صانعیمقدم میگوید: «به نکته خوبی اشاره کردید، کلیه برگزاری هفتههای فیلم در ایران را خود کشورهایی که در این هفتهها شرکت میکنند متقبل میشوند ازجمله رایت فیلمها و حضور صاحبان آثار و… همه به عهده کشورهای شرکتکننده و به سفارتخانههایشان مربوط است. هنر و تجربه فقط سالنهای سینما و فضای گفتوگو و رسانهای را در اختیار آنها قرار میدهد.»
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- اینها ماموریت دارند که نشان دهند همهچیز خوب است!/ گفتوگو با محمدعلی سجادی
- گفتوگو با مستانه مهاجر کارگردان فیلم «جوجه تیغی»/ زنان در تمام جهان مهجور هستند
- گفتگو با عادل تبریزی کارگردان «گیجگاه»/ سینمای ایران هیچ مراقبتی از هنرمندان واقعی خود نمیکند
- علیرضا حسینی، عضو هیاتمدیره خانه سینما: هنرمند ممنوع از کار نداریم، ممنوعالخروج چرا!
- دوران شکوه باغ از خاطرمان رفته؛ جشنواره جهانی/بینالملل فجر چه بود و چه شد
- سینما در ذات خود معترض است/ بررسی تاریخچه «سینمای اعتراضی» در ایران در گفتوگو با احمد طالبینژاد
- دومین دوره «نگاهی بر سینمای چین» در ایران افتتاح شد/ پنجاه سالگی مناسبات بین دو کشور
- جعفر صانعی مقدم: گسترش فعالیتها در سینمای «هنر و تجربه» بستگی به تامین نیازهای مالی دارد
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره بینالمللی فیلم «موج» کیش معرفی شدند
- واکنش مدیرعامل هنروتجربه به آییننامه نمایش آنلاین فیلمها/ سازمان سینمایی مخالفتی با ارائه خدمات به همه فیلمها ندارد
- مدیرعامل «هنر و تجربه»: هدف از برگزاری هفته فیلم فنلاند ایجاد زمینه تولید مشترک است
- فردا آیین افتتاحیه هفته فیلم فنلاند برگزار میشود
- «هنر و تجربه» در سال جدید چه تغییراتی خواهد کرد؟/ «درجستجوی فریده» بالاترین رتبه فروش را کسب کرد
- واکنش صانعی مقدم مدیر گروه هنروتجربه به اظهارات حسین انتظامی و داروغه زاده
- سلطه فیلم های کمدی بر سینماها /«شونه تخم مرغی» ها به سینما هجوم آوردند
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟
- روایتی از سه نمایشنامه از محمد مساوات روی صحنه میرود
- «کارون – اهواز» در مراکش