- فی داناوی، وارن بیتی و جین هکمن در صحنهای از فیلم «بانی و کلاید» (۱۹۶۷)
- ۱۹۶۷، وارن بیتی و فی داناوی بازیگران و آرتور پن کارگردان سر صحنه فیلم «بانی و کلاید»
- ژوئن ۱۹۶۱، آرتور پن کارگردان و پتی دوک بازیگر سر صحنه فیلم «معجزهگر»
- آن بنکرافت و پتی دوک در صحنهای از فیلم «معجزهگر» (۱۹۶۲)
- پل نیومن در صحنهای از فیلم «تیرانداز چپدست» (۱۹۵۸)
- سپتامبر ۱۹۸۸، هامبورگ، آلمان
- اکتبر ۱۹۸۴، آرتور پن کارگردان و جین هکمن و مت دیلون بازیگران سر صحنه فیلم «هدف»
- مارلون براندو و جک نیکلسن سر صحنه فیلم «برکههای میزوری» (۱۹۷۶)
- ۹ دسامبر ۱۹۷۵، آرتور پن کارگردان و مارلون براندو بازیگر سر صحنه فیلم «برکههای میزوری»
- داستین هافمن در صحنهای از فیلم «بزرگمرد کوچک» (۱۹۷۰)
- ۱۲ دسامبر ۲۰۰۶، نیویورک، آرتور پن در نمایش ویژه فیلم «ونوس» با بازی پیتر اوتول
۲۷ سپتامبر سالروز تولد آرتور پن کارگردان آمریکایی است که با فیلمهایی چون «بانی و کلاید» و «بزرگمرد کوچک» به رنسانس هالیوود در دهههای ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ کمک کرد.
به گزارش «سینماسینما»، آرتور پن که متولد ۱۹۲۲ در فیلادلفیا در ایالت پنسیلوانیا بود، سه بار برای فیلمهای «معجزهگر»، «بانی و کلاید» و «بزرگمرد کوچک» نامزد اسکار بهترین کارگردان شد. او اغلب به بازیگران خود اجازه بداههپردازی میداد و بیش از همه به خاطر استعدادی که در واداشتن آنها به نمایش احساسات مختلف داشت، معروف بود.
آرتور پن بیشتر عمر خود را در نیویورک گذراند و در دو حوزه تئاتر و سینما و گاهی هم تلویزیون فعال بود. او اغلب درمورد نگاه فیلمهایش با استودیوهای فیلمسازی درگیر بود. او ابتدا با کارگردانی نمایشهایی چون «معجزهگر» و «راه خانه» که برنده جوایز تونی شدند در برادوی برای خود اسم و رسمی به هم زد و از اوایل دهه ۱۹۶۰ وارد دنیای سینما شد.
آثار پن متأثر از تحولات سیاسی و اجتماعی آن دهه بود. «بانی و کلاید» با تلفیق شوخطبعی و جار و جنجال سینماروها را ترغیب کرد با یک زوج قانونشکن در دهه ۱۹۳۰ ابراز همدردی کنند و «بزرگمرد کوچک» هم داستان فتح غرب وحشی را در حالی به تصویر کشید که سرخپوستها آدمهای خوب داستان بودند.
از دیگر فیلمهای آرتور پن میتوان به وسترن «تیرانداز چپدست» با بازی پل نیومن، اقتباس سینمایی «معجزهگر» با نقشآفرینی برنده اسکار آن بنکرافت، درام «تعقیب» با بازی مارلون براندو، جین فوندا و رابرت ردفورد، «برکههای میزوری» قصهای درباره قانونشکنان با بازی مارلون براندو و جک نیکلسن، تریلر لس آنجلسی «حرکتهای شبانه» با بازی جین هکمن و «رستوران آلیس» بر مبنای ترانهای از آرلو گوتری، اشاره کرد.
پن در سالهای آخر به تلویزیون بازگشت و به عنوان مدیر تولید با سریال «قانون و نظم» که پسرش، متیو اپیزودهایی از آن را کارگردانی کرد، نامزد دریافت جایزه امی شد. او یک اپیزود از سریال ۱۰۰ Centre Street به تهیهکنندگی سیدنی لومت را هم کارگردانی کرد.
پن ابتدا علاقهای به کارگردانی «بانی و کلاید» نداشت، اما با اصرار وارن بیتی که پیش از این در فیلم Mickey One او بازی کرده بود پذیرفت این فیلم را کارگردانی کند. فیلمنامه «بانی و کلاید» را رابرت بنتن و دیوید نیومن نوشتند و بیتی تهیهکننده فیلم بود.
«بانی و کلاید» سال ۱۹۶۷ در شرایطی اکران شد که مخالفتها با جنگ ویتنام به اوج رسیده و سانسور در سینما لغو شده بود. جنون کمدیهای صامت، ریتم پرتحرک موج نو سینمای فرانسه و موج خروشان جوانی و شورش عناصر شکلدهنده این فیلم بودند. مرگ هولناک زوج سارق در پایان فیلم – سکانسی مملو از تیراندازی که فیلمبرداری آن چهار روز طول کشید و مدت زمان آن در فیلم کمتر از یک دقیقه است – تنها بر جذابیت آنها دامن زد.
پن در مستند «یک سفر شخصی با مارتین اسکورسیزی از میان فیلمهای آمریکایی»، گفت: «با خودم گفتم اگر قرار است این خشونت را نشان بدهم، باید واقعاً آن را نشان بدهم.»
«بانی و کلاید» با این شعار تبلیغاتی که «آنها جواناند… آنها عاشقاند … و آنها آدمها را میکشند» فیلمی بود که اذهان را به چالش کشید و تغییر داد. وارن بیتی دستمزد کمتری گرفت، برای اینکه استودیو برادران وارنر اعتقاد داشت «بانی و کلاید» در گیشه شکست میخورد. فیلم ابتدا اوت ۱۹۶۷ اکران شد و بعد اوایل سال ۱۹۶۸ در واکنش به استقبال چشمگیر تماشاگران بار دیگر روی پرده رفت.
«بانی و کلاید» نامزد هشت جایزه اسکار شد، اما تنها در دو بخش بهترین بازیگر زن مکمل (استل پارسونز) و فیلمبرداری (برنت گافی) برنده شد.
پن که پیش از آن درمورد تدوین فیلمهای اولش مانند «تیرانداز چپدست» و «تعقیب» با استودیو وارد جنگ شده و البته باخته بود، پس از «بانی و کلاید» این فرصت را پیدا کرد به یک رویای دیرین واقعیت ببخشد و «بزرگمرد کوچک» را با اقتباس از رمان تامس برگر بسازد.
هیچیک از فیلمهای پن که متولد فیلادلفیا بود به اندازه «بانی و کلاید» تأثیرگذار نبودند، اما او «بزرگمرد کوچک» – با بازی داستین هافمن به نقش بازمانده ۱۲۱ ساله ارتش ژنرال کاستر – را موفقترین فیلم خود میدانست.
از فیلمهای آخر آرتور پن میتوان به فیلم تحسینشده «چهار دوست» در سال ۱۹۸۱، تریلر سیاسی «هدف» با بازی جین هکمن و مت دیلون و «مرگ زمستان» در ۱۹۸۷ اشاره کرد. آخرین فیلمی که از او در سینماها اکران شد درام با موضوع آپارتاید «داخل» در سال ۱۹۹۶ بود.
آرتور پن ۲۸ سپتامبر ۲۰۱۰ یک روز پس از تولد ۸۸ سالگی در خانه خود در منهتن بر اثر نارسایی قلبی در ۸۸ سالگی از دنیا رفت.
عکسها: کوربیس
![](/wp-content/themes/cinemacinema/img/tel.gif)
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- گرامیداشت ۱۰۰ سالگی مارلون براندو در جشنواره فیلم تورین
- روایت سیدنی لومت از کارکردن با مارلون براندو /وقتی مارلون براندو کارگردان را امتحان می کرد
- کاپولا، هرج و مرج در ساخت فیلم جدیدش را تکذیب کرد
- نماینده سرخپوست «براندو» در اسکار درگذشت
- در فیلم «مگالوپولیس»؛ داستین هافمن در ۸۵ سالگی برای فورد کاپولا نقشآفرینی میکند
- درباره حواشی اسکار مارلون براندو؛ عذرخواهی آکادمی اسکار پس از ۵۰ سال
- ایرنه پاپاس، بازیگر یونانی که در جهان درخشید
- نجومی بگیران سینمای جهان
- تجلیل از تارانتینو و تیم برتون در جشنواره فیلم رم/ گرامیداشت یاد آرتور پن
- ولگردی که رستگار میشود/ نگاهی به فیلم «بارانداز»
- برشهای کوتاه/ چگونه استانیسلاوسکی حرفه بازیگری را دگرگون کرد
- تجربه تماشای پدرخوانده در کودکی با دستگاه آپارات/ جادوی سینما
- سکانس طلایی/ سگ را بجنبان
- ترجمه و زیرنویس اختصاصی سینماسینما/ کاپولا از انتخاب براندو برای بازی در «پدر خوانده» میگوید + ویدئو
- برشهای کوتاه/ ویدئویی از اولین تستهای بازیگری مارلون براندو
نظر شما
پربازدیدترین ها
- رونمایی از پوستر «زال و رودابه» در آستانه جشنواره فیلم فجر
- «موسی کلیم الله» بیگ پروداکشن ناامیدکننده
- یادداشتی برای فیلم «رها»/ جامعه ناکارآمد و پدرهای بیخاصیت
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- در پی جنجالها در شبکه اجتماعی ایکس؛ بازیگر شخصیت «امیلیا پرز» از اسکار حذف شد
آخرین ها
- «صددام»؛ کُمدی ای که فقط سالن را پُر کرد
- یک کمدی شیرین و یک فیلم که فقط کام را تلخ میکند
- «غریزه»؛ عاشقانهای ناآرام
- درباره «زال و رودابه»؛ به مهر تو شد بسته دست بدی
- هشتمین روز نمایش آثار جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- یاداشتهای جشنواره/ هفت فیلم زیر ذرهبین
- پس از واکنش پوریا شکیبایی به افتتاحیه جشنواره؛ علی ملاقلیپور به استفاده ابزاری از تصویر پدرش و هنرمندان دیگر اعتراض کرد
- حاشیههای جشنواره فیلم فجر؛ مهمانهای بیربط در سینمای رسانه، امتناع عطاران از پاسخ و تقدیم فیلم به فردوسیپور
- علیرضا قربانی برای سالگرد فراق همسرش خواند
- فروش خوب «کیک محبوب من» در اکران فرانسه
- به وقت فرعون
- حاتم بخشیهایی که ابراهیم را از سینمای ایران گرفت
- کدام زنان رهبری ارکستر داوری کن را بهدست گرفتهاند؟
- آقای عطاران اگر قرار نبود به سوالی جواب دهید پس چرا در نشست خبری شرکت کردید؟
- «موسی کلیم الله» بیگ پروداکشن ناامیدکننده
- تنهایی و انزوا رنجی برای آدمیست
- معرفی فیلمهای جشنواره فجر ۴۳
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ نامزدهای بخش مسابقه فیلم کوتاه اعلام شد
- در آستانه اکران فیلم در جشنواره فجر؛ اظهارات صریح یک مدیر سابق سینمایی درباره «قاتل و وحشی»
- پرسشهای بیپاسخ و فیلمهای جشنواره/ در جستجوی زمان از دست رفته یا چگونه به راه خود ادامه دهیم؟
- یک کمدی کمرمق، یک داستان واقعی و فیلمی که نامش آن را لو میدهد
- «زیبا صدایم کن»؛ احساسی گمشده لابه لای نسلها
- هفتمین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه: در سن بالا دست دادن با نامحرم مشکلی ندارد
- آسیبهای اجتماعی و خنثیبودگی انسانی
- من را خسرو پدر زیبا صدایم کنید…
- «زیبا صدایم کن»؛ یک رابطه پدر و دختری لطیف و انسانی
- سه فیلم از یک نگاه/ ملودرام اشکانگیز، آدمهای حاشیهای جامعه و آتشی که فصل مشترک است
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ نامزدهای بخش مستند اعلام شد
- زمان نمایش «رکسانا»، «پیر پسر» و «قاتل و وحشی» مشخص شد