سینماسینما، پوریا ذوالفقاری:
نخستین فیلمی که سهراب شهید ثالث پس از مهاجرتش ساخت، «در غربت» نام دارد. قصه چند ترک مهاجر به آلمان. چند آدم پس زده شده، غریبه، تن داده به شکل دشوار زندگی و ناامیدانه امیدوار به روزهای بهتر، محروم از ابتدایی ترین حقوق و سرشار از دغدغه و کمبودهای روحی و جسمی. شهید ثالث قصه غربت را تعریف نمی کند. با این مفهوم دنیای اثرش را می سازد. آن را در لحظه لحظه اثرش جاری می کند. غربت فیلم زندگی یک ترک در آلمان نیست. تلاش او برای آموختن زبان به امید برقراری ارتباط باآدم های آن جامعه و شاید بهره مند شدن از لذتی کوتاه نیست. غربت سکوت بین دیالوگ هاست. مکث ها و وقفه هایی است که خبر از تقلا برای یافتن جمله ای به امید هم صحبتی می دهند.مهم ترین تجلی غربت در تناقض زندگی است. ترک های مهاجر و محکوم به هم نشینی با یکدیگر، سخنی باهم ندارند و جز جملاتی ضروری چیزی بین آن ها رد و بدل نمی شود و از سوی دیگر آرزوی سودای برقراری رابطه با مردم جامعه جدید هم هرگز محقق نمی شود. فیلم غربت را در فاصله تکرارها روایت می کند. در هربار تصویر کردن حسین در کارگاه، هربار بازگشتنش به خانه با مترو، هربار پیش از خواب از هم اتاقی اش پرسیدن که :«خوابی؟» و وقتی هم او پاسخ منفی می دهد، مکالمه ای آغاز نمی شود.
شهیدثالث در این فیلم مثل دو ساخته نخستش در ایران و البته بیش از هردو آن ها، تا دور شدن آدم هایش و تبدیل شدن آنها به نقطه ای محو در لانگ شات کات نمی دهد. چه تمهیدی از این کاراتر برای رساندن سرگشتگی و بی قدری آدم ها و رویاهایشان در این جامعه، در این جهان؟ حسین یکی از شخصیت های ماندگار تاریخ سینمای ایران است. اگر انتخاب شخصیت های فراموش نشدنی به بازی ای ناگفته محدود به شخصیت های فیلم های جریان اصلی تبدیل نشده بود و هرسال از دل نظرسنجی های نشریات و سایت ها به پیش بینی پذیرترین شکل دوباره «قیصر» یا «رضاموتوری» درنمی آمد، حسین «در غربت» در کنار آقای بدیعی «طعم گیلاس» می توانستند جایگاهی در بالاترین نقطه نظرسنجی بیابند. حسین هست و دیده نمی شود. تقلا می کند و کسی به او وقعی نمی گذارد. جملاتی برای جلب توجه زنان حفظ می کند. وقتی در پارک چندجمله را تحویل زنی می دهد، زن پاسخ می دهد که متاهل است. حسین از سطح پیشنهاد می گذرد و عملا هرزگی می کند. می کوشد با تقلای بیش تر زن را به سمت خود بخواند. انتظار طبیعی مان در چنین وضعیتی چیست؟ این که زن کلافه از مزاحمت مرد، برخیزد و برود. ولی چنین نمی شود. حسین آن قدر مهم نیست که حتی هرزگی اش مایه آزار شود. زن کتابش را وروق می زند و به خواندن ادامه می دهد و این حسین است که ناکام و شکست خورده و (مهم تر از آن، دیده نشده) صحنه را ترک می کند.
اوج محرومیت و اندوه و تنهایی این آدم ها در سکانس ورود پسر خوش تیپ جمع مهاجر با یک دختر به آن پانسیون دل گیر تصویر می شود. همه دور میز می نشینند. پسر ان ها را معرفی می کند. سکوت. حسین برمی خیزد و به اتاقش می رود. عکسی از استانبول می آورد و به دختر نشان می دهد. دختر لبخندی می زند. حسین سر جایش می نشیند. سکوت. زن ترک چای می ریزد. چای می خورند. پسر جوان برمی خیزد. به اتاقش می رود و موسیقی ترکی می گذارد. غربت زده ها در پی جلب توجه اند. دنبال باز کردن سر صحبت. ولی چیزی در چنته ندارند. نه در سر، نه در دل و نه در پستوی اتاق هایشان. این سکانس نقطه اوج فیلم است. عالی ترین تصویر از تنهایی و محرومیت یک زندگی سرشار از تکرار و خالی از امید.
شهیدثالث با خلق شخصیت پیرزن آلمانی زبان طبقه پایین که در هربار عبور حسین در را باز و به او سلام می کند، مرزهای غربت جهانش را تا بی نهایت گسترش می دهد. پیرزن بالاخره در پی یکی از همین سلام گفتن ها حسین را به خانه اش دعوت می کند. برای او قهوه می ریزد و از پسرش گلایه می کند. حسین چیزی از حرف های او نمی فهمد و می کوشد با واکنش نشان دادن این واقعیت را کتمان کند. طبیعتا پیرزن می فهمد. حسین بی خداحافظی خانه را ترک می کند. نه، این جا بهشت موعود نیست. وضعیت مهاجران، تقدیر آدم های این جهان است. جهانی که وطن نیست. وطن نمی شود. و این را فیلم ساز کولی و پرسه گرد و بسیارزیسته ای چون شهیدثالث خوب درک می کند و خوب به تصویر می کشد. این روزها که فیلم تجربی به تجربه محدود و طولانی شدن پلان ها و میزانس های عجیب و غریب و پیچیده نما به پرستیژ فیلم های این جریان بدل شده اند، تماشای «در غربت» می تواند معیار درست فیلم هنری و تجربی را به یادمان آورد. این روزها که مینیمالیسم کشفی جدید به نظر می آید که در عمل به شکلی نادرست و به کم بودن وسایل صحنه ترجمه می شود، «در غربت» شکل متعالی این رویکرد را پیش چشم ما می گذارد. کافی است به سکانس آغازین فیلم بنگریم؛ حسین در کارگاه و پشت آن دستگاه خسته کننده نشسته و کار می کند. در نمای دوم دوربین کمی عقب می آید. در نمای سوم حسین را در لانگ شات و هم چنان از همان زاویه می بینیم. تنها و در محاصره آهن و صداهای کلافه کننده. در طول فیلم هربار حسین را در یکی از این سه زاویه می بینیم. تا وقتی هم اتاقی اش قصد برگشت می کند. حسن رفتن او را می نگرد و می خوابد. روز بعد دوربین زاویه عوض کرده. پشت حسین قرار گرفته و فضای خالی پیش روی او را برای نخستین بار به ما نشان می دهد. آیا رویاهای حسین روزی جامه عمل خواهند پوشید؟ او چندصد یا چندهزار قطعه دیگر را باید در دستگاه بگذارد و چند روز دیگر باید آن مسیر تکراری خیابان و مترو و پله های ساختمان را تا اتاق خوابش بپیماید؟ چند کلمه و جمله آلمانی دیگر باید بیاموزد؟…
ماهنامه هنر و تجربه
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- این هنر و تجربه آنتی ویروسی ست بر فیلم های به هرقیمت مسخره
- تحقق آرزوی چندساله فعالان انیمیشن در هنرو تجربه
- اسامی فیلمهای بخش پانورامای برلین اعلام شد/ پیمان معادی در نقش یک کشتیگیر پناهنده
- فیلم سهراب شهیدثالث در جشنواره برلین
- اختصاصی سینماسینما/ گفتگوی تصویری محمد حقیقت با مرتضی فرشباف درباره فیلم سینمایی «سهراب شهیدثالث»
- «یک اتفاق ساده»؛ روایتی از دوران کودکی پرملال
- سینما و بازنمایی آسیبهای اجتماعی؛ کودکان کار
- مرگ در میزند
- گفتوگوی اختصاصی سینماسینما با بهمن مقصودلو/ سهراب شهیدثالث فرزند خلف برسون است
- سهراب شهیدثالث؛ فیلمسازی که در برابر سینمای مبتذل سازشناپذیر بود
- سازشناپذیر/ نگاهی به سهراب شهیدثالث و سینمای او
- گفتگو با مجید برزگر/ فیلمسازی بهمثابه کنش سیاسی
- جعفر صانعی مقدم: گسترش فعالیتها در سینمای «هنر و تجربه» بستگی به تامین نیازهای مالی دارد
- روایت و نقد «بیتا» در بیستمین قسمت پادکست «سینما، خاطره» + تیزر
- انتشار تیزر هفته فیلم ایتالیا + ویدئو
نظرات شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- انتخاب هیات رییسه جدید انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما
- رقابت ۲۸۵ فیلم در ۳ بخش انیمیشن، مستند و بینالمللی اسکار نود و هفتم
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟
یک فیلم بی نقص ازکارگردان بی نقصی که همواره فیلمهای بی نقص میساخت، واین کسی نیست جز سهراب شهید ثالث، یادش مانده گار، روحش درآرامش قرین رحمت ابدی باد. آمین.