نویسنده فیلمنامه «امکان مینا» معتقد است مسیر توسعه از پرسش میگذرد و سینمای مستند به دلیل پرسشگری و توجه به پژوهش از سینمای داستانی جلوتر است.
به گزارش سینماسینما، فرهاد توحیدی درباره جشنواره «سینماحقیقت» و تاثیر آن بر سینمای مستند گفت: هیچ جشنوارهای بدون تاثیر نیست و جشنواره «سینماحقیقت» به دلیل موقعیت خاص مستند بسیار موثرتر از جشنوارههای دیگر است. سینمای مستند مثل سینمای داستانی امکان دیده شدن و عرضه ندارد و جز گروه هنروتجربه محل خاصی برای نمایش آن نیست، متاسفانه مستندهای جدی ما یا باید در جشنوارهها دیده یا بنا بر مناسبتهایی در محلهایی ویژه عرضه و توسط مخاطبانی خاص دیده شوند.
نویسنده فیلمنامه «پاداش سکوت» ادامه داد: جشنواره «سینماحقیقت» از سه جنبه مورد اهمیت است؛ ابتدا محلی است که تماشاگران علاقهمند به سینمای مستند بتوانند راحت و بدون دغدغه با کارنامه یکساله بخشی از سینمای مستند مواجه شوند و از آن استفاده کنند. از طرف دیگر فیلمسازان در جشنواره «سینماحقیقت» میتوانند در مواجهه با تماشاگران و از طریق دریافت بازخوردها، کارشان را ارتقا بخشند، هیچکس بینیاز از دیده شدن اثرش نیست و همه فیلمسازان با دیده شدن فیلمشان، دریافت بازخوردها و تحلیل نتایج آن میتوانند کارهای آیندهشان را تصحیح و بهتر کنند.
نویسنده فیلم «دنیا» درباره جنبه سوم اهمیت جشنواره «سینماحقیقت» گفت: سالهاست که سفر خارجی برای ما آسان نیست و در صورت فراهم شدن شرایط آن، نمیتوانیم به سادگی در جریان فیلمهای مستند خارجی قرار بگیریم، جشنواره «سینماحقیقت» میتواند ما را با بخشی از مهمترین مستندهای روز دنیا آشنا کند، این فضیلت جشنواره است. در برگزاری جشنوارهها امکان مراوده رودرروی فیلمسازان، مردم و مدیران وجود دارد که از برکات این رویدادها است.
این فیلمنامهنویس تاکید کرد: من برای سینمای مستند ایران جایگاهی بالاتر از سینمای داستانی قائل هستم، سینمای مستند، جدیتر است چراکه با امر پژوهش سر و کار دارد. چیزی که ما در سینمای داستانی به آن نیاز داریم و معمولا به دلایل مختلف از آن پرهیز میکنیم. نسبتی که مستند با حقیقت، واقعیت و پژوهش پیدا میکند باعث ایجاد فضیلتی در آن میشود که جای دیگری پیدا نمیشود.
توحیدی ادامه داد: «سینماحقیقت» مانند هر جشنواره رسمی دیگری گرفتار مسائلی است که نمیتواند همه انواع و اشکال فیلمهای مستند ایران را پوشش دهد؛ مستندهایی را که بتوانند چالشبرانگیز، صریح و جریانساز باشند، کمتر در این جشنواره میبینیم. در روزهای اخیر بحران آب در ایران به تیتر یک همه رسانهها تبدیل شده است، در گذشته مستندی با عنوان «مادرکشی» ساخته شد که در جشنواره «سینماحقیقت» و پس از آن سینماهای هنروتجربه به اکران در آمد و پرسشهای جدی درباره مساله آب مطرح کرد، این مستند چیزی را زیر و رو نکرد و توانست جریانساز باشد، وجود اینگونه مستندها در جشنواره «سینماحقیقت» کم است. مسیر توسعه از پرسش میگذرد و کار سینمای مستند، اگر بخواهد نسبتی با حقیقت داشته باشد با پرسش آغاز میشود.
این نویسنده درباره کمبودهای سینمای مستند در ایران گفت: مستند یک جهان بیانتهاست، مستندهای هیبریدی در دنیا به خوبی دیده میشوند، اما جایشان در کشور ما خالی است، ما باتوجه به مراودههای محدودی که داریم نسبت به جریانهای روز ضعیفتر هستیم. یکی از چیزهایی که میتواند به رشد مستندسازی بیانجامد، بهبود بودجه است، وقتی نتوانیم اعتبار لازم برای رسیدن به چیزهایی که در ذهن داریم، داشته باشیم به اهداف خود نخواهیم رسید. سینمای ایران بهخصوص بخش مستند، ظرفیت درآمد ارزی را دارد. امتیازی که معمولا کمتر به آن توجه میشود.
پانزدهمین جشنواره بین المللی «سینماحقیقت» ۱۸ تا ۲۵ آذرماه به دبیری محمد حمیدی مقدم برگزار میشود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- برگزاری دومین جلسه شورای سیاستگذاری؛ دو بزرگداشت و یک نکوداشت در جشنواره «سینماحقیقت»
- «احمد»، «عیدوک» و «فرشتهها» نمایش داده میشود
- حسن فتحی: جهانِ پر از طمع و ویرانی را با افعال خود سیاهتر نکنیم
- یادی از داریوش مهرجویی در بیستوپنجمین نشست ماهانهی «مستندهای ایرانشناسی»
- محمدعلی الستی مطرح کرد؛ سینمای معناگرا نباید وارد سینمای مستند شود/ پیشنهاد تغییر نام جشنواره به «سینما واقعیت»
- پوستر «کنج» رونمایی شد/ متقاضی «سینماحقیقت»
- عاید نباء در پنل «غزه» سینماحقیقت
- مروری بر برگزیدگان ادوار جشنواره سینماحقیقت که فیلم داستانی ساختهاند/ از نرگس آبیار تا مهدی شامحمدی، محمد کارت و محمدحسین مهدویان
- نگارش فیلمنامه «داستان جاوید» آغاز شد/ سریالی از فرمانآرا در شبکه نمایش خانگی
- فرهاد توحیدی، دبیر اهدای جوایز سالانهی سینمای ایران شد
- مهلت ارسال اثر به جشنواره سینماحقیقت تمدید شد
- انتخابات و جشن خانه سینما چه زمانی برگزار میشود؟
- وحید اسفندیاری: موافق تعدد جوایز در جشنوارهها نیستم
- حمیدی مقدم دبیر شانزدهمین جشنواره بینالمللی سینماحقیقت شد
- معرفی داوران پنجمین جشنواره بینالمللی فیلم پرواز
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟
- روایتی از سه نمایشنامه از محمد مساوات روی صحنه میرود
- «کارون – اهواز» در مراکش