سینماسینما، یاسمن خلیلی فرد
«تعارض»، جدیدترین ساخته محمدرضا لطفی، یک سایکودرام با ساختاری متفاوت و تجربی است. فیلم به لحاظ فرمی و بصری دست به تجربه گرایی خلاقانه ای زده است. فیلم جدید لطفی کاملا از دریچه نگاه دوربین های مداربسته فیلمبرداری شده و فیلمبرداری سیاه و سفید فیلم انتخابی ا ست که به واسطه همان دوربین های ناظر اتفاق افتاده است.
فیلم بهشدت شخصیت محور است و نوسانات مختلف درونیِ شخصیت اصلی آن ضمن گره خوردن به مسئله پیچیده جهان های موازی به لحاظ روایی نیز پیچیدگی هایی را به درام اضافه کرده است.
موسیقی و زمان دو پدیده جدانشدنی اند و شاید به همین لحاظ نقش و حضور پررنگ موسیقی در فیلم کاملا توجیه پذیر و البته کاربردی ا ست. ابتدا به نظر می رسد موسیقی متن «تعارض» از آثار باخ است، اما در واقع اینطور نیست و حمیدرضا یراقچیان در ساخت بخش های مختلف موسیقی متن به نوعی تمِ شبه باخی دست یافته است که با فضای پیچیده اثر نیز همخوان است. این موسیقی سنگین باروک در بخش های رقص مرد با آهنگ های شش و هشتِ دهه شصتی تضاد پرمعنایی را در بستر درام ایجاد می کند، که البته به لحاظ محتوایی ارتباط تنگاتنگی هم با تعارضات شخصیت اصلی و موقعیت های مختلف روانی او در برهه های مختلف دارد. به عنوان مثال، حرکات موزونِ مرد در ابتدا دلالت بر خجالتی بودن او دارند، سپس شوق مفرط او را ترسیم می کنند و درنهایت به نوعی نمایانگر خشم و عصیان اند. موسیقی در واقع از بافت و جنسِ خود فیلم است؛ از جنس خیال و واقعیت و شاید هم رویا و کابوس. این ها دقیقا همان عناصری اند که با مرد عجین شده اند.
«تعارض» ضرباهنگ کندی دارد. این کند و کشدار بودن ریتم شاید در فیلمی با مختصات دیگر آزاردهنده باشد، اما با جنس چنین فیلمی همخوان است. به بیانی دیگر، «تعارض» زمان هدرشده ندارد و آن چه در نسخه نهایی اثر می بینیم، همان بخش هایی اند که باید وجود داشته باشند.
انتخاب رضا بهبودی به عنوان بازیگر اصلی فیلم، از هوشمندانه ترین انتخاب های کارگردان است. بهبودی بازیگری است که نقش را از خود عبور داده و به جهان آن وارد می شود و ابعاد مختلف و گاهی متناقضِ وجودِ شخصیتِ شبه مالیخولیایی کار را به ظرافت اجرا می کند.
مواجهه مخاطب در پایان درام با جهان واقعی اتفاق غافلگیرکننده ای است. در واقع درحالیکه انتظار داریم پایان بندی فیلم همان سکانس خودکشی مرد باشد، فیلمساز با ترسیم تصویری از دنیای واقعی که پیش تر آن را ندیده بودیم، کاملا غافلگیرمان می کند.
«تعارض» فیلم نشانه هاست. این نشانه ها چه در اشیا، چه در دیالوگ ها و چه حتی در کنش های خودِ شخصیت ها قابل تشخیص است و دوربین های ناظر به لحاظ بصری کاملا خلاقانه آن ها را به تصویر می کشند.
«تعارض» با همه پیچیدگی هایش فیلم بی ادعایی است که در نهایت دقت و سادگی ساخته شده و موفق می شود یک ساختار نامتعارف دینامیک خلق کند و با یک نظم متقاعدکننده روایی به پایانی منطقی برسد.
منبع: ماهنامه هنروتجربه
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- معرفی اعضای جدید هیات مدیره و بازرس انجمن منتقدان سینما
- داوران هفتمین آیین نوشتار سینمای ایران معرفی شدند
- محمدرضا لطفی دبیر هفتمین جشن نوشتار سینمای ایران شد
- «ریست» به قدیمیترین جشنواره روستایی در کرهجنوبی میرود
- «تعارض» راهی ایتالیا میشود
- روایتهای چندگانه از یک رویداد/ نگاهی به فیلم «روایت ناپدید شدن مریم»
- همان همیشگی/ نگاهی به فیلم «آنا»
- فیلمی متفاوت نه البته بینقص/ نگاهی به فیلم «گزارش یک قتل»
- گروتسک، مرزها، محدودهها و همپوشانیها/ معرفی کتاب گروتسک فیلیپ تامسن
- واقعا چه کسی این فیلم را ساخت؟/ «مرد سوم» از هر منظری فیلمی متفاوت است
- گوتیک آمریکایی/ نگاهی به فیلم «مادر» ساخته دارن آرنوفسکی
- من اقیانوسی را دوست دارم که تو را آفرید/ نگاهی به فیلم «سولاریس»
- خوشه های خشم/ نگاهی به فیلم «تاریخ خشونت»
- اسلحه ایستوود در دستان فلینی!
- مواجه شدن با خود در برابر اتاق آرزوها/ درباره «استاکر» ساخته آندری تارکوفسکی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟
- روایتی از سه نمایشنامه از محمد مساوات روی صحنه میرود
- «کارون – اهواز» در مراکش