
نیکی کریمی در پنجمین تجربه کارگردانی خود در سینما، فیلم عاشقانه «آتابای» را جلوی دوربین برد. این فیلم در سیوهشتمین جشنواره فجر مورد توجه قرار گرفت و در مقایسه با دیگر آثار کریمی به عنوان کارگردان، قدم رو به جلویی برای او محسوب میشود. «آتابای» در جمع نامزدهای بهترین فیلم، کارگردانی، موسیقی متن و فیلم برداری حضور داشت و جواد عزتی بازیگر آن نیز نامزد بهترین بازیگر نقش مکمل مرد شد. «آتابای» از چند روز پیش اکران خود را آغاز کرده است، به همین بهانه در ادامه نکاتی درباره ساخته جدید نیکی کریمی میخوانید.
قصه کند و آرام زندگی «آتابای»
هادی حجازیفر در اولین تجربه خود در زمینه فیلم نامه نویسی یک فیلم بلند سینمایی، فیلم نامه «آتابای» را نوشته و نقش اصلی فیلم را نیز ایفا کرده است. قصه «آتابای» درباره مردی به نام «کاظم» معروف به «آتابای» است. این شخصیت گذشته سخت و خانواده فقیری داشته، در طول عمرش توسط اطرافیانش تحقیر شده، خودسوزی خواهرش در جوانی تاثیر عمیقی بر روح و روان او گذاشته و مرد تنها و شکستخوردهای است. «آتابای» با روایت زندگی این شخصیت، مخاطب را با ویژگیهای فردی و روحیه او آشنا میکند، نوع ارتباطش با اطرافیان را نشان میدهد و در واقع شرح حال «کاظم» است. فیلم، قصه پر فراز و نشیب و پر اتفاقی ندارد، بنابراین آن دسته از مخاطبانی را که به دنبال پیگیری قصه و سرگرم شدن هستند، راضی نمیکند. هرچند که فیلم موفق میشود تماشاگر را با شخصیت اصلی همراه کند و حس کنجکاوی او را در خصوص ابهاماتی که وجود دارد برانگیزد، اما ریتم کُند و آرام فیلم از یک جایی به بعد مخاطب را خسته میکند.
بازیخوب ستارهها
یکی دیگر از نقاط قوت فیلم «آتابای» بازی خوب بازیگران است. هادی حجازیفر در نقش «آتابای» بازی بسیار خوب و قابل باوری دارد. او تنهایی کاراکتر، درون آشفته و سرخوردگی او را بسیار خوب به نمایش میگذارد و در لحظات احساسی فیلم نیز به خوبی تماشاگر را تحت تاثیر قرار میدهد. نقش «آتابای» در کارنامه حجازیفر نیز نقش متفاوتی است. جواد عزتی هم یکی از بهترین بازیهای خود را ارائه کرده است. «یحیی» نیز وضعیتی مشابه «آتابای» دارد، او هم در رسیدن به فرد مورد علاقه خود ناکام مانده، زندگی خوبی نداشته و مخاطب او را در شرایطی میبیند که عزادار همسرش است و از لحاظ روحی شرایط مناسبی ندارد. جواد عزتی در فیلم حضوری کوتاه، اما مهم و تاثیرگذار دارد. این بازیگر که گریم متفاوتی هم در فیلم دارد، کاملا از پس ایفای نقش این شخصیت افسرده برمیآید و حالات او را به درستی نشان میدهد. حجازیفر زاده خوی است و با زبان و لهجه آنها کاملا آشنایی دارد، اما عزتی در «آتابای» برای اولینبار به زبان ترکی صحبت کرده و علاوه بر بازی خوب، لهجه را نیز به درستی ادا میکند.
قابهای زیبا و موسیقی خوب
همان طور که اشاره کردیم، کمبود اتفاق و قصه در «آتابای» ممکن است تماشای فیلم را برای مخاطب سخت کند، اما قابهای زیبا و فیلم برداری سامان لطفیان انگیزه خوبی برای دیدن فیلم در تماشاگر ایجاد میکند. «آتابای» جزو آن دسته از فیلمهایی است که برای تماشا روی پرده سینما ساخته شده و برای درک زیباییهای بصری آن، نوع نورپردازی و رنگآمیزی قابها باید در سینما به تماشای فیلم نشست. نماهای دیدنی و چشمنواز فیلم از طبیعت، درختان، باغ، جاده، دریاچه، غروب و حتی تاریکی شب را تنها باید روی پرده سینما دید تا متوجه جزئیات و روایت تصویری قصه شد.
تنوع جغرافیایی، لهجه و زبان
فیلم در روستایی در شهرستان خوی جلوی دوربین رفته، بنابراین تقریبا همه شخصیتهای آن به استثنای خانوادهای که از تهران آمدهاند، به زبان ترکی صحبت میکنند و ترجمه دیالوگها زیرنویس میشود، با وجود این، مخاطب به خوبی با فیلم، کاراکترها و فضای آن همراه میشود و زبان ترکی که اصلا لازمه فیلم بوده مشکلی در برقراری ارتباط مخاطب با فیلم ایجاد نمیکند. تنوع جغرافیایی و تنوع گویشها اتفاق خوبی است که کمتر در سینما شاهد آن هستیم و «آتابای» و «پوست» که آن نیز به زبان ترکی ساخته شده و اکنون روی پرده سینماست، جزو استثناها به حساب میآیند. «آتابای» از حضور آهنگ ساز کارکشته و خوش سابقهای مانند حسین علیزاده بهره برده است. موسیقی در این فیلم زیاد شنیده نمیشود، اما در همان لحظات کوتاه به موقع به کمک فیلم میآید و کاملا با جهان فیلم تناسب دارد.
حضور موفق «آتابای» در جشنواره فجر
نیکی کریمی تا به حال در مقام کارگردان فیلمهایی مانند «یک شب»، «چند روز بعد»، «سوت پایان» و «شیفت شب» را جلوی دوربین برده که هیچ کدام از این آثار موفقیت ویژه و مهمی را به عنوان کارگردان نصیب او نکرده، اما نمایش «آتابای» در جشنواره فجر بسیاری از مخاطبان و منتقدان را غافلگیر کرد و نیکی کریمی را در مرکز توجهات قرار داد. او با این فیلم حضور موفق و پرسروصدایی در جشنواره داشت. هرچند که کریمی در رقابت با دیگر فیلم سازان موفق نشد جایزهای به دست آورد، اما توانست در بخشهای اصلی مانند بهترین فیلم و بهترین کارگردانی در جمع نامزدها حضور داشته باشد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «دو زن» در آینه مکتب نقد عمیقگرا/ تصویری ماندگار از زنان
- یادداشت مینا اکبری/ حق انتخاب و قضاوتهای سطحی
- یادداشت نیکی کریمی درباره شیوا ارسطویی
- فیلم جدیدی به جشنواره اضافه نمیشود/ خروج فیلم نیکی کریمی از جشنواره فجر
- معرفی داوران جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- مرور آثار نیکی کریمی در ایتالیا
- جایزه بزرگ جشنواره فرانسوی برای فیلمی به تهیهکنندگی نیکی کریمی
- اختصاصی سینماسینما/ نیکی کریمی بر فرش قرمز جشنواره فیلم برلین
- قصه ناتمام سریالی با بازی نیکی کریمی و شهاب حسینی
- نیکی کریمی، کیارستمی را به جشنواره برلین بُرد
- آغاز اکران «تا فردا» در فرانسه
- «تا فردا» در جشنواره فیلم زوریخ تقدیر شد
- پنج فیلمنامه پروانه ساخت سینمایی گرفتند
- مردی تحت تاثیر/ نگاهی به فیلم «آتابای»
- «موقعیت مهدی»، «آتابای» و زبان مادری
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- بیانیه یکصد سینماگر درباره حکم تازه جعفر پناهی
- «سایت اند ساوند» ۵۰ فیلم برتر ۲۰۲۵ را انتخاب کرد؛ فیلم اندرسون در صدر/ «یک تصادف ساده» ششم شد
- یک چرخش استراتژیک بزرگ؛ نتفلیکس برای خرید برادران وارنر، وارد مذاکرات انحصاری شد
- دربارهی نمایش «زنی که فقط سیگار میکشد»؛ ای کاش که جای آرمیدن بودی
- «تاجی» به اسکار رفت/ «آمیگدال» آماده نمایش شد
- نخستین نشست هیئت مدیره انجمن منتقدان برگزار و رئیس انجمن انتخاب شد
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد





