سرپرست دفتر طرحهای عمرانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پیشبینی میکند که تا آخر مردادماه تخصیص اعتبار برای تکمیل ساختمان فیلمخانه ملی ایران صورت گیرد.
به گزارش سینماسینما، مسعود معمار بیش از یک سال قبل به ایسنا گفته بود: «اگر پنج، شش میلیاردی که برای تکمیل ساختمان فیلمخانه ملی ایران مورد نیاز است، تأمین شود ظرف سه ماه این پروژه به پایان میرسد» و الان پس از گذشت یک سال هنوز تکلیف فیلمخانه ملی ایران مشخص نیست.
طبق گزارشهای قبلی، کار تکمیل ساختمان جدید فیلمخانه به حدود ۹۵ درصد رسیده و بیشتر قسمتهای آن آماده است. در واقع بخش پایانی پروژه مربوط به تجهیزات تابلویی، چراغ و سیستمهای ایمنی است و مسعود معمار همچنان اظهار میکند: اگر بودجهای را که احتیاج داریم بتوانیم در اختیار بگیریم باید تجهیزات ساختمانی را به پایان برسانیم و این کار شامل برق، انشعابات، نقاشی و یکسری ظریفکاری میشود.
او دربارهی جدیترین وضعیت این پروژه و تامین اعتبار آن به ایسنا گفت: پیمانکار برای کارهایی که در فیلمخانه انجام داده بود، حدود یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان مطالبه داشت که سال ۹۴ این اعتبار در اختیار نبود تا پرداخت کنیم. البته تأییدیهی این رقم را گرفتیم و به اطلاع سازمان مدیریت و برنامهریزی هم رساندیم ، اما آنها هم پولی نداشتند تا پرداخت کنند.
وی ادامه داد: برای حل موضوع فیلمخانه و اینکه بالاخره عملیات عمرانی و تجهیزاتی آن به پایان برسد پنج میلیارد تومان را برآورد کردیم که در موافقتنامه امسال هم آمده است، اما اینکه چقدر از این برآورد و چه زمانی به ما داده میشود را اطلاع نداریم چون بر عهده سازمان مدیریت و برنامهریزی است.
سرپرست دفتر طرحهای عمرانی وزارت فرهنگ خاطرنشان کرد: اصولا این تخصیصها در مردادماه داده میشود و به محض اینکه آن را دریافت کنیم کار را شروع خواهیم کرد، اما امسال زمان قطعی مشخص نیست، هر چند پیشبینی خودم این است که آخر این ماه (مرداد)تخصیص صورت گیرد.
او خاطرشان کرد: تاکنون ۱۲ میلیارد تومان برای ساختمان جدید فیلمخانه هزینه شده است که البته در سال ۹۳، شش میلیارد تومان پیشبینی کرده بودیم اما بودجهای نبود که بخواهیم با آن کاری انجام دهیم.
حدود ۲۵ سال است که ساختمان جدید فیلمخانه ملی ایران در باغ فردوس و در ضلع جنوبی ساختمان موزه سینما در دست ساخت است و هنوز به پایان نرسیده تا آرشیو ارزشمند فیلمخانهای که بیش از ۴۰ سال قدمت دارد به آنجا منتقل شود. البته عدهای معتقدند که این محل با توجه به موقعیت منطقهای و وجود منابع آبی زیرزمینی، محل مناسبی برای نگهداری آرشیو فیلم نیست اما با این حال با وجود تمام تمهیداتی که برای استاندارد بودن این ساختمان اندیشیده شده است باید منتظر ماند و دید که این پروژه چه زمانی و سرانجام در کدام مکان به سرانجام میرسد.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- کیانوش عیاری خیلی زود در سینمای ایران صاحب امضا شد/ هیاهو نداشتن به زیان عیاری تمام شد
- نمایش نسخه مرمت شده «فردوسی» در موزه سینما
- نمایش دو مستند از «کامران شیردل» در موزه سینما
- یک فیلم نوستالژیک در روز ملی سینما اکران میشود/ نمایش نسخه مرمتشده «کافه ترانزیت»
- نسخه مرمت شده «فردوسی» در موزه سینما نمایش داده میشود
- نمایش ۱۰ فیلم خاطرهانگیز سینمای کودک و نوجوان در موزه سینما
- گزارش مراسم بزرگداشت ابراهیم وحیدزاده/ کارگردانی وفادار به سینمای کمدی
- «سینماحقیقت» در سیما/ تازههای سینمای مستند را در «سینماحقیقت» ببینید
- لیست فیلمهای سینمایی ایرانی فیلمخانه ملی منتشر شد
- در شب عبدالله باکیده چه گذشت؟
- سندی ژرف از اثری گرانسنگ/ درباره پشت صحنه فیلم «گاو»
- سه فیلم تاریخ سینما ترمیم میشود/ رونمایی در جشنواره جهانی فجر
- پیشنهاد بالاتری برای بودجه سینما داشتیم/ ساختمان فیلمخانه ملی آینه دق شده است
- این بخش از میراث فرهنگی هم درآستانه نابودی است
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
آخرین ها
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت





