تاریخ انتشار:1396/08/01 - 09:20 تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 70288

محمدحسین لطیفی با بیان اینکه مدیران تلویزیون با هم رقابت دارند، گفت: مسؤولان، قیمت‌ها را در عرصه بازیگری نجومی و غیرمعقول کردند بنابراین زمانی که قیمت‌ها در تلویزیون بالا رفت، سینما هم افزایش قیمت پیدا کرد و حتی سینما بر سر همین ماجرا زمین خورد.

به گزارش سینماسینما، محمدحسین لطیفی کارگردان سینما و تلویزیون که سریال «سر دلبران» را در دست ساخت دارد، با اشاره به کیفیت آثار نمایشی در تلویزیون و عوامل تاثیرگذار بر آن، بیان کرد: من با صداقت می‌گویم که قبل از سریال «سر دلبران» در دو یا سه کار اخیر خود بسیار اذیت شدم به دلیل اینکه ۲۰ یا ۲۵ سال گذشت تا مسؤولان در جلسات صداوسیما به این نتیجه برسند که در سریال الف ویژه بالای دو یا سه دقیقه و نیم در روز فیلم گرفتن با کیفیت نخواهد شد؛ بنابراین در کار الف و ب بالای چهار دقیقه و نیم نباید فیلم گرفت. اما به دلیل مشکلاتی که از زمان احمدی‌نژاد به وجود آمد و هنوز تبعات خود را دارد، این نتیجه‌گیری را فراموش کردند.

او ادامه داد: البته مشکل دولت و صداوسیما، مشکل من نیست. مساله من، مردم هستند که می‌گویند چه اتفاقی افتاد که دیگر مثل قبل سریال نساختی؟ اینجاست که دل من خون است چون می‌گوییم بودجه نداریم.

لطیفی با اشاره به بودجه تلویزیون برای ساخت سریال گفت: در حال حاضر تلویزیون بودجه‌ای را معین کرده که بتواند سریال بیشتری بسازد و ما می‌دانیم که کیفیت و کمیت با هم رابطه مستقیم دارند. ما سر سریالی یک بار ۹ دقیقه در روز فیلم گرفتیم، اما من آن زمان ۴۰ سال سن داشتم و همچنین فیلمنامه حدود دو سال و نیم قبل از شروع کار آماده بود. اما قرار نیست که این اتفاق را به همه پروژه‌ها تعمیم دهیم.

کارگردان سریال «دودکش» افزود: ما فیلم سینمایی «روز سوم» را در دو ماه و نیم بدون فیلمنامه، فیلمبرداری کردیم و برخی این کار را مثال می‌زنند و می‌گویند پس امکان دارد با این شرایط فیلم ساخته شود اما خود من هم دیگر نمی‌توانم این کار را انجام دهم.

او درباره استاندارد تصویربرداری یک مجموعه تلویزیونی اظهار کرد: استاندارد می‌گوید که شما اگر ۱۰۰۰ دقیقه کار می‌خواهی، ۲۰۰ روز حداقل زمان می‌برد تا تصویربرداری سریال تمام شود.

کارگردان سریال «صاحبدلان» با بیان اینکه مسؤولان دستمزد بازیگران را نجومی کرده‌اند، اضافه کرد: من به آقای ضرغامی با تاخیر این نکته را یادآور شدم که چهار یا پنج شبکه سریال می‌سازند و مدیران تلویزیون با هم به گونه‌ای که انگار دشمن هستند، رقابت می‌کنند. عده‌ای از آن‌ها می‌گویند اگر برای مثال یک بازیگر قدیمی محبوب برای بازی در یک پروژه انقدر پول می‌گیرد، ما بیشتر پول می‌دهیم تا بیاید در پروژه‌ای که می‌گوییم، بازی کند. بنابراین مسؤولان قیمت‌ها را در بازیگری نجومی و غیرمعقول کردند. زمانی که قیمت‌ها در تلویزیون بالا رفت، سینما هم افزایش قیمت پیدا کرد و حتی بر سر همین ماجرا سینما زمین خورد.

او با اشاره به مشکلات سریال‌سازی ادامه داد: در گذشته نصف بودجه سریال برای بازیگران و نصف دیگر برای عوامل پشت صحنه و مسائل دیگر هزینه می‌شد اما در حال حاضر ۶۵ تا ۷۰ درصد بودجه برای بازیگر است اما عوامل پشت صحنه و کیفیت سریال چه می‌شود؟ مسؤولان صداوسیما هم می‌گویند ما چهار ماه بیشتر نمی‌توانیم حقوق بدهیم بنابراین تولید سریال در چهار ماه باید تمام شود  و ۱۰ دقیقه در روز باید فیلم بگیرید این به معنی نابودی سریال‌سازی در ایران است. هر فردی این مسیر را می‌رود من از قبل می‌گویم که ممکن است یک یا دو سال دوام بیاوری اما بعد از این مدت مردم تلویزیون را کامل خاموش خواهند کرد.

کارگردان مجموعه نمایش خانگی «قلب یخی» با اشاره به ایفای نقش خود در سریال «سر دلبران» و نمایش خانگی«پیکسل» بیان کرد: من در مجموعه نمایش خانگی «پیکسل» به خاطر حامد عنقا آمدم و یکی از نقش‌های اصلی را بازی کردم.  اما در سریال «سر دلبران» قصد بازیگری نداشتم و ابتدا قرار بود نقشی را بازی کنم که بازی نکردم. در حال حاضر فقط صدای من در سریال پخش خواهد شد و به جای شخصیتی که صدای او پخش می‌شود زمان بسیار کمی به عنوان بازیگر در سریال حضور دارم تا برای بیننده منطقی شود که اگر صدای لطیفی را می‌شنود چهره او را هم ببیند.

کارگردان سریال «پادری» با بیان اینکه محتوای سریال «صاحبدلان» و «سر دلبران» با هم تفاوت دارند، اظهار کرد: این دو سریال با هم بسیار تفاوت دارند اما گذر در دل مسائل مذهبی در خانواده‌های مختلف در این دو سریال مشترک است. «صاحبدلان» بر اساس قصه‌های قرآن جلو می‌رفت که آن را به‌روز کرده بودیم اما در «سر دلبران» یکسری اخلاقیات وجود دارد که برگرفته از نهج البلاغه است.

او درباره لوکیشن سریال «سر دلبران» و سختی کار در شهرستان، اظهار کرد: شهر یزد را به دلیل رنگ تفت دیده‌اش انتخاب کردم. به نظرم تهران مرده و بی‌هویت شده است؛ بنابراین نمی‌توانیم این نوع قصه‌ها را در تهران فیلمبرداری کنیم البته من تلاش کردم که لوکیشن ما در تهران و اطراف تهران باشد، اما نشد. بنابراین به شهر یزد آمدیم و بسیار اذیت شدیم اما از تک تک عوامل سریال تشکر می‌کنم چون شش ماه است که در این شهر هستیم و تنها ۱۵ روز تعطیل بوده‌ایم.

محمد حسین لطیفی در پایان گفت: زمانی که ۲۰ یا ۲۵ روز از شروع فیلمبرداری ما گذشته بود، فردی گفته بود که عوامل سریال «سر دلبران» در شرایط مفرحی کار می‌کنند اما چه شرایط مفرحی؟!

منبع: ایسنا

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظر شما


آخرین ها