حسین علیزاده با بیان نظراتش درباره استفاده از موسیقی مینیمالیستی در سینمای ایران، اعلام کرد که زمستان امسال کنسرت برگزار خواهد کرد.
به گزارش سینماسینما، این استاد چیرهدست تار و سهتار که چندی دیگر میتوانیم به اثر جدیدش با نام «غمنومه فریدون» گوش بسپاریم، در گفتوگویی کوتاه درباره فعالیت این روزهایش در حوزه موسیقی، توضیح داد: من همیشه در حال خلق و ضبط آثار جدید هستم. اکنون ساخت موسیقی چند فیلم به من پیشنهاد شده است که باید درباره قبول کردن یا نکردنش فکر کنم.
او که از آخرین کنسرتش در ایران حدود یک سال میگذرد، اعلام کرد که احتمالا در زمستان ۱۳۹۶ کنسرت برگزار خواهد کرد.
علیزاده پیش از این قرار بود «غمنومه فریدون» را که بهنوعی بازگشت به ادبیات و موسیقی مغفول کوچه است، بهار امسال روی صحنه ببرد؛ اما بنا بر دلایلی ابتدا فاز شنیداری آن منتشر میشود و اجرای نمایش «فریدون» به زمان دیگری موکول شده است.
آهنگساز «دلشدگان» درباره انتخاب موسیقی فیلمهایی که میسازد، گفت: گاهی فیلمهایی به من پیشنهاد میشود که میگویم، جنس این فیلمها از جنس موسیقی من نیست. ذهن و موسیقی من جنسی دارد که برخی فیلمها با آن سازگارترند؛ اما نمیشود برای این موضوع قانون کلی تعریف کرد. گاهی یکباره چیزی ساخته میشود که در نوع خودش جالب است.
این ردیفدان موسیقی ایران با بیان اینکه فیلمهایی با مضامین اجتماعی بیشتر با روحیات موسیقایی او سازگار هستند، اضافه کرد: مثلا فیلم کمدی، به من و موسیقی من مربوط نمیشود. خیلی دوست داشتم میتوانستم موسیقی فیلم کمدی بسازم، اما نمیتوانم.
او با یادآوری خاطرهای از علی حاتمی – کارگردان فقید سینما – و اینکه حاتمی درباره ساخت موسیقی فیلم به او گفته بود «تو میتوانی» ادامه داد: همه موسیقیهای فیلمی که ساختهام همیشه فکر میکردم، نمیتوانم؛ اما وقتی مسئولیت روی گردنم افتاد، سعی کردم بتوانم.
پیش از این، علیزاده خاطرهاش از حاتمی را اینگونه تعریف کرده بود: «هنگام ساخت موسیقی دلشدگان دو – سه بار با علی حاتمی قهر کردیم. او یکبار دو صحنه را پشت سرهم مونتاژ کرده بود که موسیقیشان با هم هیچ سنخیت نداشت. به او گفتم علی این کار را نکن و او پاسخ داد، هیچ صحنه دیگری را فیلمبرداری نکردیم و این دو باید پشت سر هم قرار بگیرند. من نیز دیدم اصلا به حرفم گوش نمیدهد. بنابراین گفتم با تو اصلا نمیتوانم کار کنم. همان شب علی حاتمی و همسرش با یک دسته گل به خانه من آمدند. من به او گفتم علی من نسبت به فیلم تو بیشتر از خودت تعصب دارم و او پاسخ داد، حسین تو میتوانی و رفت. بعد از رفتن او، من ماندم و جمله تو میتوانی و با خودم دعوا میکردم. این جمله باعث شد که یک چیزی در ذهنم جوانه زد این دو صحنه یک پل میخواست که موسیقیشان به یکدیگر وصل شود، فردا برای صداگذاری رفتم و به علی حاتمی گفتم این را روی صحنه بگذار قبل از اینکه بگوید این موسیقی خوب است، یا بد به من گفت، میدانستم تو میتوانی.»
علیزاده درباره استفاده از موسیقی مینیمالیستی در فیلمها، گفت: موسیقی فیلم در واقع در خدمت فیلم است و نباید آن را جدا ببینیم. اگر فیلمی ایجاب میکند که موسیقی مینیمالیستی داشته باشد، خب داشته باشد.
او در پاسخ به این پرسش که نظرش درباره استفاده زیاد از موسیقی مینیمال در سینمای ایران چیست؟ اظهار کرد: اگر در تمام زمینههای فیلم، خلاقیت اتفاق بیفتد، شاید اینگونه نشود. در ایران همهچیز کلیشهای میشود. استفاده از امکانات و افکتها و چیزهای آماده نتیجهاش این میشود. اگر در یک فیلم، اتفاقی جالب بیفتد و بلافاصله مورد توجه قرار گیرد، مورد تقلید نیز قرار میگیرد.
علیزاده تاکید کرد: ما نمیتوانیم دیکته کنیم که این کار نشود؛ اما وقتی چیزی را دیکته و تقلید کنیم، آنموقع بد میشود.
این نوازنده همچنین گفت: این موضوع میتواند همیشه در حال تحول باشد. متاسفانه در ایران همیشه سریدوزی میکنیم، وقتی یک اتفاقی در جایی میافتد که جالب است، بقیه هم همان کار را میکنند. بهعنوان مثال بعد از کیارستمی، بعد از کیارستمی چقدر تقلید انجام شد، حالا هم نوبت فرهادی است؛ آنها نمیگویند که فرهادی فیلم خوبی ساخته، پس من میروم با نگاهی دیگر فیلم میسازم، میگویند حالا که فیلم او موفق بوده، پس ما هم همان کارها را انجام میدهیم.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- لیلا حاتمی در ۵سالگی خیابانهای تهران را خلوت کرد!
- سینمای ملی ایران را تعریف کنید و شکل آن را بکشید
- ۱۹ هنرمند زن بر اساس جمله علی حاتمی ایران را تصویر کردند
- داستان ۴۷۱۱ و فیلم «مادر» زنده یاد علی حاتمی
- یکی از یادگاریهای علی حاتمی در موزه سینما/ دفترچه دیالوگهای «حاجی واشنگتن» + عکس
- حسن فتحی ، علی حاتمی و تحریف تاریخ
- گرامیداشت یاد علی حاتمی در برنامه سینماتک خانه هنرمندان/ نعمتالله: پا جای پای سنتهای فیلمسازی علی حاتمی گذاشتهایم که پیش میرویم
- مصطفی جلالی فخر : فیلم های علی حاتمی می تواند باعث جذب گردشگر به ایران شود
- علی حاتمی و ایرانِ آرمانی
- علی حاتمی اعتقاد داشت جلال مقدم،اکبر عبدی و فرامرز صدیقی صداهای قابل توجهی ندارند
- علی حاتمی از کسی تقلید نکرد
- معیریان در آستانه روز ملی سینما با موزه سینما مطرح کرد/ حاتمی میگفت عبدالله اسکندری و جلالالدین معیریان شمس و مولانا هستند
- خانه ایرانی، خانواده ایرانی، مادر ایرانی در «مادر» علی حاتمی
- انتشار گفتگویی منتشرنشده از محمدعلی کشاورز/ هر فیلمی که بازی میکنم خودم را محاکمه میکنم که آیا کاری که کردم درست بوده
- فاطمه معتمدآریا از حضورش در سینما گفت/ نقش دختر لر برایم هدیه الهی بود/ بازی نکردن در «مادر» تنها افسوسی است که دارم
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- آیین پایانی یازدهمین دوره انتخاب آثار برتر ادبیات نمایشی / گزارش تصویری
- شیرین یزدانبخش درگذشت
- افسانهای در حبس؛ سرنوشت «چریکه تارا»
- اقتباس بهمثابه ابزار فهم جامعه/ از روایت تراژیک تا روایت عاشقانه
- «دیدار بلوط»؛ بازگشتی به شکوه یک خاطره
- اشغال بهرام بیضایی وزمانه پس از جنگ ۱۲ روزه/به بهانه ۵ دی سالروز تولد بهرام بیضایی
- «سامی»؛ روایتی انسانی از جنگ بیپایان
- سینمای مستقل ایران را به رسمیت بشناسید
- گیشه سینما در دست کمدیها/ دو فیلم جدید اکران شدند
- اعلام بودجه فرهنگ و هنر در سال ۱۴۰۵
- مصوبهای برای حذف وزارت فرهنگ؛ مصوبه «سیاستهای صوت و تصویر فراگیر»؛ تعارض با جمهوریت
- «بابا پیکاسو»؛ در چنبره عواطف، حرمان و جداافتادگی
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما





