سینماسینما، گلاویژ نادری
روزگاری نه چندان دور جشنواره فجر جایی برای لذت بردن و ذوق کردن از تماشای فیلمهایی بود که هیجان تماشایشان آنقدر بود که تا مدتها علاقهمندان سینما را به خود سرگرم میکرد. آنها با یادآوری سکانسها و حتی پلانهای فیلمها لذت میبرند، دربارهشان حرف میزدند و مینوشتند. شروع جشنواره فجر مانند آغاز یک جشن بزرگ سینمایی برای آنها بود. کارگردانان بزرگ آثارشان را در این جشنواره ارائه میکردند و آنها هم برای رقابت با یکدیگر مشتاق بودند. جشنواره فجر مانند عید سینمای ایران بود. رقابت در آن و نمایش آثار برای همه مهم بود و اهمیت داشت. علاقهمندان به سینما برای آغازش لحظهشماری میکردند و روزهای آن برایشان سرشار از لذت و سرخوشی بود با تماشای فیلمهایی از فیلمسازانی که مدتها انتظار اکرانش را میکشیدند. جوانان ده دوازده ساعت پشت در سینماها به انتظار مینشستند. حتی عشق سینماها از نیمهشب در پیادهروها مینشستند و با آتش روشن کردن در پیتهای حلبی در سرمای سخت بهمن ماه خود را گرم میکردند تا بلیت سانسهای ظهر و عصر به آنها برسد. سینماها سرشار از شور و شوق بود در روزهای جشنواره فجر. صفهای طویل مقابل سینماها تشکیل میشد که عکسهای آن، جوانان امروز را متعجب میکند. چراکه فیلم دیدن در جشنواره مایه تبختر بود و فخرفروشی.
سینمای منتقدان و اهالی رسانه هم هیچ شباهتی به آنچه ازش باقی مانده، نداشت. کارگردانان و بازیگران و دیگر عوامل فیلمها با حجب وحیا وارد این سینما میشدند و آنقدر نقد و منتقد و حتی خبرنگار برایشان اهمیت داشت که نگران یادداشتهایی بودند که بعد از تماشای فیلم در مطبوعات و مجلات سینمایی به چاپ میرسید. در این سینما نه بازیگری به دنبال نشان دادن خود و لباسهایش بود و نه نگاهی به دوربینها داشت. با دلهره پا به این سینما میگذاشتند و نقد منتقدان آنها را نگران میکرد. نه خبری از فرش قرمز و آبی بود و نه هجوم عکاسان برای گرفتن پزهای مختلف بازیگران با عینک دودی و بدون عینک.
اما حالا سینمای رسانه تبدیل به محلی برای معرفی، طراحان لباسهای مجلسی، آرایشگران و… شده است. دیگر سینماگران نه نگران بازتاب رسانهای اثرشان هستند نه اهمیتی به نقد منتقدان میدهند. حالا بیش از هرچیز برای آنها مراسم فوتوکال مهم است. عکسهای آنان است که میزان لایک و اشتراک پستهای اینستاگرامی را تعیین میکند. برای لایک با یکدیگر مسابقه میگذارند و هر کاری میکنند که عکسهایشان جذابتر شده و بیشتر دست به دست شود.
حالا برای مدیران جشنواره نه لذت بردن از فیلمها مهم است نه به نمایش گذاشتن آثاری که از اهمیت و قدر بیشتری برخوردار باشند. آنها میخواهند این ده روزه را به بیسروصداترین شکل برگزار کنند. نه فیلم مهمی در جشنواره باشد و نه بحث و نقد زیادی پیرامون آن شکل بگیرد.
رونق جشنواره اصلا برایشان مهم نیست. حتی اگر چهلمین دوره جشنواره باشد. مدیران سازمان سینمایی در این دوره به چند فیلم از فیلمسازان اولی رضایت دادند و میان آنها یکی دو فیلم که از نظرشان مهم بود را هم جا داده تا جشنوارهای از هر حیث معمولی و حتی ضعیف در طول حداقل ۲۵ سال اخیر برگزار کنند که هیچ ربطی به شکوه چهلمین جشنواره فجر نداشت.
اصلا انگار برای آنها این چهلمین دوره هیچ مهم نبود. نه فیلمهای مهمی داشتند، نه هیات انتخاب اصلحی. همه چیز معمولی و زیراستاندارد بود. حتی نمایش فیلمها، فروش بلیت، برگزاری مراسم اختتامیه، بزرگداشتها، نشستهای نقد و بررسی و…
عدهای معتقدند، مدیریت تازه سینما با سرگروهی محمد خزاعی برای بیاثر کردن و ضعیف کردن سینما و فیلمهایش آمده. آنها میگویند، این تیم مدیریتی، مامور به این کار است تا توجه مردم را به سینما از بین ببرد و سینما را تبدیل به مدیومی معمولی کند که مردم عادی نه دیگر از آن لذت ببرند و نه مشتاق تماشای آثارش باشند.
اگر حرف اینها درست باشد، این مدل برگزاری جشنواره مقدمهای خوبی برای رسیدن به این هدف است. این شیوه برگزاری همان است که مطلوب همین مدیران است و تا اینجای کار هم نتیجه داده و بعد از این هم به همین روش ادامه پیدا خواهد کرد.
پیش از جشنواره شورای صنفی نمایش و سینماداران تهدید کرده بودند، اگر فیلم جذاب و پرفروشی پروانه نمایش نگیرد و به اکران نرسد، سینماها را تعطیل خواهند کرد و تغییر کاربری خواهند داد. به نظر میرسد برگزاری چنین جشنوارهای پیش زمینه خوبی برای این اتفاق هم باشد…
منبع: روزنامه سازندگی
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- فراخوان جشنواره فیلم فجر ۴۴ منتشر شد
- خلف وعده سازمان سینمایی/ خانه سینما از حضور در کمیته انتخاب نماینده ایران برای اسکار کنارهگیری کرد
- با صدور احکامی از سوی رائد فریدزاده؛ دبیران جشنوارههای ملی و جهانی فیلم فجر معرفی شدند
- پرتره فساد و جنون
- یک «پایتخت» غیرمعمولی/ فصل هفتم «پایتخت» جزو فصلهای موفق نبود
- مهدی مسعودشاهی درگذشت
- انتقاد سازندگی از گفتوگوی کمال تبریزی با ایسنا/ داوران بر اساس مصلحت رای دادند نه کیفیت
- جشنواره علیه جشنواره
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- به بهانه نامساعد بودن شرایط جوی جنوب کشور؛ اختتامیه تجلی اراده ملی فیلم فجر ۴۳ در پردیس ملت برگزار میشود
- پاسخهای آشتیانیپور به شبهات رأیگیری مردمی جشنواره فیلم فجر
- درباره متن و حاشیه داوری جشنواره فیلم فجر؛ کمال تبریزی: حس کردم جلسات داوری شنود میشود/ فشار از بیرون مانع پخش «قاتل و وحشی»
- یک یادداشت در هفت پرده
- فرهیختگان ادعا کرد: شعبدهبازی در آرای مردمی؟/ ابهام در انتخاب فیلم برگزیده تماشاگران جشنواره فجر
- پیام حسن پورشیرازی به مصطفی زمانی؛ از تو آیین و رسم جوانمردی آموختم
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- حقایقی درباره فیلم سرب ساخته مسعود کیمیایی به بهانه نمایش آن از تلویزیون
آخرین ها
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود





