محمد حدادی درباره برگزاری آنلاین جشنواره «سینما حقیقت» گفت: دسترسی به فیلمهای جشنواره در زمان و مکانی که مخاطب خود انتخاب میکند، علاوه بر گستردهتر کردن دایره مخاطبان میتواند تا حدی از آسیبهای روحی ناشی از این همهگیری جهانی هم پیشگیری کند.
به گزارش سینماسینما، محمد حدادی (مدیر فیلمبرداری سینمای ایران) درباره برگزاری آنلاین این دوره از جشنواره «سینما حقیقت» گفت: پاندمی کرونا درست در دورهای اتفاق افتاد که از نظر تکنولوژیک امکان آنلاین و غیر حضوری کردن بسیاری از فعالیتها وجود دارد. شاید تصور برگزاری جشنواره فیلم به صورت غیرفیزیکی و در بستر اینترنت (به خصوص در کشور ما) پیش از این محال به نظر میرسید اما حالا میشود در هرکجای جهان بود و فیلمهای یک جشنواره را در زمان مناسب برای تماشا انتخاب کرد.
وی افزود: در کنار این امتیاز ویژه اما آخرین حلقه از زنجیره تولید تا نمایش فیلم از شکل استاندارد آن خارج شده و کیفیت نمایش صدا و تصویر به تجهیزات هر کاربر بستگی پیدا میکند. بنابراین صاحب اثر نمیتواند مطمئن باشد که تمام مخاطبان فیلمش همگی، تمام آنچه را که او در مراحل مختلف ساخت فیلم مورد توجه قرار داده و روی آنها با حساسیت کار کردهاست به صورت یکسان و در شرایط استاندارد تماشا میکنند.
مدیر فیلمبرداری مستند «در جستجوی فریده» در ادامه بیان کرد: دسترسی به فیلمهای جشنواره سینما حقیقت در زمان و مکانی که مخاطب خود انتخاب میکند، علاوه بر گستردهتر کردن دایره مخاطبان (بدون محدودیت ظرفیت سالنهای سینما) میتواند تا حدی از آسیبهای روحی ناشی از این همهگیری جهانی هم پیشگیری کند.
حدادی ادامه داد: همچنین اگر این تاثیرگذاری بر مخاطب را به عنوان بخشی از اهداف جشنواره فیلمهای مستند در نظر بگیریم، این اتفاق (برگزاری آنلاین) میتواند تا اندازهی زیادی آن را محقَّق کند.
برنده جایزه بهترین فیلمبرداری از نهمین جشنواره «سینما حقیقت» درباره تأثیرگذاری سینمای مستند در سینمای بدنه گفت: سینمای مستند به خاطر مواجهه بیواسطه و بهروز با موضوعات مختلف میتواند از نظر ورود به فضاهای تازه برای سینمای داستانی (که ماده خام آن داستانپردازی و تخیل است) پیشنهاد جدی و تازهای داشته باشد.
مدیر فیلمبرداری مستند «آی آدمها» در ادامه عنوان کرد: علاوه بر مواردی که گفته شد، فیلمسازان مستند به خاطر مواجهه نزدیک با اشخاص واقعی در موقعیتهای واقعی، اگر تصمیم به ورود به سینمای داستانی بگیرند میتوانند از این ذخیره غنی بهره ببرند، کما اینکه ورود نسل جدید و تازهنفسی از فیلمسازان مستند به جریان اصلی سینمای داستانی ایران، گواه این موضوع است.
وی ادامه داد: در عرصههای دیگر فیلمسازی مثل مسائل فنی (فیلمبرداری، تدوین، صداگذاری و …) هم این موضوع صادق است و ما میتوانیم شاهد ورود نسل و نگاه تازهای از سینمای مستند به سینمای داستانی باشیم.
حدادی در پایان گفت: در تعریف کلی ابداً قائل به تفکیک میان سینمای مستند و سینمای داستانی نیستم. سینما یک مفهوم واحد است و فیلم داستانی یا مستند صرفاً قالبهایی برای بیان ایده و کانسپت هستند، البته با اقتضائات و ویژگیهای متفاوت.
مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی سازمان امور سینمایی کشور، چهاردهمین دوره جشنواره بینالمللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» را به دبیری محمد حمیدی مقدم، ۲۵ آذر تا دوم دی ماه و با توجه به شیوع جهانی بیماری کووید ۱۹ بصورت مجازی و نمایش برخط (آنلاین) برگزار خواهد کرد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- مرتضی پایهشناس: با آنچه درباره سینمای داستانی میدانیم از مستند حرف نزنیم
- معجزهی روایت سینمایی/ نگاهی به مستند «آقای صیاد را ول کنید»
- معرفی برگزیدگان پانزدهمین جشنواره بینالمللی سینماحقیقت
- مراسم یادبود جمشید مشایخی و همسرش در اکران «بریکولاژ؛ زندگی نادر مشایخی» برگزار شد/ مشایخی: موسیقی و شعر از زندگی ایرانیان جدا نشدنی است
- عمیق ترین لحظه های محسوس حیات در مستند «ایستوود»
- «بیبی جان»؛ توانمند در قصهگویی و ایجاد تعلیق
- مستند «مرگ ماسایوشی»؛ حفظ شرافت یا ابرقدرت شدن؟
- معرفی نامزدهای مسابقه ملی جشنواره «سینماحقیقت»
- شبهای روشن/ پیشنهاد تماشای مستند در جشنواره سینماحقیقت؛ «به ماه»
- مستند «ناگهان ذهنم ایستاد»؛ روایتی از یک شهر، یک بیماری
- جنگ با کرونا/ پیشنهاد تماشای مستند در جشنواره سینماحقیقت؛ «روزهای ناتمام» و دو فیلم دیگر
- پیروز کلانتری: «میبرد تا به کجا» گفتگوی میان من و سوژه است
- مستند «آن مرد با اتوبوس آمد»؛ ترکیبی از سرگرمی، سیاست و جامعهشناسی
- گام معلق لکلک/ پیشنهاد تماشای مستند در جشنواره سینماحقیقت؛ «جابهجایی یا نابهجایی»
- گفتوگوی تصویری اختصاصی سینماسینما با محمد احسانی، مستندساز/ توسعه کشور بدون توجه به محیط زیست امکانپذیر نیست
نظر شما
پربازدیدترین ها
- ردپای یک کارگردان مؤلف / نگاهی به فیلمهای کوتاه سعید روستایی
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
آخرین ها
- نکوداشت زنده یاد اکبر عالمی و بزرگداشت مهدی رحیمیان در آیین معرفی برندگان هفتمین جایزه پژوهش سال سینما
- با پیشتازی «۴۷» و «مخفیانه»؛ نامزدهای جوایز اسکار سینمای اسپانیا معرفی شد
- همزمان با سالگرد اولین نمایش عمومی «قیصر»؛ بزرگداشت مسعود کیمیایی برگزار میشود
- دو خبر از جشنواره بینالمللی تئاتر فجر؛ زمان بازبینی حضوری و انتخاب نهایی آثار بخش دیگرگونههای نمایشی/ آغاز ثبتنام اصحاب رسانه و منتقدان
- برگزاری نمایشگاه پشت دریای وهم
- حضور همراه اول با مجموعهای از سرویسهای فناورانه در نمایشگاه تلکام ۲۰۲۴
- بازگشت جنابخان به تلویزیون همراه با محسن کیایی
- «در آغوش درخت» بهترین فیلم بلند سینمای جهان جشنواره هندی شد
- نکوداشت خسرو خسروشاهی در جشنواره فیلم رشد
- «شهر خاموش» و «شناور» در شبکه نمایش خانگی
- به پاس یک عمر دستاورد سینمایی؛ خرس طلایی افتخاری برلین به تیلدا سوئینتون اهدا میشود
- کنسرت نمایش ایرج، زهره، منوچهر / گزارش تصویری
- حقایقی درباره محمد نوری به بهانه سالروز تولد او/ مردی که از شکست هراس نداشت
- ذلت ماندن یا لذت رفتن و رستن!
- جدول فروش سینمای ایران در آخرین روز پاییز/ پنج فیلمی که از ابتدای امسال بیش از ۱۰۰ میلیارد فروختند
- نمایش «دِویل» تمدید شد/ آغاز اجرای نمایش «تشنگان» از ۴ دی
- شایعه فروش آثار تجسمی مربوط به فروغ فرخزاد و سهراب سپهری/ سریال و فیلم مستند سهراب و فروغ به زودی کلید میخورد
- نامزدی یک فیلم کوتاه ایرانی-آمریکایی در جوایز آکادنی فیلم سوئد
- نشست خبری بزرگداشت فروغ فرخزاد / گزارش تصویری
- درباره سه مستند سینماحقیقت/ از جسارت نمایش عریان اعتیاد تا عشق به سینما در اتاق آپارات
- به خاطر نقش برجسته در صنعت سینما؛ کریستوفر نولان و همسرش، شوالیه و بانوی فرمانده شدند
- چرا «لیلی» سریال «داییجان ناپلئون» زشت بود؟/ پاسخ ناصر تقوایی را بخوانید
- «تیآرتی» ترکیه آغاز به کار کرد؛ صداوسیما هنوز در فکر سانسور است
- سیمرغ مردمی به جشنواره فیلم فجر بازگشت
- بستههای ویژه شب یلدای همراه اول با هدیه دیجیتال معرفی شد
- آنونس رسمی عاشقانه «عزیز» رونمایی شد
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
- احمد رسولزاده و «بنهور» در بیست و هفتمین قسمت «صداهای ابریشمی»
- درباره «بی همه چیز»؛ درامی پیچیده با شخصیتهایی چندلایه
- نشست «شاهد عینی» / گزارش تصویری