سینماسینما،علی پاکزاد- محمود غفاری کارگردان سینما گفت:« گاهی اوقات با خودم فکر می کردم این دوستانی که تا این حد نظارت می کنند و سرنوشت فیلم ها برایشان مهم است. حتما مد نظرشان اکران عمومی قابل قبول است و حق هم دارند تا این حد حساس باشند. اما بعد از این مرحله فیلم و فیلم سازان را پاس می دهند به حوزه اکران که شما کلمه بی مسئولیتی را واقعا در این حوزه و افرادی که فعالیت می کنند متوجه می شوید. این افراد هیچ مسئولیتی در قبال سینمای ایران ، مردم ، سختی ها و مشکلات و هیچ چیز دیگری ندارند. مسئولیت این افراد فقط درامد زایی است. اینها کسانی هستند که یک دوره سینما داری می کنند در دوره ای تهیه کننده هستند و همه دور هم لذت می برند»
به گزارش سینماسینما، محمود غفاری اولین فیلم خود با نام «شماره ۱۷ سهیلا» را در جشنواره سی و پنجم نمایش داد. این فیلم به موضوعاتی را نمایش داد که برای بسیاری از منتقدان و روزنامه نگاران جالب بود. نزدیک به دوسال از تولید این فیلم می گذرد اما هنوز امکان اکران را به دست نیاورده است.
محمود غفاری کارگردان فیلم «شماره ۱۷ سهیلا» درباره عدم اکران این فیلم گفت:«من واقعا نمی دانم چه باید بگویم. تمام مقرراتی که یک فیلم برای نمایش و ساخت در ایران نیاز دارد را کسب کردیم. از ابتدا که ایده به ذهن من رسید و تا زمانی که مراحل پایانی تولید را طی کردیم قوانین مربوط به ساخت یک فیلم در کشور رعایت کردیم. حتی هزار تومان هم ما از بخش دولتی دریافت نکردیم و فیلم صدرصد مستقل ساخته شد. به جشنواره فجر که ویترین سینمای ایران است راه پیدا کرد و نمایش داده شد. تمام این پروسه ها طی شد اما فیلم ما نمایش داده نمی شود چرا؟حتما دلیلی دارد که اجازه نمایش نمی دهند.»
او ادامه داد:«دلیل اصلی عدم نمایش فیلم ما و بسیاری از فیلم های دیگر مربوط به چرخه ساخت تا تولید می شود زیرا این پروسه در ایران معیوب است و درست کار نمی کند. شما از زمانی که ایده به ذهنتان می رسد و تا زمانی که به دنبال پروانه نمایش فیلم می روید دولت بالای سر شما ایستاده است و نظارت می کند که کار اشتباهی انجام ندهید. دقیقا شبیه یک کنترل! این رفتار شبیه به این است که شما و همسرتان تصمیم میگیرید که بچه دار شوید دوران حاملگی را کنار هم می گذرانید و زایمان صورت میگیرد اما به محض اینکه بچه به دنیا آمد آن را در خیابان رها می کنید و سرنوشت او برای شما بی اهمیت می شود.»
غفاری درباره عدم مسئولیت پذیری در فضای سینما گفت:«گاهی اوقات با خودم می گفتم این دوستانی که تا این حد نظارت می کنند و سرنوشت فیلم برایشان مهم است. حتما مد نظرشان اکران عمومی قابل قبول است حق هم دارند که تا این حد حساس باشند. اما بعد از این مرحله شما را پاس می دهند به حوزه اکران که شما کلمه بی مسئولیتی را واقعا در این حوزه و افرادی که فعالیت می کنند متوجه می شوید. این افراد هیچ مسئولیتی در قبال سینمای ایران ، مردم ، سختی ها و مشکلات و هیچ چیز دیگری ندارند. مسئولیت این افراد فقط درامد زایی است. اینها کسانی هستند که یک دوره سینما داری می کنند در دوره ای تهیه کننده هستند همه اینها دور هم در یک جا جمع هستند. هم سینما دارند هم فیلم تولید می کنند و همه چیز را برای خود کرده اند. تازه اگر شما سر و صدایی هم بکنید یه زمان مرده می دهند و می گویند کلاهتان را بندازید بالا. چرا؟. تمام این مشکلات در دو بخش است. دولت نظارت می کند و شما را تحویل این دوستان می دهد بعد دولت کنار می رود و هر اتفاق دیگری هم رخ دهد ورود نمی کند. واقعا پروسه جالبی است. تمام این سیاست ها هم برای دریافت پول بیشتر است و دیگر بحث دغدغه و مشکلاتی که یک فیلمساز در زمان ساخت فیلم با آن روبرو است مطرح نیست.»
کارگردان فیلم «شماره ۱۷ سهیلا» درباره موضوع این فیلم گفت:«ما یکی از معضلات مهم جامعه را که به زودی با آن درگیر خواهیم بود را مطرح کردیم سعی داشتیم به صورت سینمایی هم این کار را انجام دهیم. اما فیلم نمایش داده نمی شود و هیچ کسی هم جواب نمی دهد. مگر می شود جایی مثل سینما که تا این حد نظارت دارد و دیسیپلین های خاص دارد جایی برای شکایت وجود نداشته باشد. ما باید کجا بریم؟ به عنوان کارگردان این فیلم می گویم که عدالت حکم می کند که این فیلم نمایش داده شود. عدم وجود عدالت در همه حورزه ها کشور را دچار بحران وحشتناکی کرده است.شرایط به سمتی می رود که امکان دارد شرایطی که برای کارخانه های نیشکر یا فولاد رخ داد برای سینما هم رخ دهد. منتظر ناآرامی های صنفی در سینما هم باید باشیم. خانه سینما هم که کلا بیخیال است. هیچ بخاری از آنجا بلند نمی شود. فقط حق عضویت دریافت می کند. البته نامه سفارت هم می دهند. واقعا کسی نیست جواب سئوال من را بدهد فیلم ساخته ام اکران نمی کنند باید چه کاری انجام دهم؟ چندین پیشنهاد برای اکران دادند که به هیچ کدام عمل نکردند تا اینکه به ناارامی های دی ماه رسید. تلگرام ،اینستاگرام و تمام سیستم های ارتباط جمعی قطع بود که با ما تماس گرفتند که همین زمان فیلم شما را اکران کنیم. مردم برای دیدن فیلم از قبل برنامه ریزی می کنند که در زمان مناسب در سینما حضور پیدا کنند. اما این دوستان برای نمایش یک فیلم برنامه ندارند. ما هم تصمیم گرفتیم که فیلم را نمایش ندهیم. یک سال و نیم این فیلم تولید شده و نمایش داده نمی شود. عجیب نیست آن پشت چه خبر است؟ جایی که پول هست اما نظارت نیست قطعا جای خوبی است.»

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «روز سیب» پروانه نمایش گرفت
- یک فیلم ایرانی در بخش نسلها پذیرفته شد/ «روز سیب» در جشنواره فیلم برلین
- نمایش دو فیلم از ایران در بخشهای مختلف جشنواره برلین ۲۰۲۲
- تنهایی و بالاتر از تنهایی/ نگاهی به فیلم «شماره ۱۷ سهیلا»
- گزارشی از چگونگی ادامه مسیر تولید در سینما/ موج نو در راه است یا ورشکستگی؟
- نگاهی به فیلم «سهیلا شماره ۱۷» ساخته محمود غفاری/ حکایت فرار از خود
- نگاهی به فیلم «شماره ۱۷، سهیلا» / فیلمی جسور درباره مسئله رابطه
- «هزارپا» از «تگزاس» جلو زد/ نگاهی به جدول فروش در هفتهای که گذشت
- سوپراستارهای زن حاضر نشدند بازی کنند
- به بهانه اکران پیش روی «شماره ۱۷ سهیلا»/ در بزنگاهِ تاریخ
- محمود غفاری در گفتوگو با سینماسینما/ انگیزهای برای ادامه شغلم ندارم
- جایزه اول جشنواره ژنو به «شماره ۱۷ سهیلا» رسید
- «داود باید ترک کنه» محمود غفاری مجوز ساخت گرفت
- انتقاد تند تهیهکننده «شماره ۱۷ سهیلا» از شرایط اکران/ اکران در دست مافیاست
- کارگردان شماره ۱۷ سهیلا مطرح کرد/ فرمول مبتذل بخش خصوصی برای سرگرمی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- مرگ ناگهانی و غم انگیز بازیگر خردسال فیلم یه حبه قند
- از دنیای عجیب، اما نه چندان عجیب سینما/ کارگردانانی که نمیتوانند اجاره خانهشان را بدهند
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- صحبتهای رئیس هیئت داوران جشنواره برلین/ همه فیلمها سیاسیاند
آخرین ها
- جایزه بزرگ اسکار کسبوکارهای خاورمیانه به همراه اول رسید
- دو تصویر از تاریخ دوبله ایران
- جشن ۱۹ سالگی کانون ادبی زمستان برگزار شد؛ اهدای مدال سال به شهره سلطانی و مهدی یغمایی/ ایرج مهدیان تجلیل شد
- «مسیح پسر مریم» مینی سریال شد
- معرفی نخستین برندگان جشنواره برلین؛ جایزه بزرگ بخش مسابقه نسل به فیلم ایرلندی رسید
- در برنامه «خط فرضی» مطرح شد؛ خستگی از ما به نسل بعد از ما منتقل شده/ در زیر زمین، شهر دیگری وجود دارد
- نگاهی به سریال تاسیان؛روزی روزگاری ایران
- معرفی پلتفرمهای هوشمند سلامت همراه اول بهعنوان اپلیکیشنهای برگزیده
- انتقاد سازندگی از گفتوگوی کمال تبریزی با ایسنا/ داوران بر اساس مصلحت رای دادند نه کیفیت
- وداع با صدای ماندگار دوبله؛ بدرقه منوچهر والیزاده به خانه ابدی/ دوبلوری بدون جایگزین
- لوئیس بونیوئل فیلمساز در تبعید و صدو بیست و پنج سالگی
- فوت یک هنرمند پیشکسوت؛ عبدالرضا فریدزاده درگذشت
- شاهپور هنوز هست
- فیلمی در نوبت عید فطر به اکران اضافه نمیشود/ اسعدیان: پیشنهاد شورای صنفی نمایش برای بلیت، بیشتر از ۱۰۰ هزار تومان بود
- از دنیای عجیب، اما نه چندان عجیب سینما/ کارگردانانی که نمیتوانند اجاره خانهشان را بدهند
- با دستور وزیر ارتباطات، پروژههای ارتباطی همراه اول در روستاهای استان قزوین افتتاح شد
- جشنواره علیه جشنواره
- جایزه تجلی اراده ملی جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- گامی دیگر در جهت حذف سینما از سبد خانوادهها/ افزایش قیمت بلیت؛ ضربه مهلک به سینمای ایران
- مدیرعامل بهمن سبز: چه کسی بلیت ۲۲۰ هزار تومانی پیر پسر را میخرد؟!
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- اعطای تندیس «سازمان سبز برتر» به همراه اول
- پنجمین دوره «طرح پژوهانه همراه» با حمایت از دانشجویان نخبه کلید خورد
- نگاهی به سریال «جانسخت»؛ منتظر غافلگیری بمانیم یا نه؟
- کنسرت نمایش «ژن زامبی» از فردا میآید/بلیت ۵ روز اول به پایان رسید
- «نبض» روی میز تدوین
- نسخه ویژه نابینایان «مادیان» با صدای رعنا آزادیور منتشر میشود
- منوچهر والیزاده درگذشت
- ۱۲ نقشی که برنده اسکار شدند اما قرار بود به بازیگران دیگری داده شوند
- آیا باید از اینفلوئنسرها ترسید؟