محمود گبرلو منتقد و کارشناس سینما معتقد است: باید مدیریت اقتصادی در سینمای ایران حاکم باشد و یکی از برنامههای درازمدت این است که سینما را مخاطب محور درنظر بگیرند.
به گزارش سینماسینما به نقل از روابط عمومی چهارمین دوره جایزه پژوهش سال سینمایی، محمود گبرلو گفت: شناخت دقیق از سینمای ایران و نوع مخاطب نکته بسیار مهمی است که تا به امروز کمتر به آن توجه شده است و دلیل اصلی این است که مسیر تولید فیلمهای سینمایی مسیری مخاطب محور نیست درحالیکه اگر فیلمها را بر اساس نیاز مخاطب تولید کنیم، موفق تر هستیم.
وی با بیان اینکه تماشاگر، سینما را بیشتر سرگرمی میداند، ادامه داد: متاسفانه در سینمای امروز سوژه و ایده برای مخاطبان آنقدر جذاب نیست که بخواهند برای آن هزینه کنند.
این کارشناس رسانه با بیان اینکه از ضرورتهای مدیریتی سینما ایجاد سالنهای متعدد است، خاطرنشان کرد: معتقدم سالنهای کوچک در شهرهای کوچک مناسب است و مردم از آنها استقبال میکنند. یکی از دلایل اینکه مردم در این شهرها کمتر به سینما میروند ، هزینه زیاد آن است. قطعا اگر دسترسی آسان به سالنهای سینما وجود داشته باشد و تغییری نیز در نگاه فیلمسازان ایجاد شود، مخاطب بیشتری جذب سینما میشود.
وی ادامه داد: تا به امروز رابطهای بین اقتصاد سینما، مخاطب سینما و هزینههای سینمایی ایجاد نکردیم و باید برای آن برنامه ریزی جدی صورت گیرد. نگاهی که درحال حاضر در سینمای ایران حاکم است نمی تواند نیاز مخاطبین سینمای ایران را برآورده کند. سوژهها و ایدهها باید متفاوت باشد و فیلمسازان دغدغه ارتباط با مخاطب را داشته باشند.
گبرلو ادامه داد: متاسفانه طبق آمار ارائه شده سالهاست بین ۳ تا ۴ میلیون نفر از جمعیت ایران برای دیدن فیلمها به سینما میروند یعنی هر مدیر و مسئولی که آمده، نتوانسته به تعداد تماشاگر سینمای ایران اضافه کند.
این منتقد سینما همچنین گفت: باید مدیریت اقتصادی در سینمای ایران حاکم باشد و یکی از برنامههای درازمدت این است که سینما را مخاطب محور درنظر بگیرند و باید توجه داشته باشیم که این امر دلیلی نیست که به سمت ابتذال حرکت کنیم.
گبرلو همچنین گفت: نکته مهم این است که باید نگاه جدیدی به شیوههای نظارت، مدیریت و تصمیم داشته باشیم زیرا نگاههای قدیمی پاسخگو نیست بنابراین نیاز به یک تحول عظیم دارد تا کسانیکه در عرصه حاکمیت هستند بپذیرند که سینما ابزاری قدرتمند است که باید به شکل صحیحی از آن استفاده کرد و نباید نسبت به آن گارد گرفت و مخالفتهای جدی کرد؛ مخالفت کردن آسان است اما اینکه بتوانیم از سینما بهره ببریم مهم است.
وی یادآور شد: متاسفانه افراد زیادی در جامعه هستند که تصور میکنند سینما نمیتواند بستر مناسبی برای انتقال مفاهیم باشد و به شکلهای متعدد به مخالفت با سینما میپردارند که بیشتر آن مخالفتهای جناحی و شخصی است.
گفتنی است، اختتامیه چهارمین دوره جایزه پژوهش سال سینمایی به دبیری بهروز محمودی بختیاری فروردین ماه ۱۴۰۰ برگزار می شود.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- باید جلوی تصمیمات پشت پرده درباره سینمای ایران گرفته شود/ چه کسی باید مشکل شرعی «قاتل و وحشی» را حل کند؟
- آیا حذف «پیرپسر» و «رکسانا» اشتباه دبیر جشنواره فیلم فجر بود؟
- معرفی هیأت انتخاب بخش سینمای ایران در جشنواره چهل و سوم فیلم فجر
- در نشست نقد و بررسی «آبادانیها» مطرح شد؛ نقش عیاری در زبان سینمایی و تحول آن بسیار موثر است/ «آبادانیها» عدالت اجتماعی را وارد سینما کرد
- نمایش و بررسی «شبح کژدم» در موزه سینما
- نسخه مرمت شده «آبادانیها» در موزه سینما
- محمود گبرلو: اعتراض تهیه کننده «فسیل» بهجا نیست
- انتقاد شدید محمود گبرلو از برخورد تلویزیون با اصغر فرهادی
- واکنش اینستاگرامی محمود گبرلو به موفقیت زهرا امیر ابراهیمی در جشنواره کن
- گبرلو: ای کاش روحانیون محترم با اطلاعات دقیق درباره جشنواره سخن می گفتند/ به والله این ضد تبلیغ است
- واکنش محمود گبرلو به بازتاب انتقاد او از جشنواره فجر در بی بی سی فارسی
- دفاع محمود گبرلو از ترکیب جدید هیئت امنای بنیاد سینمایی فارابی
- گبرلو : برخی فکر می کنند خبرنگاران برده آنها هستند
- تحلیل محمود گبرلو از مناظره انتخاباتی دیروز
- گبرلو : تلویزیون در سال ۹۹ شاهکار کرد/سریال جلال از نظر محتوا و تکنیک عالی بود اما در انتخابها نبود
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- معرفی نخستین برندگان جشنواره برلین؛ جایزه بزرگ بخش مسابقه نسل به فیلم ایرلندی رسید
- در برنامه «خط فرضی» مطرح شد؛ خستگی از ما به نسل بعد از ما منتقل شده/ در زیر زمین، شهر دیگری وجود دارد
- نگاهی به سریال تاسیان؛روزی روزگاری ایران
- معرفی پلتفرمهای هوشمند سلامت همراه اول بهعنوان اپلیکیشنهای برگزیده
- انتقاد سازندگی از گفتوگوی کمال تبریزی با ایسنا/ داوران بر اساس مصلحت رای دادند نه کیفیت
- وداع با صدای ماندگار دوبله؛ بدرقه منوچهر والیزاده به خانه ابدی/ دوبلوری بدون جایگزین
- لوئیس بونیوئل فیلمساز در تبعید و صدو بیست و پنج سالگی
- فوت یک هنرمند پیشکسوت؛ عبدالرضا فریدزاده درگذشت
- شاهپور هنوز هست
- فیلمی در نوبت عید فطر به اکران اضافه نمیشود/ اسعدیان: پیشنهاد شورای صنفی نمایش برای بلیت، بیشتر از ۱۰۰ هزار تومان بود
- از دنیای عجیب، اما نه چندان عجیب سینما/ کارگردانانی که نمیتوانند اجاره خانهشان را بدهند
- با دستور وزیر ارتباطات، پروژههای ارتباطی همراه اول در روستاهای استان قزوین افتتاح شد
- جشنواره علیه جشنواره
- جایزه تجلی اراده ملی جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- گامی دیگر در جهت حذف سینما از سبد خانوادهها/ افزایش قیمت بلیت؛ ضربه مهلک به سینمای ایران
- مدیرعامل بهمن سبز: چه کسی بلیت ۲۲۰ هزار تومانی پیر پسر را میخرد؟!
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- اعطای تندیس «سازمان سبز برتر» به همراه اول
- پنجمین دوره «طرح پژوهانه همراه» با حمایت از دانشجویان نخبه کلید خورد
- نگاهی به سریال «جانسخت»؛ منتظر غافلگیری بمانیم یا نه؟
- کنسرت نمایش «ژن زامبی» از فردا میآید/بلیت ۵ روز اول به پایان رسید
- «نبض» روی میز تدوین
- نسخه ویژه نابینایان «مادیان» با صدای رعنا آزادیور منتشر میشود
- منوچهر والیزاده درگذشت
- ۱۲ نقشی که برنده اسکار شدند اما قرار بود به بازیگران دیگری داده شوند
- آیا باید از اینفلوئنسرها ترسید؟
- با رونمایی احتمالی فیلم در جشنواره کن؛ تام کروز با «ماموریت غیرممکن» خداحافظی میکند
- باید جلوی تصمیمات پشت پرده درباره سینمای ایران گرفته شود/ چه کسی باید مشکل شرعی «قاتل و وحشی» را حل کند؟
- نشان سیف الله داد چه نسبتی با بهرام افشاری و ملیکا شریفی نیا دارد؟
- فانتزیهای سورئال و کمدیهای پیچیده از جنس سروش صحت/نگاهی به فیلم «صبحانه با زرافهها»؛