«آلبرتو باربرا» مدیر جشنواره بینالمللی فیلم ونیز در سخنان عجیبی از زبان یک مدیر جشنواره فیلم درباره یک کشور، درباره سینمای ایران و تعداد فیلمهای ایرانی متقاضی حضور در ونیز صحبت کرد.
به گزارش سینماسینما، مدیر باسابقه ونیز پس از اعلام فهرست فیلمهای حاضر در بخشهای اصلی این رویداد سینمایی در پاسخ به نشریه اسکرین درباره حضور چهار فیلم از سینمای ایران در دوره ۷۹ این رویداد توضیح داد: «تعداد باورنکردنی فیلم از فیلمسازان ایرانی متقاضی حضور در جشنواره بودند که بخصوص با پیچیدگیهای سیاسی و اجتماعی در ایران و شرایط فیلمسازان قابل توجه است! اما همانطور که اغلب اتفاق میافتد، سختترین لحظات زمانی است که کارگردانها میتوانند بهترین هنر خود را با استفاده از استعارهها بیان کنند که از طریق آن پیچیدگی موقعیتی را که آنها را احاطه کرده است، روایت میکنند».
«باربرا» در ادامه بیان کرد: «این یک پدیده بسیار خاص و مهم است و ما باید به آن توجه کنیم، بویژه با توجه به رشد و تجدید سینمای ایران و همه کارگردانان و فیلمنامهنویسان جدیدی که در حال ظهور هستند. ولی ما به همه به یک اندازه توجه میکنیم و انتخابهایی که انجام میدهیم صرفاً زیباییشناختی است و نه ژئوپلیتیک. ما به برخی کشورها یا انواع خاصی از سینما امتیاز ویژهای نمیدهیم. ما همه چیز را می بینیم. ما سالانه ۲۰۰۰ فیلم [بلند] می بینیم. بدیهی است که نظرات و انتخابها شخصی هستند، اما همه انتخابها صرفاً بر اساس زیباییشناختی انجام میشوند».
او در پاسخ به پرسشی درباره این که آیا جشنواره امسال ونیز برنامه ویژهای برای سینمای ایران یا اوکراین تدارک دیده یا خیر نیز توضیح داد: «هنوز به طور رسمی تصمیم نگرفتهایم که قرار است چه کاری انجام دهیم و در حال ارزیابی ابتکاراتی هستیم که میتوانیم در این دوره از جشنواره فیلم ونیز داشته باشیم. مطمئناً یکی از برنامهها به جنگ اوکراین اختصاص خواهد داشت و دیگری در حمایت از کارگردانان ایرانی خواهد بود. باید درک کنیم که چه کاری میتوانیم انجام دهیم و چه اقدامی میتوانیم انجام دهیم که از نظر حمایت از آنها موثرتر است. هنوز در این مورد تصمیم نگرفتهایم. با همکاران در این موارد بحث میکنیم و به محض اینکه تصمیم گرفتیم اعلام خواهیم کرد».
با اعلام فهرست فیلمهای بخش رسمی هفتاد و نهمین جشنواره فیلم ونیز مشخص شد که سینمای ایران حضور پررنگی در دوره جدید از قدیمیترین جشنواره سینمایی جهان خواهد داشت، «شب، داخلی، دیوار» ساخته وحید جلیلوند و «خرس نیست» از جعفر پناهی، دو نماینده سینمای ایران در بخش مسابقه اصلی جشنواره امسال ونیز هستند و لیلا حاتمی نیز یکی از داوران بخش مسابقه اصلی خواهد بود.
همچنین سینمای ایران در بخش افقها با فیلم «جنگ جهانی سوم» به کارگردانی هومن سیدی حضور خواهد داشت و در بخش افق ها اِکسترا نیز فیلم «بی رویا» از آرین وزیر دفتری نمایش خواهد داشت.
در بخش بینال کالج سینما نیز فیلم «بانو» به کارگردانی «تهمینا رافائلا» محصول جمهوری آذربایجان به تهیه کنندگی کتایون شهابی پذیرفته شده و داریوش خنجی به عنوان مدیر فیلمبردار در فیلم «باردو» ساخته «آلخاندرو گونزالز ایناریتو» همکاری کرده است.
گفته میشود که در برخی بخشهای جنبی این دوره از جشنواره فیلم ونیز نیز آثاری از شینمای ایران حضور خواهد یافت.
هفتاد و نهمین جشنواره فیلم ونیز، از تاریخ ۳۱ آگوست تا ۱۰ سپتامبر (۹ تا ۱۹ شهریور) در ایتالیا برگزار میشود.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- در حاشیه جشنواره فیلم ونیز؛ چهارمین دوره Cinema&Arts به دو هنرمند ایرانی جایزه داد
- نامهای عاشقانه به شهر تهران؛ جایزه اصلی بخش روزهای ونیز به فیلم ایرانی رسید
- ستارهباران منتقدان برای «صدای هند رجب»
- «بیگانه» بهترین فیلم روز هفتم جشنواره ونیز
- «درون امیر» حضور کسی را که نیست، رقم میزند
- غافلگیری در جشنواره ونیز با فیلمی از عربستان سعودی
- تظاهرات گسترده در جشنواره ونیز برای حمایت از مردم غزه
- مسترکلاس گروهی از نخبگان سینمای جهان در جشنواره ونیز
- برگزارکنندگان جشنواره اعلام کردند؛ جشنواره فیلم ونیز هک شد
- پس از اولین اکران در جشنواره ونیز؛ فیلم جیم جارموش به جشنواره فیلم نیویورک ۲۰۲۵ میرود
- جشنواره ونیز در حمایت از مردم غزه سنگ تمام گذاشت/ حضور دو فیلم از سینماگران ایرانی در بخش روزهای ونیز
- سهم سینماگران ایرانی از جشنواره ونیز
- آثار جشنواره ونیز ۲۰۲۵ اعلام شد/ فیلم علی عسگری در بخش افقها
- نمایش آثار برگزیده مدرسه جین کمپیون در جشنواره ونیز
- در بخش مسابقه اصلی؛ محمد رسولاف داور جشنواره ونیز ۲۰۲۵ شد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی





