سینماسینما، نغمه دانش آشتیانی: در شرایطی که بحران شیوع ویروس کرونا کشور را فراگرفته و در سه هفته اخیر فعالیت های فرهنگی هنری کشور اعم از برگزاری کنسرت، اجرای تئاتر و اکران فیلم تعطیل شده اند و حتی کتابفروشی ها و کتابخانه ها نیز فعالیت خود را به حداقل و یا تعطیلی رسانده اند.
وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان متولی اصلی فرهنگ و هنر در کشور جز ارسال خبر تعطیلی ها، هیچ بیانیه رسمی مبنی بر سازوکار حمایتی خود از کسب و کارهای فرهنگی که در وضعیت پیش آمده به شدت متضرر شده اند صادر نمی کند و مسئولان مربوط نیز مواضع این وزارتخانه به عنوان نماینده دولت را مشخص نمی کنند.
اما آنچه در این بین بازارش داغ است حضور مسئولان در توییتر است که شامل عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و حسین انتظامی رییس سازمان سینمایی نیز می شود. به طور مثال وزیر ارشاد در جدیدترین توییت خود آورده است: «پویش احسان کرونایی را گسترش دهیم
پویش احسان مالکین
پویش احسان طلبکاران
پویش احسان صاحبکاران
پویش احسان کالاهای کرونایی
پویش احسان خدمات کرونایی
پویش احسان اوقات فراغت کرونایی
پویش احسان در عید نوروز کرونایی
و…
پویش احسان در روزهای #کرونایی پایانی ندارد.»
آنچه در این مطلب بارز است فراخواندن مردم به حل مشکلات کشور در قالب پویشهای مختلف است؛ امری که بدون توصیه مسئولان نیز انجام می گیرد. همچنین لازم به ذکر است که یادآوری مسئولیت های مردمی و شهروندی از وظایف اولیه مسئولان نیست آنهم در شرایطی که از ساختارها و سیستم های مربوطه در دل دولت تکاپوی خاصی دیده نمی شود و آنها نه تنها افقی از وضعیت پیشرو ارایه نمی دهند بلکه راهکاری برای رفع ضررها نیز در دست ندارند.
در کنار این اظهارنظر وزیر ارشاد، رییس سازمان سینمایی نیز در توییت دیگری نوشته است: «باید برای جبران ضرر تعطیلی ناشی از کرونا درمشاغل خرد، بسته های حمایتی طراحی کنیم. چه پیشنهادی دارید؟»
اینکه رییس سازمان سینمایی به دریافت نظرات و پیشنهادهای مردم برای برون رفت از مشکلات معتقدست فی نفسه اتفاق مبارکی است زیرا این رفتار در مدیریت سنتی کمتر دیده می شد و حال با رونق شبکه های اجتماعی این تعاملات پررنگ تر شده است ولی باز هم اینچنین اظهارنظرهایی نگرانی صاحبان «مشاغل خرد» را که معاون و مشاور وزیر از آنها نام می برد، دوچندان می کند که آیا اساسا دولت نگاهی اصولی به آینده دارد و اتاق فکرهایی شامل متخصصان و دلسوزان تشکیل شده است که ضمن بررسی ابعادِ اتفاق برای آینده پیش رو برنامه ریزی درستی داشته باشند؟
آیا مدیران در حد دست یاری به سوی پویشهای احسان دراز کردن و دریافت پیشنهادهای مردمی در توییتر، برای آینده برنامه ریزی کرده اند یا واقعا دراین سه هفته ابعاد تاثیر این تعطیلی و ادامه آن تا آینده ای نامعلوم بر کسب و کار عده زیادی از فعالان فرهنگ و هنر کشور مشخص شده و در دل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گروه هایی به طور متمرکز در حال ایده پردازی و مشورت برای ماه ها و یا سال پیش رو هستند؟
امید می رود چنین اتفاقی هرچند در سکوت خبری در دل همه وزارتخانه های دولتی رخ داده باشد؛ گرچه انتظار می رود مسئولان درباره همین موضوع نیز اطلاع رسانی کنند تا دستکم بخشی از نگرانی اهالی فرهنگ و هنر مرتفع شود و احساس کنند مسئولان مربوطه نسخه هایی اجرایی و عاقلانه برای برونرفت از این موقعیت دارند.
چشم امید به احسان مردم داشتن گرچه شاید نشان از اعتماد به مردمی باشد که این روزها جان و مالشان به شدت در معرض خطر است ولی قطعا راهکاری ساختارمند نیست و وقتی همین مردم پای صندوق های رای حاضر شدند تا دولت منتخب خود را برگزینند به این امید بودند که در چنین شرایطی سیستم و ساختار در قالب جامعه مدرن به یاری آنها بشتابد نه اینکه باز هم همه فشار مادی و معنوی اتفاق بر دوش آنها باشد.
مسئولان محترم! مردم حتما به حسب وظیفه انسانی و گاه هم از سر ناچاری و تنهایی، پویش های احسان خود را راه اندازی می کنند ولی شما برای انجام وظایف خود که بابت آنها از همین مردم حقوق دریافت می کنید، چه می کنید؟
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نشست خبری وزیر ارشاد برگزار شد؛ مشکل شرعی، مانع «قاتل و وحشی»/ دور تازه بازگشت هنرمندان وطندوست
- نگرانی انجمن تهیهکنندگان مستقل از حکم قضایی فیلم «کیک محبوب من»
- وزیر ارشاد در نشست رسانهای مطرح کرد؛ اگر اثری را متوقف کنید، حقالناس است/ تعداد ممنوع از کارها بسیار کم است
- لزوم شفافسازی در مکاتبات اداری وزارت ارشاد؛ انتشار نامههای عمومی ظرف ۴۸ ساعت
- حسین انتظامی معاون توسعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شد
- نامه شورایعالی تهیهکنندگان سینما به وزیر جدید ارشاد
- آقای وزیر دولت چهاردهم تقابل با اهالی فرهنگ را به تعامل تبدیل کنید/خطر گعدههای دولت در سایه
- وزیر ارشاد: نظارت بر شبکه نمایش خانگی باید برعهده ارشاد باشد/ اجازه اکران فیلم قبل از مجوز را نمی دهم
- وزیر ارشاد: معین میتواند به ایران بازگردد
- ترکیب جدید هیات امنای بنیاد سینمایی فارابی مشخص شد
- وزارت ارشاد پیگیر روشن شدن ابعاد قتل داریوش مهرجویی/ بیانیه شورایعالی تهیهکنندگان و کانون کارگردانان سینما
- افزایش مرگ چهرههای مشهور؛ در چین چه خبر است؟
- سینماحقیقت برگزیدگان خود را شناخت/ واکنش رسمی خزاعی به حاشیههای جدید سینما
- واکنش وزیر ارشاد به بیانیه خانه سینما؛ با دو قطبی سازی و افزایش تنش مخالفیم
- کاش خانه سینما جسارت داشت!/ وزیر ارشاد معترضان این روزها را تهدید کرده است به ممنوعیت و محدودیت
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- حقایقی درباره فیلم سرب ساخته مسعود کیمیایی به بهانه نمایش آن از تلویزیون
آخرین ها
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود





