سینماسینما، پدرام عبهر:
در بخش اوّل و دوم «دور تند»، نگاهی کوتاه و سریع انداختیم به فیلمهای زهرِ مار، شبی که ماه کامل شد، خونِ خدا، انیمیشن شبِ آفتابی، طلا، معکوس، متری شیش و نیم، قسم، ناگهان درخت، مردی بدون سایه، قصر شیرین، یلدا، مسخرهباز، انیمیشن آخرین داستان، ایدهی اصلی، آشفتهگی، بنفشهی آفریقایی، انیمیشن بنیامین، بیست و سه نفر، جاندار، پالتو شتری، تیغ و ترمه، روزهای نارنجی، حمّال طلا، جمشیدیه، سرخپوست، و ماجرای نیمروز ۲: ردّ خون. در بخش سوم «دور تند»، ۶ فیلم باقیمانده را مرور خواهیم کرد و تمام.
۲۸) درخونگاه / سیاوش اسعدی
«درخونگاه» ادای دینی است به سینمای مسعود کیمیایی با نیمنگاهی به سبک فیلم نوآر، که تقریباً همهی اجزایش در ژانر و جهان خودش کارکِردِ درستی دارند؛ از قاببندی و نورپردازی و موسیقی گرفته تا شخصیتپردازی و دیالوگنویسی؛ اگرچه معدودی از سکانسها زیادی کش میآیند یا اساساً اضافه هستند. فیلم یک امین حیایی عالی و یک پانتهآ پناهیهای فوقالعاده دارد، هرچند باقی بازیگران هم همگی کارشان را خوب و درست انجام میدهند.
۲۹) سمفونی نهم / محمّدرضا هنرمند
فیلمی جالب دربارهی مرگ! با شرکت کوروش کبیر، آدولف هیتلر، امیرکبیر، و ملکالموت! «سمفونی نهم» یکی از جالبترین فیلمهای امسال است، که با لحنی کم و بیش طنزآمیز و سوررئال به مفاهیمی مثل عشق و مرگ میپردازد. شوخیهای بامزه، قصّهی روان و جذّاب با رفت و برگشتهای مکرّر زمانی، فیلمبرداری فوقالعاده، جلوههای ویژهی خوب، و استفادهی عالی از عنصر غافلگیری، سمفونی نهم را به یکی از فیلمهای تماشایی جشنوارهی امسال تبدیل کرده است.
۳۰) سال دوم دانشکدهی من / رسول صدرعاملی
باورکردنی نیست که نتیجهی همکاری پرویز شهبازی (فیلمنامهنویس) و رسول صدرعاملی (کارگردان) به یکی از بدترین و کسلکنندهترین فیلمهای امسال تبدیل شود. فیلمی دربارهی یکی دو دختر دانشجو که درگیر عشق و اعتیاد و خیانت هستند. گاهی اواسط فیلم اصلاً نمیفهمید فیلم چه میخواهد بگوید یا اساساً دارد چه کار میکند!! جالب اینجاست که تا پایان هم چیز خاصی دستگیرتان نمیشود. واقعاً متأسّفم…
۳۱) دیدن این فیلم جرم است / رضا زهتابچیان
یک کپی بسیار ضعیف از آژانس شیشهای با چاشنی غیرت و ناموسپرستی از جنس لاتاری! یک فیلم تماماً شعاری منفعلانه که هیچیک از شخصیتهای اصلیاش نه کاریزما دارند و نه کنش مؤثّری جز گریه کردن و شعار دادن از آنها میبینیم، و عجیبتر از همه آنجاست که فیلمساز حتّی جسارت به تصویر کشیدن تنها کنش واقعی فیلمش را در سکانس پایانی ندارد و در را به روی تماشاچی میبندد. به اعتقاد من، «دیدن» این فیلم نه… «ساختن» این فیلم جرم است.
۳۲) سونامی / میلاد صدرعاملی
سونامی یک فیلم ورزشی سرگرمکننده و قابل قبول است دربارهی سه قهرمان تکواندو از سه نسل مختلف. سونامی، فیلم بی عیب و اشکالی نیست امّا در مجموع فیلم بدی نیست. دستِکم صدرعاملیِ پسر از پدر به مراتب موفّقتر ظاهر شده. ضمناً به نظرم یکی از بهترین بازیهای چندسال اخیر بهرام رادان را هم در این فیلم میتوانید ببینید.
۳۳) غلامرضا تختی / بهرام توکّلی
دیگر باید باور کنیم که بهرام توکّلی یکی از بهترین و جسورترین کارگردانان حال حاضر سینمای ایران است و استانداردهای فیلمسازیاش یک سر و گردن فراتر از سینمای ایران میایستد. «غلامرضا تختی» هرچند نسبت به فیلم قدرتمند و شگفتانگیز «تنگهی ابوقریب» در سطحی پایینتر قرار میگیرد، امّا همچنان یک شگفتی تمامعیار در سینمای ایران به حساب میآید. هنگام تماشای فیلم، گاهی فراموش میکنید با یک فیلم ایرانی طرف هستید. امّا افسوس و صدافسوس که فیلم غلامرضا تختی از بازیگر نقش غلامرضا تختی ضربهی سنگینی میخورد. کاش همان امیر جدیدی این نقش مهم را ایفا میکرد؛ گیرم که نتیجهی گریمش شباهت کمتری با جهانپهلوان تختی پیدا میکرد. حیف…
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- انتشار جزییات هزینههای جشنوارهی ملی فجر + جدول
- چه کسی ضربه فنی شد؟/ نگاهی به فیلم «غلامرضا تختی»
- صحبتهای حسین انتظامی رئیس سازمان سینمایی در مراسم تجلی اراده ملی / وقتی میتوان از ظرفیت سینما برای پیشرفت کشور استفاده کرد
- «تجلی اراده ملی»، سی و هفتمین دفتر جشنواره فیلم فجر را بست
- نگاهی به دو فیلم «ماجرای نیمروز» و «قسم»
- نگاهی به فیلم «متری شش و نیم» ساخته سعید روستایی/ دل خوش سیری چند؟
- نگاهی اجمالی به سی و هفتمین جشنواره ملی فیلم فجر / سینمای بی ادعا و مدعیان بی شمار
- نگاهی به لیست کسانی که در جشنواره درخشیدند ولی داوران آنها را ندیدند/ جا ماندههای جشنوارهی سی و هفتم
- محمد متوسلانی: نگاه حاکمیتی به سینما، سیمرغهای فیلم نرگس آبیار را افزایش داد
- توضیحی درباره آرای مردمی «متری شیش و نیم»
- نگاهی به سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر / این نیز بگذرد
- تهیهکننده «متری شیش و نیم»: فکر نمیکنم پلیس علیه ما بیانیه بدهد
- مردم به سانسور اختتامیه فیلم فجر در تلویزیون عادت دارند!
- اکران فیلم های جشنواره فجر در قزوین؛ نیمه تاریک جشنواره فیلم فجر در قزوین/ فیلمهای خوب اکران نشد
- اختتامیه سیوهفتمین جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- بخش رسمی جشنواره کن شروع به کار کرد
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- داستان کوتاه/ بومرنگ
- دعوت دبیر جشنواره جاده سبز از مستند سازان
- گزارشی از فیلمهای پرمخاطب جهانی؛ ۱۰ فیلم پرفروش سال ۲۰۲۴ همه دنباله هستند!
- فصل سوم «آقای قاضی» ساخته میشود/ تولید سیتکام در دستور کار سیمرغ
- گزارشی از گیشه سینماها؛ ۳ فیلم کودک و نوجوان در میانِ ۵ فیلم صدرنشین گیشه در هفته گذشته
- بیست و سومین جشن حافظ برگزیدگانش را شناخت/ تقدیر از یک عمر فعالیت هنری مرتضی عقیلی
- «انسان سالم»؛ زنِ سالم
- «لیلی و مجنون»؛ داستانی که در هر عصر روایان خویش را میطلبد
- جشنواره فیلم جهانی آسیایی به «در آغوش درخت» جایزه داد
- انتشار اولین تصویر سعید آقاخانی و آناهیتا افشار در «خاتی»
- نمایش مستند «کارون – اهواز» در جشنواره نیجریهای
- مراسم رونمایی از کتاب «بیتا؛ درختها ایستاده میمیرند» / گزارش تصویری
- درباره آثار ایرج رامینفر/ تکیه بر پشتوانه نظری، برای رسیدن به نقاط قوت
- در آستانه سالگرد درگذشت بیتا فرهی؛ «بیتا؛ درختها ایستاده میمیرند» رونمایی شد
- پایان کار مجید زینالعابدین؛ سرپرست بنیاد سینمایی فارابی منصوب شد
- موتمن: سردر سینماهای کشور شبیه تئاتر بولینگ عبدو شده است/ فارابی را تعطیل کنید
- مستند لهستانی از جشنواره هلندی جایزه گرفت/ ایدفا برندگان خود را شناخت
- بخش رسمی جشنواره کن شروع به کار کرد
- نکوداشت مقام فرهنگی و هنری علی اکبر صادقی؛ هنرمندی که هنر و اندیشه اش رنگ کهنگی نمی گیرد
- چهاردهمین حضور بینالمللی «آخرین حرکت»؛ فیلم شهاب حسینی در بخش اصلی فستیوال بزرگ سالرنو ایتالیا
- انتخاب هیات رییسه جدید انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما
- رقابت ۲۸۵ فیلم در ۳ بخش انیمیشن، مستند و بینالمللی اسکار نود و هفتم
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر