«مرینال سن» کارگردان نامدار هندی و برنده جایزه ملی بهترین فیلم سال ۱۹۶۹ در ۹۵ سالگی درگذشت.
به گزارش سینماسینما به نقل از وِرایِتی، «مرینال سن» کارگردان نامدار هندی هم دوره «ساتیا جیترای» و برنده جایزه ملی «بهترین فیلم» برای «شوالیه بهووان» در ۹۵ سالگی درگذشت.
این کارگردان شهیر هندی فیلمهای ماندگاری چون «زیر آسمان آبی»(۱۹۵۹) و «بیشی شراوانا»(۱۹۶۰) را خلق کرد.
مرینال سن هم دوره کارگردانانی همچون «ساتیا جترای» و «ریتویک گاتاک» بود که این مثلث از ایالت شرقی بنگال در جهانی شدن سینمای هند تاثیر بسزایی داشتند. طی دوران پرتنش سیاسی دهه ۶۰ و اوایل دهه هفتاد بنگال، سن و ساتیا جیترای سهگانه کلکته را ساختند که سهگانه سن شامل «مصاحبه»، «کلکته ۷۱» و «پیاده نظام» میشد و سهگانه ساتیا جیترای نیز با رویکرد انسانمحور شامل «مخالف»، «شرکت محدود» و «میانجی» میشد.
سن در سال ۱۹۸۱ برای خلق فیلم «در جستجوی تنهایی» موفق به دریافت ۳ جایزه از جشنواره برلین شد. او پیشتر در سال ۱۹۷۵ جایزه جشنواره برلین را برای فیلم «گروه کُر» و در سال ۱۹۷۹ برای فیلم «پاراسورما» بدست آورد. فیلم «خارجی» از او برنده «جایزه هیات داوران جشنواره کن در سال ۱۹۸۶ شد.
آخرین ساخته این کارگردان هندی در سال ۲۰۰۲ با عنوان «امار بهووان» جایزه بهترین کارگردانی را در فستیوال قاهره و بهترین هنرپیشه نقش اصلی زن را برای «ناندیتا داس» به ارمغان آورد.
رئیسجمهور هندوستان در توئیتی پیام تسلیت خود را برای درگذشت این کارگردان شهیر چنین نوشت: «خبر درگذشت این کارگردان شهیر مرینال سن باعث غم و اندوهمان شد. از «شوالیه بهووان» تا «سهگانه کلکته» نفوذ وی و تاثیرگذاری او بر واقعیات اجتماعی او را به عنوان یکی از بزرگان عصر ما بدل کرد. درگذشت او فقدانی برای بنگال، هندوستان و دنیای سینما خواهد بود.»
منبع: فارس
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- اگر فیلم «تختی» می فروخت باید تعجب می کردیم
- هند با «ستاره های راک دهکده» راهی اسکار شد
- سخنان بازیگر سرشناس سینمای هند درباره مبارزهاش با سرطان
- سلمان خان به قید ضمانت آزاد شد
- عکسی که آمیتاب باچان با انتشار آن از خاطراتش یاد کرد
- بیماری نادر عرفان خان تشخیص داده شد
- ابتلای عرفان خان به یک بیماری نادر
- بالیوود به دنبال ساخت فیلمی درباره ولادیمیر پوتین
- سوپر استار سینمای هند وارد دنیای سیاست میشود
- تازهترین خبرها از فیلمی هندی با بازی گلشیفته فراهانی + تصاویر
- پاسخ منفی بازیگر هندی به مجید مجیدی
- نتفلیکس با شاهرخ خان قرارداد بست
- اعلام برندگان بهترینهای بالیوود/ آمیتاب باچان، همچنان بهترین بازیگر مرد سینمای هند
- روایت شاهرخ خان از پیشبینی ریاست جمهوری ترامپ، خجالتی بودن و علاقههای شخصیاش
- پیشنهاد بیربط بازیگر زن سرشناس سوژه شبکههای اجتماعی شد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- حقایقی درباره فیلم سرب ساخته مسعود کیمیایی به بهانه نمایش آن از تلویزیون
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
آخرین ها
- مصوبهای برای حذف وزارت فرهنگ؛ مصوبه «سیاستهای صوت و تصویر فراگیر»؛ تعارض با جمهوریت
- «بابا پیکاسو»؛ در چنبره عواطف، حرمان و جداافتادگی
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶





