سینماسینما، زهرا مشتاق
من خبرنگار خوش شانسی هستم و این فرصت را داشته ام که با بهترین های مطبوعات ایران کار کنم و چیزهای زیادی یاد بگیرم. من سال ها همکار عکاس برجسته ای مثل مجید سعیدی بوده ام. او یکی از بهترین عکاسان خبری است و عکس های درخشانی از افغانستان گرفته است.
حس من این است که مجید سعیدی افغانستان را وطن دومش می داند. او سال ها در کابل زندگی کرد و مردم و به خصوص زنان و کودکان افغانستان را در قاب های جهانی و ماندگار خود ثبت کرد. حدود دو ساعت قبل چند بار از واتسپ به او تلفن کردم که بگویم من هم عازم افغانستان هستم. می خواستم بدانم کجاست تا به او ملحق شوم. گوشی را جواب نداد. بعد از مدتی یکی از همکاران برایم در واتسپ پیام گذاشت که مجید سعیدی در منطقه مرزی شوط در آذربایجان غربی حین عکاسی از اردوگاه پناهجویان افغانستانی که ظاهرا در انتظار ورود و پذیرش به کشور ترکیه هستند، بازداشت شده است.

مجید سعیدی، عکاس در حالی که مجوز داشته است و همراه با خبرنگار یکی از روزنامهها برای تهیه گزارش به اردوگاه رفته، دو هفته تمام است که بازداشت شده و هیچ کجا هیچ خبری از این اتفاق منتشر نشده است. حتی انجمن عکاسان و انجمن صنفی روزنامه نگاران نیز که وظیفه مشخصش حمایت از خبرنگاران است، تاکنون در این باره سکوت کرده است؟
او ۳ شهریور ۱۴۰۰ بازداشت میشود. اکنون دو هفته از بازداشت او می گذرد. تلاش خانواده برای حل مشکل پیش آمده و آزادی او نتیجه ای نداشته است. این در حالی است که او با داشتن مجوز در حال عکاسی بوده است؛ گرچه ما از جزئیات ماجرا بیخبریم اما می گویند او در حال عکاسی از مناطق ممنوعه بوده است که البته با توجه به سوابق او که از سال ۱۳۶۹ تاکنون در مطبوعات و خبرگزاری های معتبر و مختلف مشغول به کار است؛ بعید به نظر می رسد.
مجید سعیدی هفت بار عنوان بهترین عکاس سال خبری ایران از جشنواره مطبوعات را به دست آورده و همچنین به عنوان نماینده سازمان یونیسف و بنیاد وردپرس فتو مسئولیت انتخاب و معرفی هنرمندان در خاورمیانه را به عهده دارد.
سعیدی عکاسی است که همواره تمرکز اصلیاش بر روی موضوعات اجتماعی و انسانی بوده است.
از این رو انتظار می رود معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و نیز ریاست قوه قضائیه در مورد آزادی هر چه سریع تر این عکاس شناخته شده مساعدت و همراهی نشان دهند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- حقایقی درباره فیلم سرب ساخته مسعود کیمیایی به بهانه نمایش آن از تلویزیون
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- گیشه سینما در دست کمدیها/ دو فیلم جدید اکران شدند
- اعلام بودجه فرهنگ و هنر در سال ۱۴۰۵
- مصوبهای برای حذف وزارت فرهنگ؛ مصوبه «سیاستهای صوت و تصویر فراگیر»؛ تعارض با جمهوریت
- «بابا پیکاسو»؛ در چنبره عواطف، حرمان و جداافتادگی
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست





