گلشیفته فراهانی بازیگر ۳۲ ساله ایرانی گفت: « تبعید، مثل یک کودک مرده است که هرگز فراموش نمی شود. من هرگز متأسف نیستم: برای من افتخار است که این چیز عمیق و فوق العاده را در سن ۲۴ سالگی تجربه کردم. من کشورم را از دست دادم، اما دنیا را به دست آوردم.»
به گزارش سینماسینما،گلشیفته فراهانی، بازیگر ایرانی به زودی در نقش «آنا کارنینا » در پاریس به روی صحنه تئاتر می رود. خبرگزاری فرانسه به این منظور مصاحبه ای با وی انجام داده است.
این بازیگر ایرانی برای نخستین بار از هشت سال پیش که ایران را ترک کرد، در تئاتری در پاریس به ایفای نقش « آنا کارنینا » می پردازد، زن قهرمانی که به گفته خود گلشیفته، « مانند او » بهای سنگینی برای آزادی خود پرداخت.
این نمایش از ۱۲ مه تا ۱۲ ژوئن در سالن تئاتر « دو لا تامپت » ، نزدیک پاریس با کارگردانی گائتان واسار روی صحنه میرود. آنا کارنینا قهرمان تراژیک رمان لئو تولستوی، نویسنده نامدار روسی است.
گلشیفته با لبخند گفت : « بازی در این نمایش برای من بازگشت به ریشه های عمیقم است.»
گلشیفته فراهانی در سال ۲۰۰۸ با بازی در فیلم « مجموعه دروغها » ساخته ریدلی اسکات، در کنار لئوناردو دی کاپریو در سطح بینالمللی مطرح شد. او اولین بازیگر زن ایرانی بعد از انقلاب اسلامی است که توانست در یک فیلم هالیوودی ایفای نقش کند. گلشیفته پیش از بازی در این فیلم به همراه پدرش بهزاد فراهانی، بازیگر و کارگردان ایرانی به تئاتر و سینما مشغول بود.
شهرت بین المللی ناگهانی او پس از بازی در فیلم « مجموعه دروغ ها » خشم نظام جمهوری اسلامی را برانگیخت. وی که به خاطر نداشتن حجاب در این فیلم و بازی در کنار دی کاپریو مورد انتقاد قرار گرفت، ممنوع الخروج و گذرنامه اش توقیف شد، اما توانست از ایران خارج شود و تصمیم گرفت در تبعید زندگی کند.
گلشیفته فراهانی -۳۲ ساله- گفت: « تبعید، مثل یک کودک مرده است که هرگز فراموش نمی شود. من هرگز متأسف نیستم: برای من افتخار است که این چیز عمیق و فوق العاده را در سن ۲۴ سالگی تجربه کردم. من کشورم را از دست دادم، اما دنیا را به دست آوردم.»
فیلم های سینمایی زنجیره وار ادامه داشته ، اما تئاتر از صحنه هنرهای نمایشی محو شده بود.
مونولوگ های طولانی آناکارنینا، نزدیک بود او را فراری بدهد. پشتکار گائتان بود که مشکلات را برطرف کرد.
وی افزود: « نقش آنا بسیار سنگین و فوق العاده است و همه چیز را در بر می گیرد.»
گائتان واسار این بازیگر ایرانی را به صورت اتفاقی انتخاب نکرده است: اقتباس این نمایش از روی رمان تولستوی بر محوریت مسئله رهایی زنان قرار گرفته است که گلشیفته در ایران، نمادی از آن به شمار می رود.
این قهرمان داستان تولستوی، متأهل و مادر یک پسر شش ساله، پیش از آن که از قراردادهای اجتماعی سرپیچی کند، ابتدا با عشق خود برای یک افسر جوان می جنگد. گلشیفته می گوید: « آنا سازش نمی کند و حتی کار به جایی می رسد که تصمیم می گیرد خودسوزی کند. قدرت از افرادی مانند او می ترسد.»
گلشیفته گفت: « من همیشه دلم می خواهد (به کشورم) برگردم. اما همه آنچه که مانع بازگشت من می شود، آنجاست. گاهی فکر می کنم که در تبعید می میرم و ایرانی های مقیم پاریس مرا در گورستان « پر لاشز » پاریس دفن خواهند کرد.»
وی در مورد بازگشت به صحنه تئاتر گفت: « احساس می کنم که با تئاتر به ریشه های عمیق خود بازمی گردم. پدر من که کمی سوسیالیست و چپ گراست همیشه می گوید که ما در خدمت مردم هستیم و اینجا در این سالن نمایش همین اتفاق می افتد.»
این بازیگر ایرانی برای نخستین بار از هشت سال پیش که ایران را ترک کرد، در تئاتری در پاریس به ایفای نقش « آنا کارنینا » می پردازد، زن قهرمانی که به گفته خود گلشیفته، « مانند او » بهای سنگینی برای آزادی خود پرداخت.
این نمایش از ۱۲ مه تا ۱۲ ژوئن در سالن تئاتر « دو لا تامپت » ، نزدیک پاریس با کارگردانی گائتان واسار روی صحنه میرود. آنا کارنینا قهرمان تراژیک رمان لئو تولستوی، نویسنده نامدار روسی است.
گلشیفته با لبخند گفت : « بازی در این نمایش برای من بازگشت به ریشه های عمیقم است.»
گلشیفته فراهانی در سال ۲۰۰۸ با بازی در فیلم « مجموعه دروغها » ساخته ریدلی اسکات، در کنار لئوناردو دی کاپریو در سطح بینالمللی مطرح شد. او اولین بازیگر زن ایرانی بعد از انقلاب اسلامی است که توانست در یک فیلم هالیوودی ایفای نقش کند. گلشیفته پیش از بازی در این فیلم به همراه پدرش بهزاد فراهانی، بازیگر و کارگردان ایرانی به تئاتر و سینما مشغول بود.
شهرت بین المللی ناگهانی او پس از بازی در فیلم « مجموعه دروغ ها » خشم نظام جمهوری اسلامی را برانگیخت. وی که به خاطر نداشتن حجاب در این فیلم و بازی در کنار دی کاپریو مورد انتقاد قرار گرفت، ممنوع الخروج و گذرنامه اش توقیف شد، اما توانست از ایران خارج شود و تصمیم گرفت در تبعید زندگی کند.
گلشیفته فراهانی -۳۲ ساله- گفت: « تبعید، مثل یک کودک مرده است که هرگز فراموش نمی شود. من هرگز متأسف نیستم: برای من افتخار است که این چیز عمیق و فوق العاده را در سن ۲۴ سالگی تجربه کردم. من کشورم را از دست دادم، اما دنیا را به دست آوردم.»
فیلم های سینمایی زنجیره وار ادامه داشته ، اما تئاتر از صحنه هنرهای نمایشی محو شده بود.
مونولوگ های طولانی آناکارنینا، نزدیک بود او را فراری بدهد. پشتکار گائتان بود که مشکلات را برطرف کرد.
وی افزود: « نقش آنا بسیار سنگین و فوق العاده است و همه چیز را در بر می گیرد.»
گائتان واسار این بازیگر ایرانی را به صورت اتفاقی انتخاب نکرده است: اقتباس این نمایش از روی رمان تولستوی بر محوریت مسئله رهایی زنان قرار گرفته است که گلشیفته در ایران، نمادی از آن به شمار می رود.
این قهرمان داستان تولستوی، متأهل و مادر یک پسر شش ساله، پیش از آن که از قراردادهای اجتماعی سرپیچی کند، ابتدا با عشق خود برای یک افسر جوان می جنگد. گلشیفته می گوید: « آنا سازش نمی کند و حتی کار به جایی می رسد که تصمیم می گیرد خودسوزی کند. قدرت از افرادی مانند او می ترسد.»
گلشیفته گفت: « من همیشه دلم می خواهد (به کشورم) برگردم. اما همه آنچه که مانع بازگشت من می شود، آنجاست. گاهی فکر می کنم که در تبعید می میرم و ایرانی های مقیم پاریس مرا در گورستان « پر لاشز » پاریس دفن خواهند کرد.»
وی در مورد بازگشت به صحنه تئاتر گفت: « احساس می کنم که با تئاتر به ریشه های عمیق خود بازمی گردم. پدر من که کمی سوسیالیست و چپ گراست همیشه می گوید که ما در خدمت مردم هستیم و اینجا در این سالن نمایش همین اتفاق می افتد.»
منبع: تابناک
برچسبها: گلشیفته فراهانی
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «آلفا»؛ فیلمی ناامیدکننده از دو زاویه
- سهم سینمای ایران از اکران در غرب؛ فقط فیلمهای زیرزمینی
- با دلایل اعلام نشده؛ پروژه دیزنی درباره ایران متوقف شد
- مهرداد فرید : مسئولان آستان قدس می گفتند که چرا ازخواهر گلشیفته استفاده کرده اید؟
- داوران جشنواره برلین معرفی شدند/ گلشیفته فراهانی در لیست
- تاریخ فراموش نمیکند، شما هم فراموش نکنید/ درباره گلشیفته فراهانی و کنایههای مجددش به اصغر فرهادی
- آیا اظهار نظر وزیر ارشاد درباره ریحانه پارسا و گشت ارشاد، مشکلات بقیه فیلمها را هم حل میکند؟
- خسرو معصومی: عملکرد شورای پروانه ساخت سلیقهای است
- ویدئویی از مصاحبه با بهزاد فراهانی برگرفته از تاریخ شفاهی موزه سینما
- دروغ گفتن یا دروغ نگفتن، مسئله تنها این نیست/ نگاهی به «جدایی نادر از سیمین»؛ به مناسبت دهمین سالِ اکرانش
- نغمه های عرب/ تصویری از یک جامعه رها شده و بیمسئولیت
- ماجرای عجیب خود آزاری مدیران تلویزیون
- پروژه جدید گلشیفته فراهانی/ ایفای نقش یک مهاجر سوری
- کوتاه درباره فیلم «نجات» ساخته سم هارگریو/ بازیهای رایانهای در سینما
- تریلر فیلم Extraction با بازی گلشیفته فراهانی منتشر شد + ویدئو
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «سایت اند ساوند» ۵۰ فیلم برتر ۲۰۲۵ را انتخاب کرد؛ فیلم اندرسون در صدر/ «یک تصادف ساده» ششم شد
- یک چرخش استراتژیک بزرگ؛ نتفلیکس برای خرید برادران وارنر، وارد مذاکرات انحصاری شد
- دربارهی نمایش «زنی که فقط سیگار میکشد»؛ ای کاش که جای آرمیدن بودی
- «تاجی» به اسکار رفت/ «آمیگدال» آماده نمایش شد
- نخستین نشست هیئت مدیره انجمن منتقدان برگزار و رئیس انجمن انتخاب شد
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته





