برنامه «شهر فرنگ» پنجشنبه شب بیست و پنجم آذرماه با موضوع معمای اکران و با اجرای حمیدرضا مدقق روی آنتن رفت.
به گزارش سینماسینما، مهمانان این برنامه، محمد حمزهزاده رئیس سازمان سینمایی حوزه هنری و مهرداد فرید دبیر شورای عالی تهیهکنندگان سینما بودند.
در بخشی از این برنامه حمزهزاده در توضیح سالنهای سینمایی که در اختیار حوزه هنری قرار دارد، چنین گفت: «صدها میلیارد بودجه حوزه هنری درگیر سختافزار سینماست. در حال حاضر حدود ۱۲۵ سالن سینما و در اصل ۹۵ سینمای فعال در اختیار حوزه هنری است. فرض کنید سینماها در اختیار حوزه هنری نبود، یا باید دولت سینما میساخت یا باید سرمایهگذار میآمد و میساخت. فرض دیگر این است که اگر این سالنها در اختیار حوزه نبود، باید ببینم بنگاههای اقتصادی در مورد سینماهایشان چطور عمل کردند. سینماهای آنان تبدیل به ساختمان بانک و پاساژ شده است.»
او ادامه داد: «کسانی که این روزها از حوزه هنری انتقاد میکنند، خودشان با مسئولان حوزه و در جریان افتتاح سالنهای حوزه حضور داشتند و عکس یادگاری گرفتند.»
حمزهزاده گفت: «۴۰۰۰ صندلی در این هشت ماه اخیر به سینماهای کشور اضافه کرده است و تا آخر ۹۶ این تعداد به ۸۰۰۰ میرسد.»
او همچنین در مورد فیلمهایی که برای پخش از سینماهای حوزه هنری به مشکل بر خوردهاند، گفت: «با سازندگان آن چند فیلمی که بودند جلسه گذاشتیم و با برخی دیگر هم صحبت کردیم. سازندگان فیلمهای اخیر هم به جلسات میآیند و صحبت کردیم. گاهی صحبتها نتیجه میدهد و یا زمانی هست که به نتیجه نمیرسیم. به تازگی جلسهای با آقای منوچهر شاهسواری داشتیم و ایشان هم توصیه به گفتوگو با فیلمسازان کردند. گفتوگو کاری است که ما در این سالها انجام دادهایم.»
مهرداد فرید با انتقاد از اینکه گاه سینماگران موفق به گفتوگو با مسئولان سینمایی حوزه هنری نمیشوند، گفت: «شما باید به فیلمساز تفهیم کنید که چه فیلمهایی را حوزه هنری اکران نمیکند. برخی از فیلمسازان مشکلشان این است که نمیتوانند شما را ببیند و با شما صحبت کنند و بپرسند ایراد فیلم من چیست. باید حوزه هنری اگر قصد اکران نکردن فیلمهایی را دارد باید براساس دستورالعملی این کار را انجام دهد تا فیلمساز بداند اگر چه فیلمی بسازد نمیتواند از امکان اکران در سالنهای حوزه بهره بگیرد.»
فرید همچنین گفت: «کارنامه حوزه هنری در نگهداری این سالنهای سینما خیلی موفق نبوده است. حوزه هنری امانتدار سالنهای سینمایی است که در اختیار دارد، اما عملا چندان در نگهداری سالنهای سینمایی که در اختیار دارد قابل قبول ظاهر نشده است. اگر سالن سینمایی همانند سینما آزادی نتایج مفیدی در سینماداری کشور دارد، راهاندازی آن با حمایت شهرداری تهران انجام شد و در این مورد حوزه هنری چندان نقش تاثیرگذاری نداشت.»
حمزهزاده این سخنان را چنین پاسخ داد: «در مورد امانتداری که گفته شد، ما از یک سو امانتدار مقامهای بالادستی خود هستیم که سالنها را در اختیار ما گذاشتهاند تا مدیریت کنیم و گروه دیگری که امانتدار آنان هستیم مردم هستند، از ابتدای سال تاکنون حدود ۱۷ تا ۱۸ میلیون نفر مخاطب سینما داشتیم که از این تعداد پنج میلیون نفر سالنهای حوزه را انتخاب کردند. اگر ۱۰ درصد این پنج میلیون نفر هم با ما صحبت کرده باشند همگی از انتخابهای ما برای فیلمهایی که اکران کردهایم راضی بودند.»
او ادامه داد: «الان خوشبختانه وضع سینما خوب است و معلوم نیست به چه دلیلی مردم به امسال به سینما اقبال دارند. آیا این افراد سال بعد هم به سینما میآیند؟ اگر سال دیگر نیایند، چرا نیامدهاند؟ ما موضوع دلیل آمدن و نیامدن این مخاطبان را به سالن سینما بررسی میکنیم.»
فرید سخنان حمزهزاده را چنین پاسخ داد: «فیلمی که دارای پروانه نمایش است، ذیل پرچم جمهوری اسلامی ساخته شده و قابلیت نمایش در همه سالنها را داراست. اینکه سازمان دیگری وارد جریان بازنگری به فیلمها شود، در اینجا سلیقه خود را وارد میکند. چه بسا نظرات شخصی مدیران در این میان از هرچیز دیگری بیشتر تعیین کننده است.»
حمزهزاده در مورد فیلم «بیتابی بیتا» فیلم فرید که در جریان برنامه اعلام کرده بود از سوی حوزه هنری بدون توضیحی تحریم شده بود، گفت: «من به عنوان کسی که سالها در شورای بازبینی فیلمها در حوزه بودهام و براین اساس مسئولیت فیلمهایی که نمایش دادهایم و ندادهایم را میپذیرم، باید این را بگویم که در مورد «بیتابی بیتا» چنین نظری نبوده و اگر بود آن را به شما اعلام میکردیم.»
حمزهزاده همچنین در پایان صحبتهایش گفت: «نکتهای که در مورد فیلمها وجود دارد این است که سینماگران تصور میکنند اگر سراغ تصویر کردن خطوط قرمز در فیلمشان بروند بیشتر جلب توجه میکنند. ما نمیتوانیم فیلمی که آرمانهای انقلاب و جنگ و باورهای مردم را زیر سئوال میبرد و مردم را ناامید میکند و روزگار را تیره و تار نشان میدهد، نمایش دهیم.»
فرید این برنامه را با تاکید براینکه نگاه حمایتی حوزه هنری باید به همه سینما باشد، پایان داد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- چند فیلم مجوزدار در صف اکران سینما هستند؟
- در چهارمین شب سینمایی سوره برگزار شد؛ تجلیل از کمال تبریزی، محسن شاهابراهیمی و محمدعلی فارسی
- ناامنی ۱۰۰ دستگاه در چرخه اکران/ هشدار امنیتی برای سینماها
- یک تهیهکننده و پخشکننده فیلم: فیلمهای مهم در حسرت گیشه/ صنوف کم کاری میکنند
- نمایش ده فیلم از فیلمسازان دفاع مقدس در محوطه باز موزه سینمای ایران
- قیمت بلیت سینماهای حوزه هنری شناور میشود/ اجرای طرح با«هناس»
- ۸۶ سالن به چرخه اکران سینمای ایران میپیوندند/ آغاز به کار ۲۰ سالن
- بزرگداشت علی سلیمانی / گزارش تصویری
- ۶۵ سالن سینمایی تازه تاسیس حوزه هنری افتتاح میشوند
- یک انیمیشنساز جوان: در صورت حمایت، تولیدات فاخر و ارزشمندی در ایران شکل خواهد گرفت
- مهلت دریافت آثار جشنواره استاپ موشن تمدید شد
- سینما آفریقا به حوزه هنری تحویل داده شد
- اختتامیه جشنواره فیلم عمار / گزارش تصویری
- از پخش گشت ۲ تا تحریم گشت ۱ !/انتقاد روزنامه جام جم از تناقضهای عجیب درعملکرد حوزه هنری
- یک تهیهکننده مطرح کرد: توقف حداقل ۵۰ فیلم پشت ترافیک اکران هر سال
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- انتخاب هیات رییسه جدید انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما
- رقابت ۲۸۵ فیلم در ۳ بخش انیمیشن، مستند و بینالمللی اسکار نود و هفتم
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟