سینماسینما، سیدهادی موسوی
اوایل سال ۹۳ برای تهیه و ساخت مستند «سرآمد» که درباره زندگی و آثار ابوالحسن خان صدیقی (پدر مجسمهسازی نوین ایران) بود، با تنی چند از شاگردان وی آشنا شدم. یکی از آنها سیدعلیاکبر صنعتی بود. زمانی که زندگی پرمشقت سیدعلیاکبر را از نظر گذراندم، اشتیاق یا وسوسه ساخت مستندی درباره او تا مدتها با من همراه بود. زندگی در شهر کرمان همراه با فقر و تنگدستی، یتیمی و حضور وی در یتیمخانه و سپس سر درآوردن در مدرسه کمالالملک و همراه شدن با بزرگان هنر، مرا مصممتر کرد تا پس از پایان مستند صدیقی، به سراغ شاگردش، سیدعلیاکبر صنعتی بروم. یک قصه دراماتیک. همه آنچه یک فیلم مستند لازم دارد تا مخاطبش با آن همذاتپنداری کند و با آن تا انتها بماند.
اما نکتهای که برایم اهمیت دوچندان داشت، مناعت طبع و دیگر روحیه قدرشناسی استاد صنعتی بود. استاد ابوالحسن صدیقی در چند دهه آخر زندگی پرثمر خود و پس از آنکه مورد بیمهریهای زیاد قرار گرفت، دست از کار هنر شست و کنج عزلت را برای خود برگزید. در همه گفتوگوها و عکسها و ویدیوهای بهدستآمده از پژوهشها و گردآوریهای اینجانب تنها فردی که حق شاگردی را تا انتها به جا آورد، استاد سیدعلیاکبر صنعتی بود. همیشه و همه حال سراغ مریدش را میگرفت و پای صحبتها و درددل استادش مینشست. برایم این اندازه قدرشناسی، زمانی که خود او نیز در آستانه ۸۰ سالگی، استادی را تمام کرده بود، بسیار حیرتآور و ستودنی بود.
اینچنین بود که اوایل سال ۹۴ مراحل پژوهش کار را آغاز کردم. مطالعه و گردآوری اسناد و مدارک و آرشیو عکس و فیلم مدتهای مدید به طول انجامید. برای جلوگیری از ریتم یکنواخت و استفاده از چند عکس نهچندان با کیفیت تصمیم گرفتم دوران کودکی صنعتی را بازسازی کنم. توجه به جغرافیا و اجتماع آن سالها و تاثیر آن بر مردم آن منطقه از ایران، بهویژه سیدعلیاکبر صنعتی، از مواردی بود که مورد نظر پژوهنده بود. نکته دیگر از سر گذراندن مقاطع تاریخی و تاثیر آن بر زندگی و آثار وی بود که به آن توجه بسیاری شد. زندگی استاد صنعتی فراز و فرود بسیار داشته است. استفاده از گفتار متن و همینطور مصاحبه توامان تنها به این دلیل استفاده شد که به بخشهای بیشتری از زندگی گرانبهای وی پرداخته شود. در آخر باید بگویم که همه سعی من در این یک سال و نیم بر این بود که چهره فرهنگی، هنری و ملی کشورمان را به نحو شایسته و درخور به مردمم نشان دهم. امید که به آن رسیده باشم…
کارگردان «او مثل هیچ کس نیست»، مستندی درباره سیدعلی اکبر صنعتی
منبع: ماهنامه هنروتجربه
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- مهدی شامحمدی: اکران آنلاین تاثیری بر تعداد مخاطبان مستند نداشت/ مستند اجتماعی همیشه پر مخاطب است
- بازخوانی یک قتل از پیش طراحی شده/ نگاهی به مستند «ترور سرچشمه»
- گفت آن گلیم خویش بدر میبرد ز موج/ وین جهد میکند که بگیرد غریق را/ نگاهی به مستند «صبیه»
- آبشخورِ آهوانِ تشنه!/ نگاهی به مستند «مُغیسُف»
- نمایش ۶ فیلم مستند ایرانی در برنامه انجمن آسیایی نیویورک
- نگاهی به مستند «زیر این چتر باران میبارد»/ چیزی خزنده و مرموز راه پیدا کرده به دفتر مدیری مسئول
- «کاغذپارهها» از اول بهمن اکران عمومی میشود
- خبرهای تازه از «اکران حقیقت»/ نمایش چهار مستند در بهمن ماه
- صنوبرهایِ شیرین، در همنوازیِ عشق
- مستندهای بخش مسابقه اصلی «ایدفا» معرفی شد
- شهرت یا آرامش / مستند «مزرعه کلارکسون»؛ پیچوخمهای مزرعهداری
- یک هشدار زیبا / مستند «سالی که جهان تغییر کرد»؛ حال خوش طبیعت وقتی انسان در قرنطینه بود
- قدیمیترین تصاویر عزاداریها و مجالس آذری زبانها در مستند «صادق الوعد»
- نه فرشتهام، نه شیطان
- مردی که نمیخندید ولی میخنداند! / «باستر بزرگ»؛ مستندی درباره مرد صورت سنگی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- چهاردهمین حضور بینالمللی «آخرین حرکت»؛ فیلم شهاب حسینی در بخش اصلی فستیوال بزرگ سالرنو ایتالیا
- انتخاب هیات رییسه جدید انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما
- رقابت ۲۸۵ فیلم در ۳ بخش انیمیشن، مستند و بینالمللی اسکار نود و هفتم
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد