پانزدهمین قسمت از برنامه اینترنتی «سیوپنج» با اجرای فریدون جیرانی، شب گذشته (شنبه ۲۰ آبان) میزبان محمدحسین مهدویان و هادی حجازیفر بود.
به گزارش سینماسینما، محمدحسین مهدویان درباره ساخت فیلم جدیدش به نام «لاتاری» و حاشیههایی که بر سر صدور مجوز ساخت آن پیش آمده است، توضیح داد: «بعد از «ماجرای نیمروز» با گروه دوستانی که دارم و هادی (حجازیفر) هم جزئی از آنهاست، با هم صحبت کردیم و ایده اولیه «لاتاری» را با هم شکل دادیم. در مورد صدور مجوز ساخت نیز فکر نمیکردم اینطور شود، البته انتخابات و تغییرات بعد از آن بیتاثیر نبود و شاید درست مدیریت نشد و شاید هم فیلمنامه حساس و خطیر بود. در هر صورت دوره پنجماهه سختی بود.»
او افزود: «پیشنهاد اصلاح داشتیم و موضوع خیلی پیچیده شد چون فقط مسئله شورای پروانه ساخت نبود و ابعاد دیگری هم پیدا کرد. با این حال از آنجا که مسائل حل شده است نمیخواهم به آنها برگردم ولی من به دنبال این بودم که روح فیلمنامه (فکر و لحن) «لاتاری» عوض نشود که اگر میشد، آن را کنار میگذاشتم. این مدت بسیار سخت بود و نمیدانستم چقدر طول میکشد، اما الان خوشحالم که پروانه ساخت صادر شده و قرار است آن را بسازم.»
مهدویان با بیان اینکه باید فکری جدی درباره نظارت شود، ادامه داد: «البته نمیگویم نظارت نباشد، اما نباید سلیقهها تعیینکننده باشند. «لاتاری» خیلی عجیب و غریب نیست و الان اینطور به نظر میرسد که خیلی خاص و جنجالی است، اما اینگونه نیست. این چندین ماه برایم تجربهای بود و سعی میکنم نگاه مثبتی به آن داشته باشم چون ممکن است فیلمسازان دیگر خیلی از این بدتر را تجربه کرده باشند. به هر حال الان روزهای آخر پیشتولید را میگذرانیم و به زودی آن را کلید میزنیم. امیدوارم اتفاقات خوبی در «لاتاری» بیفتد مخصوصا اینکه فیلمهای جدیدم را بهتر ساختهام و آنها را بیشتر دوست دارم و مطمئنم که «لاتاری» را از همه فیلمهایم بیشتر دوست خواهم داشت.»
این فیلمساز با اشاره به فیلم «ماجرای نیمروز» گفت: «خیلی دوست داشتم منتقدان در مورد میزانسن، دوربین و … «ماجرای نیمروز» صحبت کنند، اما بیشتر به تحریف پرداختند. با این حال «لاتاری» از این مسائل به کنار است و مطمئن هستم که به ساختار و فرم هم بیشتر پرداخته میشود و از نظر فکری هم کار تازهای است.»
مهدویان اظهار کرد: «من همه تلاشم را میکنم که فیلم به معنای واقعی بسازم. البته نفس سینما برایم ارحج است تا سیاست. حتی خود سینما برایم از تفکر حاکم بر فیلم مهمتر است، چرا که باید یک سینمای خوب داشته باشیم تا در مورد اندیشه حاکم بر فیلم حرف بزنیم. من با خود سینما کار دارم چون علاقهمند به سینما هستم و تلاش میکنم که این راه ارتباطی را با کاربلدان سینما حفظ کنم. البته به عنوان فیلمساز با دورنماها و تعابیر سیاسی مواجه هستم به ویژه در مورد «لاتاری» که حساستر هم شده است. همین روزها هم در حال مزه مزه کردن این هستیم که سکانسهای شائبهبرانگیز نداشته باشیم، اما امیدوارم این نوع موضوعات آسیبی به فیلم نزند و علاقهمندان بسیاری داشته باشد و علاقهمندان قبلی فیلمهایم از آن ناامید نشوند.»
به گفته او، ساعد سهیلی و هادی حجازیفر بازیگران اصلی «لاتاری» هستند. همچنین زیبا کرمعلی نقش دختر اصلی داستان را بازی میکند که اولین بار است جلو دوربین میرود و جواد عزتی نیز جزء بازیگران قطعی فیلم است که در اولین روزها جلو دوربین میرود.
او همچنین با بیان اینکه بخشی از فیلم را که باید در خارج فیلمبرداری میشد و نیاز به بازیگران نداشت، فیلمبرداری کرده است، خبر داد که اصل کار را از حدود ۱۰ روز دیگر در تهران آغاز میکند.
مهدویان درباره حضور فیلم در جشنواره فجر هم گفت: «اگر جشنواره قبول کند، فعل مهمی است. البته ما با زمانبندی «ماجرای نیمروز» در سال گذشته تقریباً همزمان هستیم و اگر مسئولان جشنواره فجر تمایل به حضور «لاتاری» داشته باشند، حتما به فجر خواهد رسید.»
منبع: خبرآنلاین
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- ویژگیهای تفکری که سینما را از بنبست و سکون نجات داد
- یادداشت فریدون جیرانی درباره وضعیت سینمای اجتماعی؛ باور تغییر باورها
- انتشار نسخه سینمایی «زخم کاری ۳»
- فریدون جیرانی رئیس کانون کارگردانان شد
- بازگشت جواد عزتی به خونبازی در «زخمکاری ۳»
- در نشست «بررسی سینمای اجتماعی» مطرح شد؛ سینمای اجتماعی زاییده تحولات اجتماعی و سیاسی جامعه است
- «بودن یا نبودن» و تبدیل خشونت به امید/ عیاری نمونهای از عیار شرافت در سینمای ایران است
- در نشست نقد و بررسی «آبادانیها» مطرح شد؛ نقش عیاری در زبان سینمایی و تحول آن بسیار موثر است/ «آبادانیها» عدالت اجتماعی را وارد سینما کرد
- نسخه مرمت شده «آبادانیها» در موزه سینما
- آغاز تولید فصل چهارم «زخم کاری»؛ پخش فصل سوم پس از پایان «قطب شمال»
- پیام کانون کارگردانان به مناسبت اولین سالگرد درگذشت کیومرث پور احمد
- گزارش مراسم رونمائی از کتاب «دندان گرگ»/ یک داستان حماسی شهری
- مردی برای همیشه/ در ستایش فریدون جیرانی
- فیلمساز کاشتنی نیست، نسل انقلابی هم ساختنی نیست/ گفت و گوی جیرانی با میرکریمی درباره فیلم «نگهبان شب»
- سینمای ایران؛ دگرگونی یا ویرانی؟/ جیرانی، عسگرپور، کثیریان و فرشباف از آینده فیلمسازی میگویند
نظر شما
پربازدیدترین ها
- رونمایی از پوستر «زال و رودابه» در آستانه جشنواره فیلم فجر
- یادداشتی برای فیلم «رها»/ جامعه ناکارآمد و پدرهای بیخاصیت
- حاشیههای جشنواره فیلم فجر/ از دست دادن رضا بابک با مرضیه برومند تا سوءاستفاده از صدا و تصویر شکیبایی
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
آخرین ها
- من را خسرو پدر زیبا صدایم کنید…
- «زیبا صدایم کن»؛ یک رابطه پدر و دختری لطیف و انسانی
- سه فیلم از یک نگاه/ ملودرام اشکانگیز، آدمهای حاشیهای جامعه و آتشی که فصل مشترک است
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ نامزدهای بخش مستند اعلام شد
- زمان نمایش «رکسانا»، «پیر پسر» و «قاتل و وحشی» مشخص شد
- یادداشتی بر «آبستن»؛ تعلیق نصفه نیمهای که ناکارآمد میشود
- در پی جنجالها در شبکه اجتماعی ایکس؛ بازیگر شخصیت «امیلیا پرز» از اسکار حذف شد
- چرا فیلم «اسفند» به بدی فیلم «اشکِ هور» نیست؟
- ششمین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- بخش زیادی از انتقاداتی که در برنامه هفت مطرح می شود به خود افخمی بر می گردد
- برخی نهادهای حاکمیتی و ارزشی ، از برند سازی برای مسعود فراستی چه هدفی را دنبال می کنند ؟
- چهارگانه صدرعاملی کامل شد/ عاشقانه آرام میان دو غریبه آشنا
- «توقیف»؛ روایتی صریح از ممیزی در آثار هنری
- پنجمین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- افتتاح دومین دوره بورسیه نخبگان علمی توسط همراه اول
- «یوزفکا» روی صحنه عمارت نوفل لوشاتو میرود
- رونمایی از پوستر «ژن زامبی» همزمان با معرفی بازیگران و عوامل
- برنده اسکار در داوری نخل طلا؛ ژولیت بینوش رئیس هیات داوران جشنواره کن ۲۰۲۵ شد
- درباره «شمال از جنوب غربی» و «چشم بادومی»/ غلبه نگاه سادهانگاره و طرح مساله با راهحلی نشدنی
- ادب مرد به ز دولت اوست
- «آبستن» و آیندهای درخشان برای کارگردانان فیلم
- یادداشتی بر دو فیلم «رها» و «آبستن»/ زخمهای ماندگار و ماندگاری زخمها
- «بچه مردم»؛ فیلمی که به دیگران جوالدوز میزند، اما از زدن سوزن به خودی باز میماند
- حرفهای تازه رییس اسبق سازمان سینمایی؛ ایوبی: پشتم را خالی کردند/ دولت باید پایش را عقب بکشد
- چهارمین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- حاشیههای سومین روز جشنواره فیلم فجر؛ از مشکل حل نشدنی صدای برج میلاد تا حضور نوزادان در سینمای رسانه
- آموختههایی از پشت صحنه «صد سال تنهایی»/ آیا مارکز از نتیجه اقتباس راضی میشد؟
- پروانه نمایش برای فجر صادر شد؛ «قاتل و وحشی» در جشنواره اکران میشود
- یادداشتی بر «بچه مردم» و «اسفند»/ از روایت دلنشین و شیرین تلخیها تا فیلمنامه چشم اسفندیار
- سومین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری