مهدی شامحمدی معتقد است، اکران آنلاین باعث شد از سراسر کشور مردم به تماشای مستندها بنشینند اما تعداد مخاطبان سینمای مستند به آن اندازه که گفته میشود افزایش نداشته است.
به گزارش سینماسینما، مهدی شامحمدی مستندساز درباره تاثیر اکرانهای آنلاین بر سینمای ایران و همچنین تاثیر آن بر افزایش مخاطبان سینمای مستند گفت: من تاثیر اکران آنلاین را برای مستند «هجده هزار پا» در جشنواره سینما حقیقت به خوبی از نزدیک مشاهده کردم. چراکه من چندین دوره در این جشنواره حضور داشتهام و ما مستندسازان همیشه در سالنهای سینما با مخاطب خود مواجه بودهایم. همچنین از آنجایی که ۲ دوره دبیر جایزه بهترین فیلم از نگاه تماشاگران بودهام باید بگویم پرمخاطبترین فیلم جشنواره تنها ۱۲۰۰ مخاطب داشته است که این تعداد در اکرانهای آنلاین به صورت چشمگیری تغییر پیدا کرده و افزایش یافته است.
او ادامه داد: اکران آنلاین علاوه بر نکات مثبتی که با خود به همراه داشت، نکات منفی نیز داشته است. به عنوان مثال پلتفرمهای داخلی از نظر امنیتی ضعیف هستند و فیلمهایی که به اکران آنلاین میرود به راحتی قابل دانلود و انتشار در فضای مجازی است. فکر میکنم برای بقای این اکرانهای آنلاین و حفظ آثار سینماگران و هنرمندان باید برای این معضل چارهای اندیشید تا با بهبود آن پلتفرمها نیز با مخاطب بیشتری رو به رو شوند.
این کارگردان با اشاره به اینکه به واسطه اکرانهای آنلاین گستره مخاطبان در شهرهای مختلف افزایش یافته است، بیان کرد: من در صفحه مجازی خود از بندر گناوه در جنوب و از شهر گنبد در شمال کشور مخاطبانی داشتم که فیلم «هجده هزار پا» را در جشنواره سینما حقیقت به صورت آنلاین دیده بودند و نظرات خود را درباره آن با من در میان گذاشتند. این اتفاق بسیار شگفتانگیزی برای من بود و فکر میکنم تنوع مخاطب برای یک اثر بسیار جذاب است.
او افزود: البته این نکته بسیار مهم است که همچنان این فرهنگسازی درباره سینمای مستند ادامه داشته باشد چراکه همچنان سینمای مستند وارد سبد کالای خانوار ایرانی نشده است. بنابراین نکتهای که باید به آن اشاره کنم این است که حجم مخاطبان چندان افزایش پیدا نکرده است اما امروز مخاطبانی از سراسر کشور آثار مستند را تماشا میکنند. به همین دلیل فکر میکنم با تبلیغات درست و توجه پلتفرمها به سینمای مستند به افزایش چشمگیر مخاطب نیز میرسیم.
کارگردان مجموعه مستند «ثبت با سند برابر نیست» در پاسخ به این پرسش که این روزها با توجه به شرایط فعلی جامعه و تغییر ذائقه مخاطبان، چه ژانر و فضایی برای علاقهمندان به سینمای مستند جذابتر و مورد پسندتر است، عنوان کرد: من معتقدم مستندهای اجتماعی همواره مخاطب بیشتری را در میان علاقهمندان به سینمای مستند دارند و پس از آن مستندهای تاریخ معاصر ایران در میان پرمخاطبها هستند. علت پر بازدید بودن مستندهای اجتماعی نیز این است که معضلات اجتماعی که روایت میشوند کاملا با زندگی روزمره مردم همسو است و مردم نمونههای مشابه آن را روزانه در کنار خود میبینند.
شامحمدی در پایان در پاسخ به این پرسش که چرا این روزها مستندسازان بیش از هر موضوع دیگری سراغ ساخت مستندهای با موضوع تاریخ معاصر ایران میروند، گفت: یکی از دلایل آن این است که چندین شبکه ماهوارهای وجود دارد که برنامهها، فیلمها و مستندهای سیاسی و درباره تاریخ معاصر ایران را پخش میکنند و از آنجایی که ابراز رسانه و تبلیغ گسترده در دستان آنهاست به راحتی میتوانند روایتهای خود را در ذهن مخاطبان تثبیت کنند. البته این را هم باید بدانیم که مخاطب ایرانی نیز مستندهایی با موضوع تاریخ معاصر ایران را از مستندسازان درخواست میکند و تبع آن ساخت اثر در این فضا نیز افزایش مییابد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- بازگشت مجید انتظامی پس از ۱۰ سال به سینما
- بازخوانی یک قتل از پیش طراحی شده/ نگاهی به مستند «ترور سرچشمه»
- گفت آن گلیم خویش بدر میبرد ز موج/ وین جهد میکند که بگیرد غریق را/ نگاهی به مستند «صبیه»
- آبشخورِ آهوانِ تشنه!/ نگاهی به مستند «مُغیسُف»
- نمایش ۶ فیلم مستند ایرانی در برنامه انجمن آسیایی نیویورک
- نگاهی به مستند «زیر این چتر باران میبارد»/ چیزی خزنده و مرموز راه پیدا کرده به دفتر مدیری مسئول
- «کاغذپارهها» از اول بهمن اکران عمومی میشود
- خبرهای تازه از «اکران حقیقت»/ نمایش چهار مستند در بهمن ماه
- صنوبرهایِ شیرین، در همنوازیِ عشق
- مستندهای بخش مسابقه اصلی «ایدفا» معرفی شد
- «سفیدخوانی» به شبکه مستند رسید / روایت قصه مشروطه از زبان نوادگان رجال قاجار
- شهرت یا آرامش / مستند «مزرعه کلارکسون»؛ پیچوخمهای مزرعهداری
- «ثبت با سند برابر نیست» در شبکه مستند
- یک هشدار زیبا / مستند «سالی که جهان تغییر کرد»؛ حال خوش طبیعت وقتی انسان در قرنطینه بود
- قدیمیترین تصاویر عزاداریها و مجالس آذری زبانها در مستند «صادق الوعد»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد
- سنگرم اندازه همان کافه ام بود





