مستند «مَیدِگل» به کارگردانی سروناز علمبیگی و تهیهکنندگی کتایون شهابی و سروناز علمبیگی (ربیسون آرت و نوری پیکچرز) محصول ایران، آلمان و فرانسه لوح تقدیر برلیناله را دریافت کرد.
به گزارش سینماسینما، فیلم مستند «مَیدِگل» ساخته سروناز علمبیگی در نخستین نمایش جهانی در جشنواره فیلم برلین (برلیناله ۲۰۲۴) در بخش نسل (Generation) و اکرانهای روزانهاش در طول جشنواره، با ستایش تماشاگران و گروه داوران جشنواره روبرو شد. گروه داوران بینالمللی جشنواره این فیلم را برای دریافت لوح تقدیر (مانسیون ویژه) انتخاب کرد.
«میدگل» به معنای گل شکسته و در این فیلم نام مستعار دختر جوان یک خانواده مهاجر افغانستانی در ایران است؛ او با کار شبانه روزی برای رسیدن به آرزوی خود که شرکت در مسابقات بوکس در افغانستان است، تلاش میکند. او در یک سو در رینگ بوکس میجنگد و در سوی دیگر در خانواده و اجتماع. این پنجمین فیلم مستند سروناز علمبیگی است.
در بیانیه گروه داوران بینالمللی جشنواره فیلم برلین ۲۰۲۴ درباره اهدای لوح تقدیر به «مَیدِگل» آمده: برای فیلمی که خود یک کنش سیاسی است و با به کارگیری تمهیدات سینماوریته داستان یک دختر نوجوان افغانستانی را بازگو میکند که بدون مدارک یا اجازه در ایران زندگی میکند، فیلمی که در آن قدرت و استواری شخصیت اصلی از پرده سینما پرتو افکن است.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- برلیناله دعوتش را پس گرفت/ راست افراطی در جشنواره جایی ندارد
- «حوا، مریم، عایشه» وارد شبکه نمایش خانگی میشود
- شب سینمای افغانستان در خانه هنرمندان/ رونمایی فیلم «حوا مریم عایشه»
- “حوا، مریم، عایشه” از افغانستان به اسکار معرفی شد
- آخرین وضعیت رسیدگی به کپی غیرقانونی فیلمها/ زالویی که خون سینما را میمکد
- تبریک رخشان بنی اعتماد به اصغر فرهادی، شهاب حسینی و کتایون شهابی
- حجتالله ایوبی به جشنواره کن رفت
- همه چیز درباره داوران جشنواره کن
- ایرانیها چند بار بر صندلی داوری کن نشستند؟
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





