*محمدرضالطفی(منتقد و کارگردان سینما)
۱)اگرچه فیلمسازی و سریال سازی تا حد زیادی از ابزارهای مشترکی مثل نور،تصویر،بازیگری،ادبیات و… استفاده می کنند،اما دو مدیوم کاملا متفاوت هستند…اولین وظیفه یک سریال،برخلاف فیلم و سینما توانایی جذب مخاطب انبوه است…در این زمینه زخم کاری موفق عمل کرده است.
۲)بارها نوشتم و گفته ام…یک فیلمساز موفق الزاما سریال ساز موفقی هم نیست و برعکس…بر این عقیده ام که مهدویان(کسی که این حجم از خلاقیت را در ایستاده در غبار از خود نشان می دهد…به بقیه آثارش کاری ندارم،شیشلیک را هم اصلا ندیده ام) فیلمساز موفق تری است تا یک سریال ساز…هرچند که در زخم کاری نشان می دهد این مدیوم را هم می شناسد و در آن از استانداردهاکم نمی آورد،اما مدیوم او سینما است.
۳)این شوخی واژگان حیرت آور و بی نظیر و کم نظیر را کنار بگذارید…این واژگان نه برای این سریال،که برای هیچ فیلمی در یک نقد یا یادداشت جدی جایی ندارند…زخم کاری یک سریال استاندارد خوب است،بازی های سریال در کل تمیز هستند…جواد عزتی بسیار خوب است و بازی اش از ستون های سریال…دو کاراکترهای تین ایجر سریال ضعیف هستند و نمی فهمم چرا مرتضی امینی تبار در نقش میثم اینقدر اصرار به امیر جدیدی بودن دارد.
۴)زخم کاری تا قسمت پنجم یک سریال معمولی است،از قسمت ششم به بعد موتورش روشن می شود و فضای دیوانه ایی را خلق می کند که به شدت مخاطب را درگیر می کند…سریال هدف گیری بسیار هوشمندانه ایی دارد…جای مگسک را درست وسط سیبل نشانه رفته است…دست گذاشتن روی موضوعی به شدت جهان شمول…درون هیولا وار انسان ها…جنون طمع…حرص بیشتر خواهی…بیماری افزون خواهی
۵)در کمتر یادداشتی به عناصر فنی پرداخته می شود…از هنر سجاد پهلوان زاده به عنوان تدوینگر و تاثیرش در بالا رفتن سطح کیفی سریال نمی توان به سادگی گذشت…هرچقدر موسیقی حبیب خزایی فر در سه قسمت ابتدایی سریال عنصر منفی و بازدارنده سریال بود،اما از قسمت چهارم به بعد قدم به قدم در حال تبدیل شدن به یکی از بهترین و موثرترین عناصر سریال است…نور و قاب و تصویر ها می توانست در راستای روند داستان سریال تبدیل به کاراکتر و شخصیت شوند،این اتفاق رخ نمی دهد…این یک انتخاب و سلیقه است و نه نمره ایی منفی،چرا که تمیز و قابل قبول هستند،اما می توانست وارد بافت جنون آمیز سریال شود،که نمی شود.
۶)زخم کاری یک سریال تر و تمیز،خوش روایت و پر مخاطب،مخصوصا از قسمت ششم به بعد است…با عیوبی مانند تمام آثار ساخته شده…نه شاهکار است و نه بی نظیر در تاریخ…که به نظرم رسیدن به همین عناصر نام برده شده کاری بسیار دشوار و به معنای موفقیت است…تمام شکست ها از جایی می آید که تصمیم می گیریم شاهکار خلق کنیم و دنیا را عوض کنیم…به نظرم مهدویان این موضوع را به خوبی درک کرده و به آن عمل نموده است.
منبع :پارسینما
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- آغاز تولید فصل چهارم «زخم کاری»؛ پخش فصل سوم پس از پایان «قطب شمال»
- زخم کاری بر پیکر هملت/ نگاهی به سریال «زخم کاری ۲»
- در گفتوگو با سینماسینما مطرح شد؛ حرفهای علی مردانه، برنامهریز مطرح درباره «آکتور»، کیمیایی و «برادران لیلا»
- تهیهکننده سریال در جلسه ساترا مطرح کرد/ نمایش سیگار در «زخم کاری» اشتباه بود
- محمدرضا لطفی : شاهد بزرگترین فیلمسوزی تاریخ هستیم
- خباثت و قساوتِ جامعهای با وجدانهای مصلحتاندیش/ نگاهی به سریال «زخم کاری»
- «زخم کاری»؛ وقتی روایت و شخصیتپردازی فدای جذب مخاطب میشود
- آدمهای بد دلنشین و ذهنِ گوش به زنگِ هنرمند
- هیولاهای درخشان
- رکورد تازه سریال «زخم کاری»/ استقبال مخاطبان از قسمت چهاردهم
- اقتباس؛ شبهِ رنسانسی در سینمای ایران
- زخم کاری در ۱۶ ساعت رکورد خودش را شکست / رکورد ۲۸ میلیونی برای قسمت سیزدهم «زخم کاری»
- رشکبرانگیز
- زخم کاریِ ممیزی
- اعتراض شش صنف سینمائی به سانسور در نمایش خانگی
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- برگزاری رویداد «ایرانهلث» با حمایت همراه اول
- میلاد شجره بهترین بازیگر جشنواره آمریکایی شد
- آلیس مونرو، نویسنده کانادایی درگذشت
- اختصاصی سینماسینما از جشنواره کن/ پوسترهایی از سینماگران ایرانی که چهره واقعی از زن در سینما ارائه دادهاند
- اختصاصی سینماسینما از جشنواره فیلم کن/ گفتوگوی سعید نوری با محمد حقیقت دربارهٔ کمپانیهای پخش فیلم
- اختصاصی سینماسینما از جشنواره کن/ گفتوگوی سعید نوری با محمد حقیقت دربارهٔ فیلمهای افتتاحیه در دو بخش مسابقه و ۱۵ روز سینماگران
- مریل استریپ نخل طلای افتخاری کن را از ژولیت بینوش گرفت
- اختصاصی سینماسینما از جشنواره کن/ گفتوگوی سعید نوری با محمد حقیقت/ مزایا و معایب نمایش فیلمها به منتقدان پیش از جشنواره
- عیاری یک شگفتی در سینمای ایران است/ کیارستمی و عیاری پیش از هنر سینما، خود را کشف کردند
- رونمایی از کتاب «یعقوب لیث» اثر مسعود جعفری جوزانی در نمایشگاه کتاب تهران
- وزیر ارشاد: نظارت بر شبکه نمایش خانگی باید برعهده ارشاد باشد/ اجازه اکران فیلم قبل از مجوز را نمی دهم
- «افعی تهران» از حاشیه جدیدش هم گذر میکند؟
- افتتاح پروژههای ارتباطی همراه اول با دستور رییسجمهور/ سایتهای ۵G کشور از مرز ۱۸۰۰ عبور کرد
- «پیانو» به اتریش میرود
- در نشست نقد و بررسی «شبح کژدم» در موزه سینما مطرح شد؛ قدرت و توان بازیگر نباید دیده شود/ فیلمهای عیاری دارای حدیث نفس شخصی است
- نگاهی به نمایش چه کسی جوجه تیغی را کشت؟؛خشم و هیاهو
- رسولاف از ایران رفت
- اعتراض در مقابل مرکز ملی سینمای فرانسه/ جنبش می تو و جشنواره کن ۲۰۲۴
- ماهرشالا علی و تام هاردی در فیلم «خاموشی ۷۷» همبازی میشوند
- «امتزاج» در بخش رقابتی جشنواره پونای هند
- برگزاری سیودومین کنفرانس بینالمللی برق با مشارکت همراه اول
- بزرگداشت ایرج راد برگزار میشود
- جزئیات افتتاحیه جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- اعلام آمادگی عمارت نوفل لوشاتو برای میزبانی از جشنواره تئاتر دانشگاهی
- برگزاری کنفرانس SCIoT 2024 با حمایت همراه اول
- در نشست نقد و بررسی «آبادانیها» مطرح شد؛ نقش عیاری در زبان سینمایی و تحول آن بسیار موثر است/ «آبادانیها» عدالت اجتماعی را وارد سینما کرد
- سریال «آمرلی» برنده هلال طلایی در عراق شد
- زنان در جشنواره کن ۲۰۲۴/ حضور پررنگ در هیات داوران، کم تعداد در میان فیلمسازان
- نظر وزیر ارشاد درباره ساخت فیلم بدون مجوز رسولاف
- برگزاری نخستین جشنواره فناورانه روابطعمومی کشور با حمایت همراه اول