سریال «گرگ ها» ساخته داوود میرباقری را دیده اید؟ همان سریالی که ثریا قاسمی، سیاوش طهمورث، آتیلا پسیانی، علی نصیریان و … یکی از بهترین بازی های خود را در آن به نمایش گذاشتند.طهمورث در این سریال یک بدمن واقعی بود.آنقدر بد که بازی و منش اش از یاد نمی رود.او در این سریال در مقابل ثریا قاسمی چنان بازی کرد که انگار تصمیم داشت، خود را به عنوان یکی از ضدقهرمانان همیشگی آثار تلویزیونی ثبت کند.
این بازیگر کهنه کار و صاحب سبک نقش های منفی دیگری را هم به نام خود زده است؛ نقش مسئول خرید کارخانه در سریال زیر تیغ. طهمورث در فیلم « اجاره نشین ها» ساخته داریوش مهرجویی هم بازی کرده است.فیلمی که هنوز هم می توان آن را یکی از بهترین کمدی های سینمای ایران دانست با بازی درخشان زنده یاد عزت ا… انتظامی. طهمورث در اجاره نشین ها نقش مرد قصاب را بازی می کند، نقشش کوتاه است اما زیبا و بیاد ماندنی.
دیروز که پیکر عزت ا… انتظامی به خانه ابدی اش تشییع شد، با طهمورث هم صحبت شدم. او با ابراز تاسف از درگذشت آقای بازیگر درباره سابقه آشنایی و رفاقتش با زنده یاد انتظامی گفت:« آشنایی ما به سال های خیلی دور برمی گردد به زمانی که به اداره تئاتر رفت و آمد می کردم و استاد انتظامی را آنجا می دیدم.فروتن بود و اطلاعات و سوادش را از ما دریغ نمی کرد.بعد در فیلم گاو، دستیار آقای مهرجویی بودم و آقای انتظامی نقش اصلی را به عهده داشت، با رفتار و اخلاقش به ما درس می داد هرگز نگاهش از بالا به پایین نبود.در فیلم اجار ه نشین ها هم که با هم همبازی شدیم و هنوز هم از این همکاری احساس خوبی دارم. اما نکته ای را دوست دارم اینجا بگویم و این که هر نمدی برای دوختن کلاه مناسب نیست ! منظورم آدم هایی است که منتظرند، شخصیت بزرگی مثل عزت الله انتظامی فوت کند و آنها خودشان را به او بچسبانند و با تسلیت های بلند بالا و گریه زاری های من درآوردی خودشان را مطرح کنند.عزت ا… انتظامی خیلی بزرگ بود اما از بزرگی نام و شخصیت او چیزی نصیب دیگران نمی شود هر کسی باید زندگی و شخصیت خودش را بسازد»
درباره نامش می گوید:« خودم اسم سیاوش را انتخاب کردم، درکنار فامیلی ام که طهمورث است، خوشخوان است و غرور خوبی به آدم می دهد؛ دو تا از شخصیت های اسطوره ای و محبوب ایرانی» .
می گویند اسم ها به مرور بر شخصیت آدم ها تاثیر می گذارند و آدم ها شبیه اسمشان می شوند همچنان که شبیه نقش هایی می شوند که بازی می کنند، آدم های معمولی با نقاب هایی که به چهره می گذارند تا خود واقعی شان را مخفی کنند و بازیگران با نقش هایی که به عهده می گیرند؛ از طهمورث می پرسم نام سیاوش را انتخاب کردید تا زندگی اسطوره ای برای خود بسازید؟ می گوید:« بله ! هدف های خیلی بزرگی در سر داشتم دوست داشتم بهترین نقش های تئاتر، سینما و تلویزیون را بازی کنم.شانس این را داشتم که برخی از این نقش ها به من رسید اما هنوز نقش های زیادی مانده که باید بازی کنم. در چند سال اخیر که معادلات انتخاب بازیگر در سینما و تلویزیون بهم ریخته و دیگر کارگردانان و تهیه کننده ها به توانایی وسابقه بازیگر توجه نمی کنند و فقط یک نفر را می آورند مقابل دوربین که نقشی را بازی کند و برود، خیلی از نقش ها را می بینم و افسوس می خورم؛ اگر این نقش را من بازی می کردم چقدر عالی می شد! چرا این نقش به این خوبی را اینقدر بد بازی می کنند؟ اما چاره ای نیست، من نمی توانم به زور خودم را به کار یا اثری تحمیل کنم؟ فقط امیدوارم این دوره زودتر تمام شود و کارها به سامان برسد» .
سیاوش طهمورث ۷۲ ساله هنوز منتظر است که روزهای اوجش از راه برسد، هنوز منتظر است، اسطوره درونش، بازتاب بیرونی پیدا کند، او احساس پیری یا ناتوانی نمی کند، جریان زندگی رو به جلوست و او باید بهترین باشد؛ می گوید:
« بازیگری که پایان ندارد؛ هنوز هم می توانند نقشی برایم بنویسند که آن را عالی اجرا کنم.هنوز منتظرم بهترین نقش زندگی ام را بازی کنم، چرا باید عقب نشینی کرده یا اعلام بازنشستگی کنم؟ می دانم هنوز بهترین نقشم را بازی نکرده ام.چقدر نقش ها در ذهنم است، چقدر آرزوهای بزرگی در دل دارم که می دانم روزی به آنها خواهم رسید» .
طهمورث نقش های منفی را دوست دارد چون دستش را باز می گذارد که بهترین اجرای خود را به نمایش بگذارد.او درباره اجرای نقش های منفی می گوید:« به نظرم نقش مثبت و منفی به معنای تام کلمه وجود ندارد.هر آدمی در ذات خود هم خوبی دارد هم بدی ! مگر می شود یک آدم خوب یا بد محض باشد؟ در مقایسه و نسبت با دیگران یا پیرامون است که فرد بد یا خوب می شود.برخی از آدم های خوب نما هستند که درون پرتلاطم و سیاهی دارند، آنها در ظاهر همیشه خوب هستند اما در موقعیت هایی گیر می افتند و نمی توانند ذات تباه و سیاه خود را مخفی کنند برای همین است که یک آدم خوب غیر اصیل به یکباره تبدیل به آدم بدی می شود که از هر جنایتکاری، جانی تر است.بازیگر باید درون یک نقش را بشناسد تا بتواند آن را به درستی اجرا کند.اگر تحلیل شخصیت داشته باشد آن وقت است که نقش منفی را آنقدر خوب بازی می کند که به دل همه می نشیند و ماندگار می شود.»
طهمورث امسال هنوز در اثری بازی نکرده و این موضوع کمی تا قسمتی عصبانی اش کرده است.می گوید:« چرخ زندگی باید بچرخد، من بجز بازیگری کار دیگری بلد نیستم که وقتی بیکارم آن را انجام دهم و درآمد داشته باشم.بیکاری یعنی بی پولی و در این شرایط فعلی اصلا بیکاری خوب نیست.از طرفی من بازیگرم؛ حیاتم به نقش هایی که بازی می کنم وصل است.اگر بازی نکنم یعنی حیات ندارم، یعنی بیهوده زندگی می کنم.یک نقش خوب می تواند ماه ها حالم را خوب کند.بیکاری هم از نظر روحی آسیب می زند هم مالی ! یک زمانی در حوزه تئاتر کارهای خوبی روی صحنه می رفت اما الان نمایش ها خیلی ضعیف شده اند.جوان هایی آمده اند و در حال تجربه اندوزی هستند و برای نوآوری کارهایی روی صحنه می برند که من آنها را دوست ندارم و فکر هم نمی کنم بتوانند جریا ن سازی کنند یا به اثری ماندگار تبدیل شوند»
آنهایی که تئاتر های سیاوش طهمورث را روی صحنه تئاتر دیده اند، می دانند که بیان و بازی اش عالی است.وقت بازی از همه وجودش مایه می گذارد.او از بازیگرانی است که مقتضیات حضور مقابل دوربین سینما و تلویزیون را می شناسد و می داندکه هر دوی اینها با تئاتر تفاوت دارند. برای همین است که هرگز به او گفته نشد که مقابل دوربین، تئاتری و غلو شده بازی می کند.او منتظر یک نقش عالی است، این امید می تواند او را از روزهای سخت عبور دهد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نکوداشت «عزت الله انتظامی» در موزه سینما
- ناگریز از زندگی زیر تنها سقف امن/ نگاهی به فیلم «اجارهنشینها»
- یکی از یادگاریهای علی حاتمی در موزه سینما/ دفترچه دیالوگهای «حاجی واشنگتن» + عکس
- شبهای روشن/ پیشنهاد تماشای مستند در جشنواره سینماحقیقت؛ «به ماه»
- حقایقی درباره فیلمهای شب و هرشب تنهایی : فیلمهایی درباره ۱۷میلیون زائر
- همزمان با سالروز درگذشت عزتالله انتظامی موزه سینما منتشر کرد؛ مرور خاطرات انتظامی در تاریخ شفاهی/ نقشم را در «بانو» دوست داشتم + ویدئو
- چرا شکیبایی و عبدی بیجایگزین هستند
- برترینهای سینمای ایران در صد سال اخیر به انتخاب نویسندگان سینماسینما/ بخش هشتم
- برترینهای سینمای ایران در صد سال اخیر به انتخاب نویسندگان سینماسینما/ بخش پنجم
- برترینهای سینمای ایران در صد سال اخیر به انتخاب نویسندگان سینماسینما/ بخش سوم
- برترینهای سینمای ایران در صد سال اخیر به انتخاب نویسندگان سینماسینما/ بخش اول
- به یاد شاعر سینمای ایران علی حاتمی / گزارش تصویری
- مجید انتظامی: خانه-موزه انتظامی آنطور که پدرم انتظار داشت اداره نمیشود
- این روز به یادگار بماند
- سندی ژرف از اثری گرانسنگ/ درباره پشت صحنه فیلم «گاو»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد
- سنگرم اندازه همان کافه ام بود





