رضا میرکریمی، کارگردان فیلم «دختر»، هشتمین اثر بلند سینماییاش را که برای نخستینبار در بوسنی و هرزگوین اکران شد، به دخترش تقدیم کرد و گفت: تا مدتی او را «سارایوو» صدا میکنم.
به گزارش سینماسینما، در حالی هفته فیلم ایران دوشنبهشب (دوم اسفند) در سالن «CINEMA CITY» شهر سارایوو و با همت رایزنی جمهوری اسلامی ایران آغاز شد که در شب اول، بزرگترین سالن سینمای شهر به طور کامل شد و شهروندان سارایوو فیلم «دختر» را همراه با رضا میرکریمی و دخترش (سارا میرکریمی) که نقشی در این فیلم دارد، دیدند.
رضا میرکریمی در مراسم افتتاح هفته فیلم ایران در بوسنی قبل از آغاز سخنرانی میکروفون خود را پشت تریبون جابجا کرد و با بیان اینکه نمیداند چطور باید پشت چنین جائی بایستد، به زبان بوسنیایی به همه سلام کرد و مورد تشویق قرار گرفت.
مردم ایران برای سارایوو گریه کردند
او با ابراز خوشحالی از این که سارایوو را دیده است، بیان کرد: اگر به ایران سفر کنید و از ایرانیها بپرسید «بوسنی کجاست؟» شاید ندانند، اما همه آنها از بوسنی خاطره دارند. این خاطره به واسطه جنگ بسیار سختی است که مردم کشور شما تجربه کردند و ما برای مشکلاتی که حدود ۲۰ سال قبل برای کشور شما رخ داد، بسیار گریه کردیم، برای همین وقتی به سارایوو آمدم، اصلا تعجب نکردم.
این کارگردان ایرانی «دختر» را هشتمین فیلم بلند سینمایی خود معرفی کرد و گفت: پنج سال قبل از آغاز ساخت این فیلم، برای نخستینبار فیلمنامه آن دستم رسید، اما در آن زمان نتوانستم این فیلم را بسازم، بنابراین آغاز به ساخت فیلم دیگری کردم، تا اینکه پنج سال گذشت و بار دیگر فیلمنامه را خواندم و اینبار از آن خوشم آمد.
او با بیان اینکه در آن زمان از خود پرسیده است در طول این پنج سال چه چیزی تغییر کرده که فیلمنامه را برای ساخت فیلم در دست گرفته اظهار کرد: متوجه شدم چون این قصه دربارهی رابطهی یک دختر و پدر است و برای نخستینبار دخترم سن کمتری داشت، اما پنج سال بعد دیدم او بزرگتر شده است، به همین دلیل احساس کردم میتوانم در این زمان فیلم را بسازم.
میرکریمی در پایان صحبتهایش در سالن «سینما سیتی» با اشاره به همسفر بودن دخترش «سارا» در این سفر که نقش کوچکی نیز در فیلم «دختر» نیز داشته، گفت: این فیلم را امشب به او تقدیم میکنم و از این به بعد تا مدتی او را «سارایوو» صدا میکنم.

سعی کردم بالانس رابطه پدر و دختر را در «دختر» نمایش دهم
دبیر جشنواره بینالمللی فیلم فجر پس از پایان نمایش فیلم «دختر» و در نشست با برخی کارگردانان مطرح بوسنیای و سفیر و رایزن فرهنگی ایران، دربارهی این فیلم اظهار کرد: قصههایی را کار میکنم که آنها را درک کنم. شاید برای نخستینبار که این فیلمنامه را خواندم، احساس نیاز به آن نداشتم، که آیا این نوع رابطه در جامعه مورد نیاز است یا نه؟ اما بعد متوجه شدم که من نیز این احساس نیاز را دارم.
وی افزود: در ابتدای این فیلم پدر سختگیر و رفتار غیرمنطقی دارد، کار من سخت بود چون باید این پدر را به مرور باورپذیر کرد و حتی در انتها قدری او را درک کنیم.
میرکریمی در ادامه با اشاره به تجربهاش در مسکو و پس از پایان نمایش این فیلم در آن شهر، بیان کرد: پس از پایان نمایش فیلم، یک دختر جوان مانده بود، او پرسید «پیشنهاد شما در فیلم این است که دختر یک قدم به سمت پدر برود یا برعکس؟» به او جواب دادم «من چنین پشنهادی را در فیلم مطرح نکردهام، گفتم معتقدم باید فقط هر دو طرف همدیگر را درک کنند.»
این کارگردان ایرانی ادامه داد: آن دختر در ادامه صحبتهایمان عکس پدرش را که در تفلیس بود به من نشان داد و گفت که «حدود ۱۰ سال پیش او را ترک کرده و به مسکو آمده و با دیدن این فیلم دلش برای پدرش تنگ شده است.» سپس دختر از من پرسید به نظرت به دیدن او بروم؟ گفتم؛ من نظری ندارم، اما معتقدم بسیار بهتر است کسی نگران و منتظر ما باشد تا هیچکس؛ و او گفت در اولین فرصت به دیدن پدرش میروم.
میرکریمی در پایان تاکید کرد: به نظر میرسید فیلمنامهای که دستم رسیده بود یکجور نگاه حق به جانب به سمت دخترها بود، اما من تلاش کردم فیلم را بالانس کنم تا به نفع هر دو طرف باشد.
ایران بحران عواطف را در فیلمهایش نشان میدهد
یک کارگردان بوسنیایی نیز در پاسخ به صحبتهای میرکریمی اظهار کرد: شما بحران عواطف را در سینمای ایران به نمایش میگذارید، اتفاقی که اصلا در فیلمهای آمریکایی نیست، اما اروپاییها شاید قدری به سمت فیلمهای شما بروند. اما هیچ سینمایی به جز ایران این کار را نمیکنند.
او افزود: هر چند در ساخت این فیلم پنج سال وقفه افتاد، اما بالاخره آن گام را برداشتید.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- فهرست اولیه نامزدهای ۱۰ بخش جوایز اسکار منتشر شد/ جایگیری انیمیشن ایرانی در لیست
- کارگردان ایرانی از اسکار جا ماند/ معرفی فیلمهای واجد شرایط رقابت برای اسکار بینالمللی
- شانس سینمای ایران در اسکار پیش رو چقدر است؟
- «نگهبان شب» رضا میرکریمی نماینده سینمای ایران در اسکار شد
- اعترافهای سینمایی رضا میرکریمی به شهرام مکری و مرتضی فرشباف
- صدور پروانه ساخت سینمایی برای ۹ فیلمنامه
- «نگهبان شب»؛ شیپور بیدارباش رویاها
- نگاهی به کارنامه سینمایی رضا میرکریمی به بهانه اکران فیلم نگهبان شب
- انتقاد میرکریمی از بیعدالتی در اکران فیلمهای روی پرده
- بازدید مجیدی و میرکریمی از پشتصحنه «در آغوش درخت»
- گزارشی از واکنشها به ویدئوی اعتراضی مهرجویی/ اندوه عمومی سینماگران ایرانی
- «نگهبان شب» یک اتفاق جدی در کارنامه فیلمسازی میرکریمی
- ساختن سخت است، ویران کردن آسان/ چهلمین جشنواره فیلم فجر و چند نکته مهم
- نگهبانی که زود گول خورد/ نگاهی به فیلم «نگهبان شب»
- ساده کردن پیچیدگیها آری، ساده انگاری نه/ نگاهی به فیلم «نگهبان شب»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





