سال ۲۰۱۹ به پایان نزدیک میشود و رسانههای سینمایی شروع به جمعبندی در زمینههای گوناگون میکنند؛ در زمینه انتخاب بهترینها، پرفروشترینها و غیره از هم اکنون مطالبی منتشر شده است.
به گزارش سینماسینما، بر همین اساس در مورد حضور سینمای ایران بر پرده سینماهای فرانسه امسال کم رونق ترین بوده و تنها از فیلم رضا ساخته علیرضا معتمدی که از ۲۱ ماه اوت به پرده آمد میتوان نام برد.
این فیلم ۵۸۰۰ تماشاگر در کل فرانسه داشت، که برای چنین فیلمی رقم قابل پیش بینی بود. البته تعدادی از منتقدین مطالب مثبت و جالبی درباره آن نوشته بودند و بازتاب های خوبی بدست آورده بود وتنرا اثری متعارف نسبت به سینمای ایران ارزیابی کرده بودند.
از سوی دیگر، درابتدای همین سال در ۹ ژانویه فیلم سوئدی/دانمارکی ”مرز” ساخته کارگردان ایرانی علی عباسی ( که قبلا درجشنواره کن جایزه بزرگ نوعی نگاه را بدست آورده بود) به نمایش در آمده بود. و کلا صد هزار تماشاگر داشت.
در سالهای گذشته، ایران حضور قوی تر و گسترده تری در اکرانهای سینمای فرانسه داشت. از سال ۱۹۸۰، اوایل انقلاب به این سو در فرانسه بیش از هر کشور ی فیلمهای ایرانی توسط پخش کنندگان این کشور خریداری شده و به نمایش درآمده است. سالهایی بوده که هشت، نه فیلم ایرانی به پرده رفته بودند.
فروکش کردن علاقه به نمایش فیلمهای ایرانی خارج از کشور باید مورد یک مطالعه دقیق وهمه جانبه قرار گیرد که البته یکی از دلایل آن حضور نداشتن فیلمهای با اهمیت ایران در جشنواره کن و دیگرجشنواره برجسته دنیاست.
باتوجه به اینکه درحال حاضر به نظر میآید فیلمهای قابل توجهی از سوی کارگردانان ایرانی در دست ساخت است میتوان برای سال ۲۰۲۰ امیدوار بود، فیلمهایی مثل، مجبوریم از رضا درمیشان، لا مینور از داریوش مهرجویی، جنایت بیدقت از شهرام مکری، آتابای از نیکی کریمی، سامی اثر حبیب باوی ساجد، پوست اثربرادران ارک و فیلم جدید بهمن قبادی که هنوز نام آن اعلان نشده و در مرحله نهایی است و احتمالا اگر فیلم جدید فرهادی آماده شود و البته فیلمهایی که در راهاند این امید را ایجاد میکنند.
آیا سال ۲۰۲۰سینمای ایران دوباره بر پرده فرانسه حضور خوبی خواهد داشت؟ جدا از این، قرار است در اوایل سال آینده فیلم متری شیش ونیم اثر سعید روستایی که خریداری شده اما هنوز تاریخ نمایش آن در جدول نمایش مشخص نشده است، به نمایش در آید.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- یک پایان اسرارآمیز/ نگاهی به فیلم «لامینور»
- پروانه نمایش فیلم «لامینور» با پذیرش اصلاحات تمدید شد
- داریوش مهرجویی: با این گرانی و تورم، فیلمسازی صرف نمیکند
- عشقی که نمیخواهد بمیرد/ نقد آن اشنایدر بر فیلم «رضا»
- جشنواره بیناللملی فیلم بلفورت برگزار نمیشود/ اکران «متری شیش و نیم» در فرانسه از ژانویه
- عاشقی کردن در آرامش/ نگاهی به فیلم «رضا»
- نگاهی به فیلمهای «دوئت»، «رضا» و «حمال طلا»
- باش که صد صبح دمد زین شب امید مرا/ نگاهی به فیلم «رضا»
- گفتوگوی اختصاصی و تصویری سینماسینما با علیرضا معتمدی
- کاوه آفاق بازیگر فیلم جدید داریوش مهرجویی
- مدیر فیلمبرداری فیلم جدید داریوش مهرجویی مشخص شد
- مردان تحقیر شده در سینمای ایران/ نگاهی به فیلم «رضا»
- توصیه مهرزاد دانش: در روزهای پرطراوت بهاری، فیلم رضا را ببینید
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- حقایقی درباره فیلم سرب ساخته مسعود کیمیایی به بهانه نمایش آن از تلویزیون
آخرین ها
- «بابا پیکاسو»؛ در چنبره عواطف، حرمان و جداافتادگی
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت





