به گزارش سینماسینما، سردیس عباس کیارستمی چندی پیش در فضای باز گالری بوم نصب شد. این سردیس برنزی به سفارش گالری بوم و توسط علیرضا آسانلو، نقاش و مجسمهساز، خلق شده است.
آسانلو پیش از این سابقه ساخت مجسمههای برنزی از ملک الشعرای بهار، عزت الله انتظامی، غلامحسین امیرخانی، مرتضی ممیز، جلیل شهناز، پروفسور رضا، پروفسور گنجی، سلمان هراتی و ضیاالدین امامی را داشته که در اماکن فرهنگی و هنری و دانشگاهی نصب شدهاند.
این هنرمند درباره سردیس عباس کیارستمی گفت: این اثر به سفارش گالری بوم و با متریال برنز ساخته شد. با توجه به اینکه بیرون از مجموعههای خصوصی برخورد شایسته با هنرمند نمیشود، امکان تولید اثر درجه یک در مجموعههای خصوصی بیشتر است. بنابراین وقتی پیشنهاد ساخت این سردیس را از سوی گالری بوم دریافت کردم، این فرصت را مناسب دانستم تا اثری درخور عباس کیارستمی بسازم.
او با بیان اینکه ساخت این سردیس زمان بر برده است، افزود: رسیدن به آنچه به لحاظ حسی از مجسمه انتظار داریم یک پروسه خیلی طولانی است و مدتها قبل از ساخت اثر به بررسی شخصیت و تصاویر کیارستمی پرداختم. در طول طراحی این سردیس بارها طرح من تغییر کرد و جزییاتی مانند نوع نگاه، میمیک صورت و حالت سر را بارها تغییر دادم تا آنچه میخواستیم از نظر شبیهسازی و حسی از آقای کیارستمی نمایش دهیم حاصل شود.
آسانلو درباره ویژگیهای ظاهری این سردیس گفت: آقای کیارستمی آدم سرحالی بود و در هیچ عکسی او را فرتوت ندیدیم. من هم در ساخت سردیس به دو چیز خیلی توجه کردم: یکی اینکه بدن و سرشانه را تنومندتر از اندام طبیعی ساختم، چون همه ما اسطورهها را قوی و تنومند میخواهیم. نکته دیگر در مورد عینکی است که هیچ وقت از او جدا نمی شد. من چشمهای این سردیس را به صورت میلیمتری مطابق چشم کیارستمی ساختم تا نگاه نافذ او به آینده را بازسازی کنم. اما همانطور که میدانیم کیارستمی همیشه و حتی روی تخت بیماستان عینک میزد. من هم به احترام چیزی که دوست داشت از روی عینک کیارستمی یک عینک دیگر ساختم و روی سردیس قرار دادم. البته ساخت صورت و عینک با دست انجام شده و در هیچ بخشی از قالبگیری استفاده نشده است.
این هنرمند در مورد پایه مجسمه گفت: در قسمت پایه سردیس نگاتیوهایی را قرار دادم که درون تنه مجسمه پیچیده شده و روی آن با چاقو زخمهایی ایجاد کردم. این زخمها حاکی از آسیبهایی ست که روند تاریخی جامعه ما به او وارد کرد و نماد برخوردهاییست با آقای کیارستمی شد. رفتاری که به زعم شایسته جایگاه ایشان نبود اما ما این کار را با خیلی از بزرگان خود کردیم و بسیاری از هنرمندان و نویسندگان ما رنج کشیدند تا بتوانند آثار فاخر ارائه دهند.
زندهیاد عباس کیارستمی به عنوان مشاور عالی گالری بوم در تاسیس و راهبری آن نقش محوری داشت. گالری بوم اسفند ۱۳۹۱ با نمایش مجموعه عکسهای سفید برفی و ویدئوآرت جاده عباس کیارستمی آغاز به کار کرد و آخرین نمایشگاه زندهیاد کیارستمی در زمان حیاتش، با عنوان چهار فصل که مروری بر ۳۰ سال عکاسی او بوده دی ۱۳۹۴ تا مرداد ۱۳۹۵ نیز در گالری بوم به تماشا بود.
سردیس عباس کیارستمی برای همیشه در فضای باز گالری بوم نصب و به تماشا خواهد بود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نمایش «طعم گیلاس» در قزاقستان
- در بخش ۱۰ فیلم برتر؛ «کلوزآپ» عباس کیارستمی در جشنواره ایدفا اکران میشود
- کیارستمی در آثار خود بیشتر به دنبال راه حل بود/ فرم برای کیارستمی همیشه اهمیت داشت
- معرفی نامزدهای دریافت گیلاس طلای جشنواره فیلم عباس کیارستمی
- افسون «کلوزآپ»/ یادداشت محمد حقیقت به مناسبت زادروز عباس کیارستمی
- در مراسم نکوداشت «عباس کیارستمی» مطرح شد: کیارستمی آبرودار واژه کار بود/ فیلمسازی کیارستمی در مسیر عکاسی او است
- رونمایی از پوستر اولین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه عباس کیارستمی
- باشگاه سینمایی «جاده ابریشم» برگزار میکند؛ بزرگداشت عباس کیارستمی در پاریس
- معرفی هیات داوران اولین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه عباس کیارستمی
- عیاری یک شگفتی در سینمای ایران است/ کیارستمی و عیاری پیش از هنر سینما، خود را کشف کردند
- هوتن شکیبا: دوست داشتم به جای همایون ارشادی در «طعم گیلاس» باشم
- تمجید هانکه از سینمای بیهمتای کیارستمی
- نمایش «شیرین» کیارستمی در جادوی سینما بنیاد حریری
- «شیرین»، مثل عشق زنانه
- «طعم گیلاس» در سینماتک موزه هنرهای معاصر تهران
نظر شما
پربازدیدترین ها
- با حضور ۵۰۰ هزار تماشاگر در پنج هفته اتفاق افتاد/ استقبال غیرمنتظره فرانسویها از «دانه انجیر معابد»
- چند کلمه دربارهی فساد و فحشا و ابتذال و «کیک محبوب من»
- «آنها مرا دوست داشتند»؛ گوشهنشینانِ فراموش شده!
- نگاهی به فیلم «کیک محبوب من»/ عشق را در پستوی خانه نهان باید کرد
- اعضای شورای پروانه فیلمسازی سینمایی معرفی شدند
آخرین ها
- «دانه انجیر معابد» در میان نامزدهای جایزه بهترین فیلم اروپا
- نشست خبری اپرای عروسکی مولوی / گزارش تصویری
- جشنواره فرانسوی به «کشیم عاشق» جایزه داد
- رایان رینولدز و هیو جکمن در یک فیلم غیرمارولی همراه میشوند
- درباره نمایش و اجرای متفاوت «قلاده ای برای یک سگ مرده»
- موسیقی نمایش آوای پارسی / گزارش تصویری
- اکران مردمی فیلم شبگرد / گزارش تصویری
- «آنها مرا دوست داشتند»؛ گوشهنشینانِ فراموش شده!
- بدون حضور جانی دپ؛ دو فیلم جدید از «دزدان دریایی کاراییب» سال آینده تولید میشود
- چند کلمه دربارهی فساد و فحشا و ابتذال و «کیک محبوب من»
- معرفی داوران و آثار راهیافته بخش «هنرهای نمایشی» جشنواره چندرسانهای میراثفرهنگی/ اعلام برنامه بخش بینالملل
- نمایش «آخرین کوسه نهنگ» در جشنواره اسپانیایی
- جایزه طلای جشنواره ژاپنی به «زمین بازی» رسید
- برگزاری نخستین بوتکمپ مدیریت محصول آکادمی همراه اول
- درباره «بازنده» / لبه تاریکی
- نقدی به مدل فیلمسازی در ایران/ سینما بدون ساختار مشخص و قوانین دقیق
- «قهوه پدری» مهران مدیری از در شبکه نمایش خانگی
- «تَرَک عمیق» دو جایزه جشنواره بارسلون را گرفت
- گزارشی از گیشه سینماها؛ «زودپز» صدرنشین فروش فیلمهای هفته گذشته
- ۲ فیلم جدید در راه اکران سینماها
- پیوستن رضا بابک و شیرین اسماعیلی به «با خشم به گذشته نگاه کن»
- با یک کمپین کوچک برای فیلم ایستوود؛ کمپانی برادران وارنر «هیئت منصفه شماره۲» را وارد اسکار میکند
- پیمان معادی بازیگر فیلم جنایی هالیوودی شد
- «نادره رضایی» معاون هنری وزیر ارشاد شد
- اعضای شورای پروانه فیلمسازی سینمایی معرفی شدند
- از ۱۶ آبان؛ «خورشید آن ماه» ساخته ستاره اسکندری آنلاین اکران میشود
- حضور همراه اول در نمایشگاه کیشاینوکس با هدف گسترش فرصتهای جدید سرمایهگذاری
- ادعای سازندگان پربازدیدترین سریال تاریخ نتفلیکس؛ چالشهای فصل دوم «بازی مرکب» جذابتر است
- تهیهکننده سینما مطرح کرد: کوچ سینماگران حرفهای به پلتفرمها و فیلمهایی که تعطیل میشوند
- «فصل فرار اسبها» آماده نمایش شد