سینماسینما، محمد دیندار- «چشم جنگ» ساخته یوسف حاتمیکیا، مستندی است که در نگاه اول به یک عکاس جنگ، یعنی سعید صادقی، میپردازد؛ عکاسی که تصاویر بسیاری از ایام جنگ و رزمندگان را با دوربین خویش ثبت کرده و همین تصاویر اینک تبدیل به بخشی از تاریخ تصویری این سرزمین شده است. بااینحال پرداختن به صادقی لایه اول فیلم را تشکیل میدهد و آنچه این مستند را عمق بخشیده و معنایی خاص به آن میبخشد، سوژهها و درحقیقت رزمندگانی هستند که در ایام جنگ تصویرشان توسط این عکاس ثبت شده و اینک او دلتنگ و دلنگرانشان شده و در پی یافتن آنان برآمده است. اینجاست که نگاه ابراهیم حاتمیکیا (بهعنوان تهیهکننده اثر و تصویربردار برخی صحنهها) که همواره نگاهی متفاوت به دفاع مقدس و آدمهایش دارد و نیز یوسف حاتمیکیا و مهدی برجیان بهعنوان کارگردانان، به تاروپود اثر تزریق میشود و درنتیجه این جستوجو تنها به یافتن افراد خلاصه نمیشود، بلکه با به تصویر کشیدن برشی از زندگی آنها، وضعیت رزمندگان دیروز در جامعه امروز تا حد مقدور مورد کنکاش قرار میگیرد؛ رزمندگانی که امروز برخی به موفقیتهایی رسیده، برخی درگیر مشکلات اقتصادی هستند و برخی نیز در ایام کهنسالی کنار خانواده روزگار میگذرانند.
به این ترتیب، حتی میتوان گفت «چشم جنگ» با این نوع روایت خود را تنها به سوژههای عکاسی سعید صادقی محدود نمیکند، بلکه جامعه پس از جنگ را چند دهه بعد از پایان آن به تصویر میکشد و تبعاتی از آن دوران را مورد توجه قرار میدهد.
و کلام آخر اینکه «چشم جنگ» از غربتی خاص برخوردار است؛ غربتی که از نمایشگاه سعید صادقی در آغاز فیلم شروع میشود و تا انتهای اثر ادامه مییابد. غربتی که رزمندگان واقعی و نه مدعیان میدانندیده، آن را همواره احساس میکنند.
ماهنامه هنروتجربه

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
نظر شما
پربازدیدترین ها
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- مرگ ناگهانی و غم انگیز بازیگر خردسال فیلم یه حبه قند
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- از دنیای عجیب، اما نه چندان عجیب سینما/ کارگردانانی که نمیتوانند اجاره خانهشان را بدهند
- صحبتهای رئیس هیئت داوران جشنواره برلین/ همه فیلمها سیاسیاند
آخرین ها
- مصائب زن بودن/ درباره «تاسیان» و قضاوتهای زودهنگام
- معرفی منتخبان مرحله اول داوری جشن مستند/ اختتامیه ۱۲ اسفند برگزار میشود
- یادبودی برای شاهپور عظیمی در «حکیم نقد ایران»
- جایزه بزرگ اسکار کسبوکارهای خاورمیانه به همراه اول رسید
- دو تصویر از تاریخ دوبله ایران
- جشن ۱۹ سالگی کانون ادبی زمستان برگزار شد؛ اهدای مدال سال به شهره سلطانی و مهدی یغمایی/ ایرج مهدیان تجلیل شد
- «مسیح پسر مریم» مینی سریال شد
- معرفی نخستین برندگان جشنواره برلین؛ جایزه بزرگ بخش مسابقه نسل به فیلم ایرلندی رسید
- در برنامه «خط فرضی» مطرح شد؛ خستگی از ما به نسل بعد از ما منتقل شده/ در زیر زمین، شهر دیگری وجود دارد
- نگاهی به سریال تاسیان؛روزی روزگاری ایران
- معرفی پلتفرمهای هوشمند سلامت همراه اول بهعنوان اپلیکیشنهای برگزیده
- انتقاد سازندگی از گفتوگوی کمال تبریزی با ایسنا/ داوران بر اساس مصلحت رای دادند نه کیفیت
- وداع با صدای ماندگار دوبله؛ بدرقه منوچهر والیزاده به خانه ابدی/ دوبلوری بدون جایگزین
- لوئیس بونیوئل فیلمساز در تبعید و صدو بیست و پنج سالگی
- فوت یک هنرمند پیشکسوت؛ عبدالرضا فریدزاده درگذشت
- شاهپور هنوز هست
- فیلمی در نوبت عید فطر به اکران اضافه نمیشود/ اسعدیان: پیشنهاد شورای صنفی نمایش برای بلیت، بیشتر از ۱۰۰ هزار تومان بود
- از دنیای عجیب، اما نه چندان عجیب سینما/ کارگردانانی که نمیتوانند اجاره خانهشان را بدهند
- با دستور وزیر ارتباطات، پروژههای ارتباطی همراه اول در روستاهای استان قزوین افتتاح شد
- جشنواره علیه جشنواره
- جایزه تجلی اراده ملی جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- گامی دیگر در جهت حذف سینما از سبد خانوادهها/ افزایش قیمت بلیت؛ ضربه مهلک به سینمای ایران
- مدیرعامل بهمن سبز: چه کسی بلیت ۲۲۰ هزار تومانی پیر پسر را میخرد؟!
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- اعطای تندیس «سازمان سبز برتر» به همراه اول
- پنجمین دوره «طرح پژوهانه همراه» با حمایت از دانشجویان نخبه کلید خورد
- نگاهی به سریال «جانسخت»؛ منتظر غافلگیری بمانیم یا نه؟
- کنسرت نمایش «ژن زامبی» از فردا میآید/بلیت ۵ روز اول به پایان رسید
- «نبض» روی میز تدوین
- نسخه ویژه نابینایان «مادیان» با صدای رعنا آزادیور منتشر میشود