سینماسینما، میثم محمدی:هر چقدر میخواهیم با این جریان کنار بیاییم که سندرم فرهادی در بسیاری از فیلمها در سالهای گذشته ناخواسته بوده یا حداقل طبیعی بوده و یا اصلا به شرط تاثیرپذیری موثر ایرادی ندارد، انگار نمیشود. «تابستان داغ» قدم فراتر گذاشته و شاید اولین فیلمی باشد که از «ابد و یک روز» هم تاثیر پذیرفته است و پرچمدار رسیدن به نوع جدیدی از یک ادای دین با فرمولی ترکیبی در بازیها (البته که بازیگران خردسال خوش درخشیدند)، روایت، میزانسن و موقعیتها و … شده است و ایده درخشان خود را فدای این تاثیرپذیری مضر کرده است.
سر و شکل فیلم در چندین سکانس به راحتی نشانی فیلمسازی را میدهد که سینما را بلد است و نیازی به نگاه کردن به دست دیگران ندارد و میتوانست با هوشمندی تمام اثر را از این موقعیت نجات دهد و این جامه چهلتکه را با امضایی منحصر به خود، به تصویر بکشد. مشکل مهاجرت زن و مرد و سرگردانی فرزند، پنهانکاری زن، سکوت و دروغ بچه، هل دادن بعنوان یک نقطه ابهام، خودزنی در اتاقک، ابهام در حمام، گمشدن مبهم و مرگ کودک و … تنها بخشی از این کلاژ ناهمگون است که به قدری ارجاعات مشخصی است که نمیتوان آنها را در رده اتفاقاتی طبیعی قرار داد که میتواند در هر قصه اجتماعی باشد، چون حتی در برخی مواقع میزانسنها و بازیها هم ارجاعاتی مشخص به آثار ذکر شده دارد.
حالا فارغ از اینها و بدون در نظر گرفتن این تاثیر و تاثرات به «تابستان داغ» نگاه کنیم. فیلمنامه با توجه به زمانش به دو نیمه تقسیم میشود، از آنجا به دو نیمه تقسیم می شود که عطف ابتدایی و جدی اثر در میانههای داستان رخ میدهد، رویدادی که می توانست زودتر از اینها و در یک چارچوب حسابشده تر بازخوردی بسیار موثرتر را از تماشاچی دریافت کند. فیلمنامه از ابتدا به قدری روی نقاط حساسی که قرار است در ادامه تبدیل به شاه بیتهای اثر شود، تمرکز میکند که مخاطب هوشمند به راحتی جلوتر از فیلمساز و نویسنده حرکت کرده و داستان را پیش بینی میکند. (بعنوان مثال نگرانی زوج پزشک از وضعیت بچه).
علاوه بر اینها روابط هم در سطح شکل گرفته و باورپذیر نیستند و گویی شتابی برای رسیدن به یک عطف لو رفته در میانه داستان همه چیز را به هم ریخته است و باز هم تاکید میکنم که ایده بسیار درخشان اثر به فنا میرود. قرار بر این بود که «تابستان داغ» بعنوان تجربه اول یک فیلمساز تنور جشنواره را در شب دوم داغ کند که انگار نشد و فرصت تحسین دوباره و ذوقزدگی از ظهور یک استعداد جوان را از مخاطبان سینمای ایران گرفت.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- انتقاد شدید مینا ساداتی از پوستر فیلم تابستان داغ
- پنج جایزه جشنواره داکا برای سینمای ایران
- پریناز ایزدیار: به خاطر فیلم «تابستان داغ» حرفهای الکی زیادی شنیدیم
- ابراهیم ایرج زاد در گفت و گو با سینماسینما/ «تابستان داغ» دنبالهروی سینمای هیچ فیلمسازی غیر از خودم نیست
- بررسی مسایل مالی جشنواره فیلم فجر/ مساله فقط دستمزد یک مشاور نیست
- رقم هایی که تناقض دارند/لزوم شفاف سازی جزییات بودجه و هزینه جشنواره های ملی و جهانی فجر
- اکران «تابستان داغ» با حضور هنرمندان/ از پریناز ایزدیار تا ایرج طهماسب + تصاویر
- «سارا و آیدا»، «ملی و راههای نرفتهاش» و «تابستان داغ»/ فیلمهای جدید در انتظار اکران
- ۵ فیلم از کارگردانان ایرانی در بازار جشنواره کن
- این گروه بیدلیل/ عملکرد جشنواره ملی فجر و شگفتی های جشنواره جهانی فجر
- خون تازه در رگهای پریدهرنگ/ نگاهی به چهار فیلم موفق جشنواره فجر
- اولین تیزر از پشت صحنه «ماجرای نیمروز»/ فیلم
- نگاهی به وضعیت یک ماه اخیر سینما به بهانه اسکار فرهادی/ شرایط لغزنده!
- اختصاصی سینماسینما/ محسن تنابنده: برخی در جشنواره فجر از آب گل آلود ماهی گرفتند
- گفتوگو با محمدمهدی دادگو، داور سیوپنجمین جشنواره فیلم فجر/ امسال سال زنان بود
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد
- سنگرم اندازه همان کافه ام بود





