«خانه»؛ قرار گرفتن در موقعیتی یکه که پیشتر آن را ندیدهایم.
سینماسینما، حمیدرضا گرشاسبی:
یکی از مشکلات سینمای ایران را میتوان در مشابهت فیلمهایی دانست که در آن ساخته میشود. گاه این تشابهسازی از توفیق برخی فیلمها نشئت میگیرد و از پسِ این توفیق، فیلمسازان رو به الگوهای جوابداده میآورند و به این سبب، سینمای ایران مشحون میشود از فیلمهایی با موضوعات مشابه، که این مسئله در قدم بعد، دلزدگی مخاطبان را باعث میشود. اما فیلمِ «خانه» را چه اگر دوست داشته باشیم یا نه، نمیتوانیم از یک امتیاز آن چشم بپوشیم؛ قرار گرفتن در موقعیتی یکه که پیشتر آن را ندیدهایم و این اصیل بودن، اصلا چیز کمی برای یک فیلم نیست. اگرچه نگارنده پیش از این فیلم و در شش ماه گذشته، با چنین موضوعی در یک فیلم مستند و یک نمایش روبهرو شده بود. مسئلهای که اصغر یوسفینژاد برای نخستین فیلم بلند خود برگزیده، موضوعی بسیار تاثیرگذار است که مخاطب را در فشار قرار میدهد؛ اینکه او میتواند خود را در شرایط شخصیتهای فیلم قرار دهد و به آن فکر کند، اینکه اگر منِ مخاطب با چنین موقعیتی مواجه شوم، چه تصمیمی خواهم گرفت؟ مردگان میمیرند و از جهان هستی، نیست میشوند، اما زندگان میمانند با انبوهی از خاطرات و حسرتها. زندگان زجرِ رفتنِ رفتگان را میکشند، اما مردگان راحتاند. برای همین است که دخترِ فیلم «خانه» میتواند گمان کند که تصمیم پدرش مبنی بر اهدای جنازهاش به دانشگاه پزشکی، در جهت عذاب دادن آنها بوده است. اینگونه که روند فاشسازی فیلم پیش میرود، اینچنین گمانی را بیراه نمیسازد، چراکه دختر بهتر از همه میداند که پدرش رابطه چندان خوبی با علم پزشکی نداشته است. بنابراین وصیت او برای پس از مرگ خود و تحویل جنازهاش به دانشجویان پزشکی برای استفاده آن در سالن تشریح، خیال باطلی نیست. برای این موضوع شاهد دیگری نیز میتوان پیدا کرد؛ نگاه بدبینانه فیلمساز و شاید به زعم خود او نگاهی واقعیتگرا که در اینجا به شکل خالی بودن جهانِ شخصیتهایش از اخلاق ظهور پیدا میکند. شاید نامگیری فیلم به این عنوان نیز کنایهای است بر واکنشهایی که آدمها بعد از چنین اتفاقی نشان میدهند.
خانه در اولین تعریفش جایی است برای آرامش گرفتن و جمع کردن یک خانواده. اما این خانه چنین مختصاتی ندارد. در آن بویِ محبت نمیآید. اما درعوض بویِ نای و مردگی و انزجار کاملا پیداست. چه عجیب است که همه اشتیاق دارند آن را ویران کنند. کسی نیست که بخواهد این خانه ماندگار بماند، یا پابرجا باشد. اما زیادند آنها که میخواهند نباشد. از اولین آدمهایِ متعلق به این خانه، سایه و همسرش، تا همسایهها که اگر خانه داییِ مجید نباشد، نهتنها که راحتترند، بلکه به جایی و نوایی میرسند. این میان، کسی که به نظر میرسد تنها پاکنظر جمع باشد، مجید است که وجدانِ بیدار بقیه است و بر همه اتفاقات آگاه است؛ چه اگر سایه (دختر متوفی) او را ترسو و دستپاچه و بیخبر قلمداد میکند. اتفاقا اوست که از منظری بالاتر به بقیه نگاه میکند. جالب اینکه او میانه فیلم با دو کلمه «منظره» و «ویو» شوخی میکند و نشان میدهد که در چه جایی قرار دارد. وقتی که او در واپسین لحظات فیلم از خانه خارج میشود پیِ خرید خرما برای مهمانان عزادار، به دالانی وارد میشود و در تاریک/سایهای میایستد، درحالیکه مدام به عقب نگاه میکند. گویی که هراس دارد کسی را در دانستههای خودش شریک کند. طوری به دوربین نگاه میکند که انگار میکنیم چیزی میداند که سختش است آن را با ما در میان بگذارد. معلوم است که او به کاری که داماد و دختر علیه پدر انجام دادهاند، آگاه است. او میداند که سایه و نادر، شبهایی به این خانه میآمدهاند و پدر را مسموم میکردهاند. حرفهایی که پدر در اینباره زده، اوهام نبوده که واقعیتی است کامل. اما این واقعیت را تنها اوست که میداند. شاید برای همین است که پیِ رفتن برای آوردنِ خرما، وسط دالانی تاریک میایستد و در خلوت گریه میکند. و البته این کار را با نگرانی میکند. نمیخواهد کسی صدا و سیمای گریهاش را ببیند. او به این دلیل از این گناه میگذرد که هنوز عاشق است. جایی از فیلم را به یاد بیاوریم که مجید فرصت میکند به سایه بگوید این چادر به تو میآید.
ماهنامه هنر و تجربه
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- گفتوگو با اصغر یوسفینژاد، کارگردان «ائو»/ تاثیر گرفتن آدمها از محیط
- نگاهی به فیلم ائو / این خانه، خانه نیست
- کارگردان «ائو» با «عروسخوانده» میآید
- نمایندگان ایران به جایزه آسیاپاسفیک معرفی شدند/ از «رگ خواب» تا «ویلاییها»
- نگاهی به فیلم اِو (خانه)/ بالماسکه مرگ
- خون تازه در رگهای پریدهرنگ/ نگاهی به چهار فیلم موفق جشنواره فجر
نظر شما
پربازدیدترین ها
- ردپای یک کارگردان مؤلف / نگاهی به فیلمهای کوتاه سعید روستایی
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
آخرین ها
- جشنواره ملی تئاتر کوتاه کیش افتتاح شد/ معرفی داوران بخش عکس
- پرورش نسل آینده تئاتر ایران؛ جشنواره تئاتر «خوشه پروین» به دنبال کشف استعدادهای کارگردانان زن جوان است
- آرت ایوانز درگذشت
- «شیرشاه» در صدر گیشه جهانی سینما
- ژاله علو درگذشت
- شبی که بهزاد فراهانی وصیت کرد؛ نکوداشت خسرو حکیم رابط برگزار شد
- برگزاری پانزدهمین کنفرانس بینالمللی فناوری اطلاعات و دانش با حمایت همراه اول
- برگزاری جشنواره فیلم ۱۰۰ در اردیبهشت سال آینده/ «فراصد» بخش جدید جشنواره با رویکرد فلسطین
- حذف فرهنگ از سبد طبقه متوسط؟/ هزینههای سبد فرهنگی خانواده ۴نفره در تهران چقدر است؟
- نکوداشت زنده یاد اکبر عالمی و بزرگداشت مهدی رحیمیان در آیین معرفی برندگان هفتمین جایزه پژوهش سال سینما
- با پیشتازی «۴۷» و «مخفیانه»؛ نامزدهای جوایز اسکار سینمای اسپانیا معرفی شد
- همزمان با سالگرد اولین نمایش عمومی «قیصر»؛ بزرگداشت مسعود کیمیایی برگزار میشود
- دو خبر از جشنواره بینالمللی تئاتر فجر؛ زمان بازبینی حضوری و انتخاب نهایی آثار بخش دیگرگونههای نمایشی/ آغاز ثبتنام اصحاب رسانه و منتقدان
- برگزاری نمایشگاه پشت دریای وهم
- حضور همراه اول با مجموعهای از سرویسهای فناورانه در نمایشگاه تلکام ۲۰۲۴
- بازگشت جنابخان به تلویزیون همراه با محسن کیایی
- «در آغوش درخت» بهترین فیلم بلند سینمای جهان جشنواره هندی شد
- نکوداشت خسرو خسروشاهی در جشنواره فیلم رشد
- «شهر خاموش» و «شناور» در شبکه نمایش خانگی
- به پاس یک عمر دستاورد سینمایی؛ خرس طلایی افتخاری برلین به تیلدا سوئینتون اهدا میشود
- کنسرت نمایش ایرج، زهره، منوچهر / گزارش تصویری
- حقایقی درباره محمد نوری به بهانه سالروز تولد او/ مردی که از شکست هراس نداشت
- ذلت ماندن یا لذت رفتن و رستن!
- جدول فروش سینمای ایران در آخرین روز پاییز/ پنج فیلمی که از ابتدای امسال بیش از ۱۰۰ میلیارد فروختند
- نمایش «دِویل» تمدید شد/ آغاز اجرای نمایش «تشنگان» از ۴ دی
- شایعه فروش آثار تجسمی مربوط به فروغ فرخزاد و سهراب سپهری/ سریال و فیلم مستند سهراب و فروغ به زودی کلید میخورد
- نامزدی یک فیلم کوتاه ایرانی-آمریکایی در جوایز آکادنی فیلم سوئد
- نشست خبری بزرگداشت فروغ فرخزاد / گزارش تصویری
- درباره سه مستند سینماحقیقت/ از جسارت نمایش عریان اعتیاد تا عشق به سینما در اتاق آپارات
- به خاطر نقش برجسته در صنعت سینما؛ کریستوفر نولان و همسرش، شوالیه و بانوی فرمانده شدند