سینماسینما، محمد تقی زاده:
حالا دیگر وقت آن ست که پس از نمایش فیلم طلا و ساخت چند فیلم ضعیف از پرویز شهبازی ، این فیلم را بازگشتی دوباره برای سازنده نفس عمیق دانست و از طرفی دیگر شهبازی را بهترین شاگرد بازمانده از مکتب مرحوم کیارستمی دانست. شهبازی مانند استادش عباس کیارستمی بسیار علاقه مند سینمای رئالیستی است با این تفاوت که سبک کیارستمی بیشار به تجربه گرایی در سینما انجامید و آثار شهبازی بیشتر با فیلم های اجتماعی و قصه گو نسبت پیدا می کند.
فیلم طلا فیلم با جزییات و قصه گو است که در جامعه امروز ایران می گذرد و می توان برای خیلی از موقعیت ها و رفتارهایش ما به ازای بیرونی پیدا کرد. فیلم خیلی تدریجی و با ظرافت و قره چکانی داستان چهار شخصیت خود را با محوریت زوج سیدی و جواهریان دنبال می کند و در انتها نیز با سرگذشتی با امید و تاحدی باز به مخاطب فرصت این را می دهد که فیلم را در سالن سینما تمام نکند و در آینده نیز با فیلم همراه شود و به فرجام کارکترهای فیلم بیشتر فکر کند.
ریتم فیلم خیلی ریتم با هیجان و تندی نیست و از طرفی نیز کند و حوصله بر نیز پیش نمی رود به عبارتی شهبازی گویی پس از ساخت چند فیلم به نوعی به پختگی در ساخت سینمای مورد علاقه اش رسیده و همه چیز را به خوبی و اندازه رعایت می کند . شخصیت ها همراه هم و به اندازه معرفی و پیش می روند و داستان فیلم اوج و فرودهای به موقعی دارد . هر شخصیت به اندازه ای که مربوط به تم داستان است پرداخته می شود و پایان همه کاراکترها مشخص و با فرجام تمام می شود.
پایان بندی طلا یکی از مورد بحث ترین پایان های فیلم های شهبازی و حتی سینمای ایران است . فیلم با امید به نگه داشتن بچه برای شخصیت نگار جواهریان ادامه پیدا میکند و علی رغم کشته یا زخمی شدن شخصیت هومن سیدی برادرش و دختر فرار میکنند و پولها لو نمی رود به عبارتی ساده تر برخلاف اکثر فیلم های این چنینی که شخصیت ها در انتها توسط قاچاقچیان نیست و نابود می شوند در این فیلم شاهد سرانجام واقعی تری هستیم و یکی از کاراکترها نجات پیدا میکند و دیگری زمین گیر می شود.
باور پذیری و همذات پنداری با شخصیت ها و همراهی با داستان نرم و جذاب مهم ترین ویژگی فیلمنامه طلاست که در همه این سالها از شهبازی و سینمای ایران دریغ شده بود و طلا فیلمی است که می تواند تماشاگر خود را از هر طیفی پیدا کند و ناراضی از سینما بیرون نفرستد بخصوص اینکه طلا را باید یک مرحله بالاتر در کارنامه شهبازی و فیلمی کم اشکال تر و موفق تر در آثار متاخر او طبقه بندی کرد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نگاهی کوتاه به فیلمهای «طلا» و «هجوم»
- «خروج» و «طلا» در اکران آنلاین چقدر فروختند؟
- طلا یا دلار؟/ نگاهی به فیلم «طلا»
- گفتوگو با رامبد جوان یکی از تهیهکنندگان فیلم «طلا» /مثل دایناسورها دُگم نباشیم
- «طلا» چقدر فروخت؟
- «طلا» با بازی طناز طباطبایی و نگار جواهریان به خانهها میآید/ درخواست رامبد جوان از مردم
- انتشار جزییات هزینههای جشنوارهی ملی فجر + جدول
- چه کسی ضربه فنی شد؟/ نگاهی به فیلم «غلامرضا تختی»
- صحبتهای حسین انتظامی رئیس سازمان سینمایی در مراسم تجلی اراده ملی / وقتی میتوان از ظرفیت سینما برای پیشرفت کشور استفاده کرد
- «تجلی اراده ملی»، سی و هفتمین دفتر جشنواره فیلم فجر را بست
- نگاهی به دو فیلم «ماجرای نیمروز» و «قسم»
- نگاهی به فیلم «متری شش و نیم» ساخته سعید روستایی/ دل خوش سیری چند؟
- نگاهی اجمالی به سی و هفتمین جشنواره ملی فیلم فجر / سینمای بی ادعا و مدعیان بی شمار
- نگاهی به لیست کسانی که در جشنواره درخشیدند ولی داوران آنها را ندیدند/ جا ماندههای جشنوارهی سی و هفتم
- محمد متوسلانی: نگاه حاکمیتی به سینما، سیمرغهای فیلم نرگس آبیار را افزایش داد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- با امضای بیانیهای؛ ۱۵۷ نفر از فعالان هنری خواستار آزادی نوید میهندوست شدند
- پاسخ متقابل سعید مستغاثی به امیر اثباتی؛ اما به تخممرغهایش نیاز دارم!
- رونمایی از پوستر «زال و رودابه» در آستانه جشنواره فیلم فجر
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- واکنش امیر اثباتی به حرفهای سعید مستغاثی/ سینمای ایران گرفتار و قربانیِ همین شوراهاست
آخرین ها
- جوایز بخش تبلیغات اهدا شد/ غیبت چهرههای شاخص سینما در افتتاحیهی جشنواره فیلم فجر
- ترکیب داوران جشنواره برلین تکمیل شد
- بستههای ویژه همراه اول بهمناسبت دهه فجر ۱۴۰۳
- هنرمندان فعال در تئاتر خیابانی جوانانی دغدغهمند هستند
- ۹۰ نفر دیگر از فعالان هنری خواستار آزادی نوید میهندوست شدند
- سعید مستغاثی دوباره به امیر اثباتی جواب داد؛ حکایت دفتر کارگاه چرخ طیاره و دستیارش
- نشست خبری جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- پاسخ دوبارهی امیر اثباتی به جواب سعید مستغاثی؛ گفتوگو ادامه دارد
- پاسخ سعید مستغاثی به یادداشت علی زرنگار؛ حکایت پوری فِش فِشو و نگهبانی از دایی جان ناپلئون
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ بزرگداشت بابک، والیزاده و الوند در افتتاحیه جشنواره
- در نشست خبری جشنواره فیلم فجر مطرح شد؛ جشنواره نباید محل تنبیه کسی قرار گیرد/ سیمرغ اقتباسی باز میگردد؟
- علی زرنگار کارگردان «علت مرگ: نامعلوم»: آقای مستغاثی در حدود تخصصتان سخن بگویید
- رئیس سازمان سینمایی مطرح کرد: پیشنهاد تغییر تاریخ جشنواره جهانی فجر/ ضرورت بازنگری در آییننامههای صدور مجوز
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ داوران مسابقه سینمای ایران معرفی شدند
- «علت مرگ: نامعلوم»؛ این هفت نفر و دنیایشان
- رونمایی رسمی از سامانه مدیریت هوشمند حملونقل همراه اول در نمایشگاه خودرو تهران
- پاسخ متقابل سعید مستغاثی به امیر اثباتی؛ اما به تخممرغهایش نیاز دارم!
- فیلم جدیدی به جشنواره اضافه نمیشود/ خروج فیلم نیکی کریمی از جشنواره فجر
- آغاز طرح ویژه فروش سیمکارت جوانان همراه اول با شمارههای جذاب
- با امضای بیانیهای؛ ۱۵۷ نفر از فعالان هنری خواستار آزادی نوید میهندوست شدند
- رونمایی همراه اول از بستههای ویژه عید مبعث به همراه هدایای دیجیتال
- واکنش امیر اثباتی به حرفهای سعید مستغاثی/ سینمای ایران گرفتار و قربانیِ همین شوراهاست
- زندهباد سینما/ مروری بر کارنامه مصطفی کیایی
- امضای تفاهمنامه همکاری بین همراه اول و بانک شهر
- رونمایی از پوستر «زال و رودابه» در آستانه جشنواره فیلم فجر
- به کارگردانی دیوید آیر؛ برد پیت، بازیگر و تهیه کننده یک اکشن ماجراجویی میشود
- «چیزهای کوچک اینچنینی» بررسی میشود
- انتشار اثر عکاس ایرانی در کتاب فرانسوی
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ اعلام نامزدهای مسابقه تبلیغات سینمای ایران
- نشست خبری جشنواره موسیقی فجر / گزارش تصویری