سینماسینما، فرهاد خالدی نیک:
تماشای فیلمی تازه از کارگردانی که “نفس عمیق” را کارگردانی کرده و فیلم های مهمی چون “عیار۱۴” و “دربند” را در کارنامه دارد،همواره کنجکاوی برانگیز است. کارگردانی که نه فقط به دلیل تسلطش در کارگردانی،بلکه به خاطر تخصصش در فیلمنامه نویسی نیز زبانزد است و تولید و نمایش هر فیلمش فی نفسه می تواند اتفاقی خوب و مبارک برای سینمای ایران تلقی شود. و حالا با فیلمی رو به رو هستیم که به نظر می رسد در مجموع می تواند توقعات فراوان از پرویز شهبازی را برآورده کند.
“طلا” نیز همچون اغلب فیلم های شهبازی رویکردی اجتماعی دارد و فیلمنامه نویس سعی نموده نگاهی عمیق بیاندازد به مشکلات ریز و درشت جوانانی که با انواع و اقسام مشکلات دست و پنجه نرم می کنند. تصمیم شخصیت های اصلی قصه مبنی بر افتتاح یک رستوران نقلی و چالش مالی به وجود آمده،یک مشکل به ظاهر ساده را آن چنان پیچیده کرده که زندگی و سرنوشت شخصیت های اصلی قصه را تحت شعاع خود قرار می دهد. شهبازی در نگارش فیلمنامه اثر گره های متعددی را پیش روی شخصیت های قصه پیش بینی کرده و به نظر می رسد شخصیت ها برای هر کدام راه حلی ظاهرا منطقی پیدا می کنند. غافل از این که عاقبت این گره افکنی ها به گره کوری ختم می شود که سرنوشت محتوم یکی از شخصیت ها به نام منصور (هومن سیدی) را رقم خواهد زد. شخصیتی به شدت خاکستری که در عین ارتکاب عملی مجرمانه،به خاطر هدف مهمی که در ذهن دارد،سمپاتیک و قابل احترام می نماید.
در عین حال هرچه شخصیت منصور باورپذیر بوده و فعل و انفعالاتش قابل درک می نماید و همذات پنداری بیننده را موجب می شود،شخصیت دریا (نگار جواهریان) آن چنان که باید درنیامده و برخی تصمیمات خلق الساعه اش سؤال برانگیز به نظر می رسد. تصمیماتی نظیر بخشیدن و راهی کردن منصور پس از آگاهی از دزدی وی یا قصدش برای نگهداری از فرزند نامشروعی که به دنیا خواهد آورد. شاید اگر شهبازی تصویر دقیق و کامل تری از پیشینه این شخصیت نشان داده و مخاطب را به شناخت بیشتری از روحیات و درونیات وی می رساند،”طلا” از منظر شخصیت پردازی، فیلمی کم نقص تر و قابل تامل تر از این می نمود. از سویی دیگر برخی از شخصیت های فرعی فیلم نظیر لیلا (طناز طباطبایی) و رضا (مهرداد صدیقیان) در حد ابعاد نقش و تاثیرشان در روند قصه،به اندازه و متناسب پرداخت شده ولی کاش شهبازی روی شخصیت پردازی طلا و پدرش که بخش مهمی از بار فیلم بر دوش آن ها سنگینی می کند،تمرکز و تعمق بیشتری اعمال می کرد.
نمی توان از “طلا” گفت و از پایان بندی مناسب و غافلگیرکننده اش یاد نکرد. پایانی اثرگذار که از کارگردانی قابل توجهی نیز برخوردار است تا بدین ترتیب آخرین ساخته سینمایی شهبازی با توجه به جمیع جهات،در ردیف بهترین های جشنواره سی و هفتم فیلم فجر قرار گیرد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نگاهی کوتاه به فیلمهای «طلا» و «هجوم»
- «خروج» و «طلا» در اکران آنلاین چقدر فروختند؟
- طلا یا دلار؟/ نگاهی به فیلم «طلا»
- گفتوگو با رامبد جوان یکی از تهیهکنندگان فیلم «طلا» /مثل دایناسورها دُگم نباشیم
- «طلا» چقدر فروخت؟
- «طلا» با بازی طناز طباطبایی و نگار جواهریان به خانهها میآید/ درخواست رامبد جوان از مردم
- انتشار جزییات هزینههای جشنوارهی ملی فجر + جدول
- چه کسی ضربه فنی شد؟/ نگاهی به فیلم «غلامرضا تختی»
- صحبتهای حسین انتظامی رئیس سازمان سینمایی در مراسم تجلی اراده ملی / وقتی میتوان از ظرفیت سینما برای پیشرفت کشور استفاده کرد
- «تجلی اراده ملی»، سی و هفتمین دفتر جشنواره فیلم فجر را بست
- نگاهی به دو فیلم «ماجرای نیمروز» و «قسم»
- نگاهی به فیلم «متری شش و نیم» ساخته سعید روستایی/ دل خوش سیری چند؟
- نگاهی اجمالی به سی و هفتمین جشنواره ملی فیلم فجر / سینمای بی ادعا و مدعیان بی شمار
- نگاهی به لیست کسانی که در جشنواره درخشیدند ولی داوران آنها را ندیدند/ جا ماندههای جشنوارهی سی و هفتم
- محمد متوسلانی: نگاه حاکمیتی به سینما، سیمرغهای فیلم نرگس آبیار را افزایش داد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- با حضور ۵۰۰ هزار تماشاگر در پنج هفته اتفاق افتاد/ استقبال غیرمنتظره فرانسویها از «دانه انجیر معابد»
- چند کلمه دربارهی فساد و فحشا و ابتذال و «کیک محبوب من»
- «آنها مرا دوست داشتند»؛ گوشهنشینانِ فراموش شده!
- نگاهی به فیلم «کیک محبوب من»/ عشق را در پستوی خانه نهان باید کرد
- اعضای شورای پروانه فیلمسازی سینمایی معرفی شدند
آخرین ها
- «دانه انجیر معابد» در میان نامزدهای جایزه بهترین فیلم اروپا
- نشست خبری اپرای عروسکی مولوی / گزارش تصویری
- جشنواره فرانسوی به «کشیم عاشق» جایزه داد
- رایان رینولدز و هیو جکمن در یک فیلم غیرمارولی همراه میشوند
- درباره نمایش و اجرای متفاوت «قلاده ای برای یک سگ مرده»
- موسیقی نمایش آوای پارسی / گزارش تصویری
- اکران مردمی فیلم شبگرد / گزارش تصویری
- «آنها مرا دوست داشتند»؛ گوشهنشینانِ فراموش شده!
- بدون حضور جانی دپ؛ دو فیلم جدید از «دزدان دریایی کاراییب» سال آینده تولید میشود
- چند کلمه دربارهی فساد و فحشا و ابتذال و «کیک محبوب من»
- معرفی داوران و آثار راهیافته بخش «هنرهای نمایشی» جشنواره چندرسانهای میراثفرهنگی/ اعلام برنامه بخش بینالملل
- نمایش «آخرین کوسه نهنگ» در جشنواره اسپانیایی
- جایزه طلای جشنواره ژاپنی به «زمین بازی» رسید
- برگزاری نخستین بوتکمپ مدیریت محصول آکادمی همراه اول
- درباره «بازنده» / لبه تاریکی
- نقدی به مدل فیلمسازی در ایران/ سینما بدون ساختار مشخص و قوانین دقیق
- «قهوه پدری» مهران مدیری از در شبکه نمایش خانگی
- «تَرَک عمیق» دو جایزه جشنواره بارسلون را گرفت
- گزارشی از گیشه سینماها؛ «زودپز» صدرنشین فروش فیلمهای هفته گذشته
- ۲ فیلم جدید در راه اکران سینماها
- پیوستن رضا بابک و شیرین اسماعیلی به «با خشم به گذشته نگاه کن»
- با یک کمپین کوچک برای فیلم ایستوود؛ کمپانی برادران وارنر «هیئت منصفه شماره۲» را وارد اسکار میکند
- پیمان معادی بازیگر فیلم جنایی هالیوودی شد
- «نادره رضایی» معاون هنری وزیر ارشاد شد
- اعضای شورای پروانه فیلمسازی سینمایی معرفی شدند
- از ۱۶ آبان؛ «خورشید آن ماه» ساخته ستاره اسکندری آنلاین اکران میشود
- حضور همراه اول در نمایشگاه کیشاینوکس با هدف گسترش فرصتهای جدید سرمایهگذاری
- ادعای سازندگان پربازدیدترین سریال تاریخ نتفلیکس؛ چالشهای فصل دوم «بازی مرکب» جذابتر است
- تهیهکننده سینما مطرح کرد: کوچ سینماگران حرفهای به پلتفرمها و فیلمهایی که تعطیل میشوند
- «فصل فرار اسبها» آماده نمایش شد