سرنوشت سایه، سرنوشت تراژیک و سرکوب شده میل به شخصیت واقعی مادر بودن است.
سینماسینما، منوچهر دین پرست:
زنان و موقعیتهای آنان پرسشهای جدی در فضای معرفتی می توانند ایجاد کنند. چرا که زن در موقعیتها و فضاهای فرهنگی در تاریخ ایران تفسیرها و تاویلها و حتی جایگاه های متمایزی یافته است. از زنان عارف تا زنان خانه نشین؛ از معشوقه های حاکمان کامرا تا معشوقه های شاعران تغزلی. اما در میان همه روایتهای مختلف درباب زنان، حضور اجتماعی زنان در تاریخ این مرز و بوم بسیار کم رنگ بوده است. در طی یک قرن اخیر ما با حضور جدی زنان در عرصه های مختلف اجتماعی رو به رو بودیم که نقشهای مختلفی ایفا کردند. فیلم “پرسه در حوالی من” را نیز می توان فیلمی اجتماعی با تمرکز بر نقش زنی که دچار تحولات مهم هویتی شده دانست. سایه بازیگر اصلی فیلم نمونه زن تنها و رها شده ای است که گویای بسیاری از موقعیتها و وضعیتهای مختلف اجتماعی و فرهنگی ایران معاصر ماست. او خواسته ها و تمایلات متنوع و متعددی ندارد. او می خواهد تنهایی را با داشتن فرزند بی پدری تجربه کند. او زنی اغواگر برای جذب مردان نیست. او زنی است که در رویاهای خود به دنبال هویتی سردرگم است. او نمونه ای است از زنانی که نتوانسته اند در رویارویی با فردیت به انزوایی ناخواسته کشیده نشوند. سایه در مکاشفاتی که میان خود و هویتش برقرار می کند جهان بی معنی خود را معنا دار جلوه می کند. اما او نمی داند که اسیر اسطوره های کاذبی است که در شهر رها شده اند تا با بهره کشی از موقعیتهای فردی افراد نهایت سوء استفاده را از آنها ببرند. اگرچه “پرسه در حوالی من” را می توان فیلمی با مضمونی اجتماعی و نیم نگاهی به آسیبهای وارده به زنان جامعه دانست اما فیلم با روایتی اجتماعی سعی دارد بخشی از نابسامانی زنان مطلقه و تنها را روایت کند. اما ساختار نابسامان جامعه نه تنها امکان پناه دادن به چنین زنانی را ندارد بلکه فضایی دهشتناک برای آنها فراهم می کند.
سایه با قرار دادن خود در مقام مادری که می خواهد فرزند پسری را بزرگ کند موقعیتی ساختارشکنانه از خود نشان می دهد. تلقی سایه از زندگی و انتظارات او از “نقش اجتماعی” و “حوزه فردی” که دارد تلقی زیبا و نوستالژیک است و او سعی دارد همراه با نوع ارتباطی که با دیگران در مسیر زندگی برقرار می کند حوزه فردی خود را شکل دهد. سایه به جهانی از تعرض و وحشت قدم می گذارد. او به دنبال تکیه گاهی است که با او تعاملی انسانی و اخلاقی داشته باشد. اما او نیز در می یابد که اسطوره ها و باورهای کاذب نمی تواند منجی او در جهان افسار گسیخته باشد. فیلم “پرسه در حوالی من” اتمسفری از احساس و اجتماع را درهم ریخته و جهان ارزشی ساخته که فروپاشی آن را از به دست آوردن کودکی و از دست دادن آن می توان دید. سایه در مقام مادر نیست اما رفتار مادرانه را دوست دارد. او حتی از پاسخهای بدیهی که هر مادری باید بداند عاجز است. روایت “پرسه در حوالی من” روایتی عریان و آشکار از حقیقت زنان رها شده و رو به اضمحلال و تنها است. مدینه فاضله سایه با مدینه مدرن روزهای در هم آشفته و گسیخته ایران معاصر پیوندی جدی یافته است. سایه در مدینه خود تنفس می کند بدون این که بداند آتشفشانی که از دور نمایان است آتشی گداخته را بیرون پرتاب می کند که تاب و تحملی برای کسی نمی آورد. او هنگامی سر از پوشالی بودن مدینه خود بیرون می کشد که حقیقت له شده را در تنهایی خود در کنار پنجره با چوبهای کبریت سوخته می بیند.
جنس فیلم شاید تکرار همان ماجرای نخ نمای گذشته و قدیمی باشد. اما با فیلمی زنانه که امکان “مادر بودن” از او گرفته شده رو به رو هستیم. چالش جدی مخاطب و فیلم در همین نقطه آشکار می شود که آیا سایه می تواند میان “مادر بودن” و “جنسیت” خود تمایزی قائل شود. او با مکاشفه هایی که ایجاد می کند و سر درگمی که در آن قرار گرفته فضایی تخیلی و توهمی برای خود می سازد که نمی تواند دیوارهای توهم را فرو بریزد اما زمانی به حقیقت پی می برد که قرار است که نقطه پایانی بر سردرگمی خود قرار دهد. لذا آنچه که او در ورای آن قرار می گیرد التهاب های به ظاهر پیچیده اما حقیقی است که معنا و تفسیر آن را در مواجهه در می یابد. سرنوشت سایه، سرنوشت تراژیک و سرکوب شده میل به شخصیت واقعی مادر بودن است. شخصیتی که در بحران وسوسه و انکشاف قرار گرفته است.
از سوی دیگر کارگردان در “پرسه در حوالی من”، تماشاگر را در نقطه دید اخلاقی قرار می دهد تا بتواند لحظات تصمیم گیری را برای تماشاگر روایت کند. علاقه کارگردان به روایت تمنای مادرشدن، شخصیت اصلی فیلم را در دوگانگی قرار می دهد که تماشاگر در این دوگانگی به جای غافلگیری و زیست معمایی، همراه و همذات با او باشد. حوادث متواتر فیلم با سکته و لکنتهایی که در خود دارد اما سورپرایزهایی ایجاد کرده که نه تنها ذهنیت تماشاگر را منجمد نمی کند بلکه با ایجاد اتمسفر رهایی، تماشاگر را با تصمیم کارگردان همراه می کند. تصمیمی که می توان از آن سرباز زد اما مکاشفه های سایه با خود ایده های از هم گسیخته ای را روایت می کند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- اطلاعیه موسسه کارنامه و یادداشت یک فیلمساز درباره ادعاهای مطرح شده پیرامون سوژه «قهرمان»
- آثار راه یافته به فستیوال سینمای ایران در شانتیئی فرانسه معرفی شدند
- خاطرهای که غزاله سلطانی از آخرین وداع عزتالله انتظامی با حمید سمندریان منتشر کرد + ویدئو
- «پرسه در حوالی من» نامزد دریافت سه جایزه از جشنواره لندن شد
- مهراوه شریفینیا بهترین بازیگر جشنواره یونان شد
- «پرسه در حوالی من» در شبکه نمایش خانگی
- جایزه بهترین بازیگر زن جشنواره یونانی برای مهراوه شریفینیا
- در سینماسینما ببینید/ پشت صحنه فیلم «پرسه در حوالی من» با عنوان پرسه در حوالى سایه
- نگاهی به فیلم «پرسه در حوالی من»/ نیهیلیسم زنانه
- نظر ملیکا شریفی نیا درباره بازی خواهرش/ ویدئو
- نگاهی به «پرسه در حوالی من» ساخته غزاله سلطانی/ وسوسه و وسواس مادر شدن!
- «پرسه در حوالی من» به جشنواره «ماربیا» راه یافت
- گفتوگو با غزاله سلطانی، کارگردان «پرسه در حوالی من»/ پرسه در حوالی ۳۰ سالگی
- حضور دو نویسنده مطرح در اکران خصوصی یک فیلم در شیراز/ سلفی کارگردان با تماشاگران
- نگاهی به «پرسه در حوالی من»/ در حوالی مادرانگی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- نکوداشت مقام فرهنگی و هنری علی اکبر صادقی؛ هنرمندی که هنر و اندیشه اش رنگ کهنگی نمی گیرد
- چهاردهمین حضور بینالمللی «آخرین حرکت»؛ فیلم شهاب حسینی در بخش اصلی فستیوال بزرگ سالرنو ایتالیا
- انتخاب هیات رییسه جدید انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما
- رقابت ۲۸۵ فیلم در ۳ بخش انیمیشن، مستند و بینالمللی اسکار نود و هفتم
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد