سینماسینما، علی علایی:
«کایه دو فیلم» را میتوان بهصراحت از آن دست مستندهای خاص و منحصربهفردی دانست که این اجازه را میدهد تا از گونهبندیهای مجرد و منتزع رایج در نقطه عزیمت بررسی ساختاری یا کارکردی فیلمهای مستند، فارغ بود و صرف نظر از موضوعاتی که در روایتش بدانها میپردازد، در بدو امر آنها را یک مستند «رویدادمحور» نامید. تبری جستن از دستهبندیهای رایج، نه به این نیت که تلاش شود تا این مستند در هیچیک از این دستهبندیها قرار نگیرد، بلکه به این قصد که بتوان در بررسی آن، رویکردی تلفیقی را به ویژگی «رویدادمحور» آن افزود و بابهای ورود به جهان اثر را توسعه داد، انجام میشود. به عبارتی آنچه این مستند داستانی تعریف میکند، از نقش و نیت و غرض اشخاص در انتشار یک مجله معروف و موثر در تاریخ نوشتار سینمایی ایران فراتر میرود و موضوعات مختلف سیاسی- اجتماعی را تحت اتفاق خاص انتشار «مجله فیلم» و کیفیت تداوم آن طی نزدیک به ۳۵ سال مورد بازنگری و تحلیل و داوری قرار میدهد.
بر اساس تعریف بیل نیکولز در کتاب «مقدمهای بر فیلم مستند» مستندهایی که به تحقق امیال و آرزوهای انسان میپردازند، مستند داستانی محسوب میشوند. سه کاراکتر اصلی این مستند با روحیات متفاوت در تصمیمی مشترک و بر اساس محقق کردن میل «عشق به سینما» در سختترین شرایط سیاسی کشور کوشیدند تا کلید انتشار نشریهای سینمایی را، آن هم در دورانی که التهابات سیاسی اجتماعی و خشونتهای برآمده از آن و درگیر شدن کشور در جنگ، سینما را از خاطر خیلیها برده بود و حداقل به اولویت چندم زندگی حتی اهالی هنر و سینما تبدیل کرده بود، بزنند. سیر تحولات و «اتفاقات»، سهلالوصول نبودن «امور» انتشار مجله، «پیشامد»های متنوع عمدتا تلخ، «رخداد»های غیرقابل پیشبینی و مشغلههای رفع آنها، پیدا شدن سروکله «عوارض» مختلف انتشار مجلهای که با بیانصافی هر شمارهاش باید مجزا اجازه انتشار مییافت و هشت سال از داشتن حق امتیاز محروم بود – در مقایسه با شرایط کنونی که امتیاز نشریات متعددی برای بیربطترین و کمتوانترین افراد هم صادر میشود! – رویارویی با «قضایایی» چون کمبودها، تحریمها، اتهامها و…، تن دادن به «ماجرا»هایی که هرکدام میتوانست منجر به جلوگیری از تداوم انتشار مجله شود، یا سبب گردد کنایههای تلخ و تند و تیزی چه از سوی مدیران، سینماگران و حتی نویسندگان مقاطعی از فعالیت مجله به سمت دست اندرکاران آن نشانه گیری شود، و تحمل مواجهه با «واقعه»هایی که هر کدامشان در طول تاریخ انتشار نشریات در ایران میتوانستند مانع از ادامه فعالیت هر مجلهای شوند، کلیدواژههایی هستند که تاکید این یادداشت بر انتشار این مجله «به مثابه یک رویداد» را تصدیق میکنند، و به عمد و با وام گرفتن از شیوه فرهنگنامهها انتخاب و در داخل گیومه نوشته شدهاند.
نوشتن در خصوص مجله فیلم بهراحتی میتواند یک علاقهمند همدوره نگارنده را به سمت و سیاق خاطرهبازی و احساساتزدگی سوق دهد. چراکه این مجله تنها مجلهای بوده که در آن دوران سخت به شکلی حیرتانگیز خود را با ابعاد کوچک اولیهاش روی کیوسک روزنامهفروشیها به رخ میکشید. سالهایی که هیچ رسانهای نبود که از سینما بگوید، یا بهطور تخصصیتری در باب سینما بنویسد و حتی معدود روزنامههای منتشرشده در آن دوران نیز حتی به شکلی حداقلی در شأن و منزلت خود نمیدانستند که در زمینه سینما – که هنوز در آن شرایط ایران بلاتکلیف بود – مطالبی منتشر کنند. سالهایی که در سه روز اول هر ماه با ولع و حرص سیریناپذیری تمام مطالب آن شماره مجله فیلم خوانده میشد و ۲۷ روز دیگر ماه با انتظاری آزارنده و ناخوشایند برای رسیدن به شماره بعدی مجله میگذشت. سالهایی که ابتدا درباره فیلمها خوانده میشد و سپس فیلمهای ارزشمند تاریخ سینما قاچاقی تهیه و دیده میشد. از اینرو دیدگاه و حس و حال این نسل با نسلی که با وجود دانشجوی سینما بودن، در بخشهای پایانی فیلم بهصراحت اظهار میدارند جز چند بار مجله فیلم را نخواندهاند، تفاوت بسیاری دارد.
اما بااینحال این مستند توانسته است با قضاوت نکردن، به ۳۵ سال فعالیت پرفرازونشیب این مجله بپردازد و این رویکردی دشوار در ساخت اثری هنری در قالب یک فیلم مستند است. از سوی دیگر، با وجود اینکه مستند راوی ندارد، اما با تقسیم متعادل ارائه اطلاعات مورد نیاز مخاطب، جای راوی را توسط شخصیتهایی که جلوی دوربین صحبت میکنند، پر کرده و بر قراردادهای تدوین تداومی و ایجاد حس وجود یک فضای خاص در زمان و مکان وفادار میماند. با وجود تکراری بودن تصاویر آرشیوی از دوران پس از انقلاب که عمدتا در این سالها از مستند «تازهنفسها» ساخته کیانوش عیاری تامین میشود، ریتم زمانی و همجواری موضوعی حفظ میشود. از طرفی با رویکردی توضیحی یک قالب استدلالی مییابد تا به توصیف تاریخی رویداد ذکرشده بپردازد. هرچند در مواردی که به بهانه شرایط فعلی مجله فیلم، وارد مبحث مرور آسیبشناسی و تغییرات ادوار مختلف تکنولوژی رسانهای و تاثیر آن بر مطبوعات و بهطور کلی صنعت نشر میشود، از محور اصلی دور میشود.
از سویی دیگر، با وجود روایت داستانی فیلم که حتی با نگاهی جزئینگر به شخصیتپردازی کاراکترهای اصلی فیلم، از طریق بازی کامپیوتری مورد علاقهشان و… میپردازد، میتوان گرایشی از مستند ناب و محض را هم در آن دید که طبق زیرگونههای آن عینیتگراست و عینیت مذکور را تاویلپذیر نیز مینمایاند. در عین اینکه نمود ذهنی دارد، واقعیتگراست و تجسم بیرونی نیز دارد. هم جنبه تبلیغی را در خود مستتر دارد و هم میتواند بسان گزارش یا خبری تحلیلی با مخاطب ارتباط برقرار کند. ضمن اینکه توانسته است با استفاده از تصاویر آرشیوی مراسم سالهای پیش مجله مروری بر حضور نویسندگان و یادی هم از درگذشتگان کند و حتی روش کشف استعدادهای جدید از طریق صفحات نقد خوانندگان و جذب آنها به مجله را هم نشان دهد. هرچند در این قسمت باید جای پرداختن به یک بخش موثر، پرخواننده و پرطرفدار مجله یعنی «پاسخ به نامهها» بیشتر میبود.
در هر صورت مستند «کایه دو فیلم» چه برای علاقه مندان قدیمی این مجله و چه نسل جدید و چه پژوهش گران حوزه تاریخ مطبوعات مستندی قابل توصیه و جدی برای دیدن است.
چراکه مجله فیلم برای مرور و بررسی تاریخ سینمای ایران، با توجه به نگاه موشکافانه شورای سردبیری و بهخصوص شخص دبیر شورای نویسندگان، یکی از قابل اعتناترین منابع در ارائه و انتشار مستندات است. و نیز ناخواسته و در گذر از شرایط ناشی از بقای ۳۵ سالهاش و همراه با آن، آینه تمامنمایی از سیاستهای فرهنگی و شکل اجرای آن، توام با تغییرات ناشی از تغییر فضای سیاسی کشور است؛ یک منبع «مطالعات اسنادی-موزهای» متداوم و بلاانقطاع که برای هر پژوهشگر مستقلی در شرایط فعلی کمنظیر مینماید.
ماهنامه هنر و تجربه
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- در مراسم زادروز زندهیاد «داریوش مهرجویی» مطرح شد؛ مهرجویی سهم عمدهای در بخشهای مختلف تاریخ سینمای ایران دارد
- واکنشهای سینماگران ایرانی به درگذشت «مادر سینمای آسیا»
- کیانوش عیاری خیلی زود در سینمای ایران صاحب امضا شد/ هیاهو نداشتن به زیان عیاری تمام شد
- مراسم بزرگداشت کیومرث پوراحمد در خانه سینما
- «آهو» و «جنگل پرتقال» به سینماها میآید
- آهو هوشنگ گلمکانی مهرماه به سینماها می آید
- گزارش تحلیلی درباره اکران فیلمهای خارجی در ایران/ مردم حق دارند فیلمهای خوب دنیا را روی پرده ببینند اما…
- بررسی وضعیت نشریات تخصصی مکتوب با حضور هوشنگ گلمکانی و غلامرضا موسوی
- در گذشته سینما رفتن چون دور از دسترس بود، عزیزتر بود/گفت و گوبا هوشنگ گلمکانی و عباس یاری
- رونمایی و اکران مستند رنج زیر پوست / گزارش تصویری
- پایان داوری مرحله دوم جوایز آکادمی فیلم کوتاه ایران
- عباس یاری و کیانوش عیاری، در بلاروزگاری/یادداشتی از دکتر مصطفی جلالی فخر
- هیچ چیز در این دنیای فانی، همیشگی نیست
- بیانیه پویا مهرابی/ تنظیم تفاهمنامه جدید برای انتشار بدون وقفه ماهنامه فیلم
- بیانیه هوشنگ گلمکانی و عباس یاری/ بی هیچ تردیدی ما در میراث «فیلم» سهیم هستیم
نظر شما
پربازدیدترین ها
- با امضای بیانیهای؛ ۱۵۷ نفر از فعالان هنری خواستار آزادی نوید میهندوست شدند
- پاسخ متقابل سعید مستغاثی به امیر اثباتی؛ اما به تخممرغهایش نیاز دارم!
- رونمایی از پوستر «زال و رودابه» در آستانه جشنواره فیلم فجر
- واکنش امیر اثباتی به حرفهای سعید مستغاثی/ سینمای ایران گرفتار و قربانیِ همین شوراهاست
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
آخرین ها
- جوایز بخش تبلیغات اهدا شد/ غیبت چهرههای شاخص سینما در افتتاحیهی جشنواره فیلم فجر
- ترکیب داوران جشنواره برلین تکمیل شد
- بستههای ویژه همراه اول بهمناسبت دهه فجر ۱۴۰۳
- هنرمندان فعال در تئاتر خیابانی جوانانی دغدغهمند هستند
- ۹۰ نفر دیگر از فعالان هنری خواستار آزادی نوید میهندوست شدند
- سعید مستغاثی دوباره به امیر اثباتی جواب داد؛ حکایت دفتر کارگاه چرخ طیاره و دستیارش
- نشست خبری جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- پاسخ دوبارهی امیر اثباتی به جواب سعید مستغاثی؛ گفتوگو ادامه دارد
- پاسخ سعید مستغاثی به یادداشت علی زرنگار؛ حکایت پوری فِش فِشو و نگهبانی از دایی جان ناپلئون
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ بزرگداشت بابک، والیزاده و الوند در افتتاحیه جشنواره
- در نشست خبری جشنواره فیلم فجر مطرح شد؛ جشنواره نباید محل تنبیه کسی قرار گیرد/ سیمرغ اقتباسی باز میگردد؟
- علی زرنگار کارگردان «علت مرگ: نامعلوم»: آقای مستغاثی در حدود تخصصتان سخن بگویید
- رئیس سازمان سینمایی مطرح کرد: پیشنهاد تغییر تاریخ جشنواره جهانی فجر/ ضرورت بازنگری در آییننامههای صدور مجوز
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ داوران مسابقه سینمای ایران معرفی شدند
- «علت مرگ: نامعلوم»؛ این هفت نفر و دنیایشان
- رونمایی رسمی از سامانه مدیریت هوشمند حملونقل همراه اول در نمایشگاه خودرو تهران
- پاسخ متقابل سعید مستغاثی به امیر اثباتی؛ اما به تخممرغهایش نیاز دارم!
- فیلم جدیدی به جشنواره اضافه نمیشود/ خروج فیلم نیکی کریمی از جشنواره فجر
- آغاز طرح ویژه فروش سیمکارت جوانان همراه اول با شمارههای جذاب
- با امضای بیانیهای؛ ۱۵۷ نفر از فعالان هنری خواستار آزادی نوید میهندوست شدند
- رونمایی همراه اول از بستههای ویژه عید مبعث به همراه هدایای دیجیتال
- واکنش امیر اثباتی به حرفهای سعید مستغاثی/ سینمای ایران گرفتار و قربانیِ همین شوراهاست
- زندهباد سینما/ مروری بر کارنامه مصطفی کیایی
- امضای تفاهمنامه همکاری بین همراه اول و بانک شهر
- رونمایی از پوستر «زال و رودابه» در آستانه جشنواره فیلم فجر
- به کارگردانی دیوید آیر؛ برد پیت، بازیگر و تهیه کننده یک اکشن ماجراجویی میشود
- «چیزهای کوچک اینچنینی» بررسی میشود
- انتشار اثر عکاس ایرانی در کتاب فرانسوی
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ اعلام نامزدهای مسابقه تبلیغات سینمای ایران
- نشست خبری جشنواره موسیقی فجر / گزارش تصویری