سینماسینما، محسن جعفری راد:
سی یار ( ساخته کامران جاهدی)/ موجز و اثرگذار
سی یار، یک مستند کوتاه و موجز ، نه صرفا در قالب زمان که در بیان مندی و شیوه گسترش ایده مرکزی واقعیت مد نظر کارگردان است. اینکه در یک فیلم کوتاه حواستان باشد که باید ایجاز و اعجاز را رعایت کنید. واقعیت را به بهترین شکل دراماتیزه کنید.بازنمایی هوشمندانه ای از امر واقع داشته باشید و در سی یار اینها رعایت شده. دقیقا مثل اصول روایت سینمای کلاسیک ؛ ابتدا مقدمه چینی، تعریف قهرمان داستان، ترسیم نقاط کشمکش و گره افکنی و در نهایت کاتارسیسی که برای مخاطب اتفاق می افتد. مردی که از خانه پدری و خانه خودش فراری است اما این فاصله با حذف فاصله فیلمساز از قهرمان داستان، ملموس و به یادماندنی است طوری که همدلی مخاطب را برمی انگیزد. (طبعا جهت لو نرفتن جزییات، به بقیه داستان اشاره نمی کنیم)
فیلمساز با هوشمندی از تعلیقی به جا برای شغل های مختلف مرد ماجرا استفاده کرده و با اطلاع رسانی قطره چکانی و تدوین خوش ریتم، سعی کرده ما را به یک جهان تازه ببرد. البته فیلم خالی از ضعف نیست،اما انقدر نقاط قوت دارد – از قاب بندی های شکیل تا پایان بندی مهندسی شده و در خدمت مشارکت مخاطب در تکمیل پازل معنایی فیلم- که نقاط ضعفش قابل چشم پوشی است. تماشای آن را از دست ندهید، به خصوص اینکه از زاویه ای تازه به معضلاتی مثل فقر فرهنگی و طلاق و … پرداخته است و وظیفه سینمای مستند، همین است ؛ تاباندن نور به بخش نادیده و یا کمتر دیده شده زندگی روزمره فردی و اجتماعی (امتیاز : ۹ از ۱۰)
میدان جوانان سابق (ساخته مینا اکبری)/ جسورانه و حسرت برانگیز
یک ایده مرکزی جذاب و کنجکاوبرانگیز. مینا اکبری – روزنامه نگار که با اکثر نشریات اصلاح طلب به عنوان روزنامه نگار و دبیر فعالیت کرده – تصمیم می گیرد سراغ اشخاص موجود در عکسی برود که بیست سال پیش گرفته شده اما روزگار و ناملایمات اقتصادی،فرهنگی،اجتماعی و به خصوص سیاسی هر کدام از روزنامه نگاران موجود در عکس را به جایی خارج از جهان ژورنالیستی پرتاب کرده است. مثلا یکی بازیگر درجه چندم شده، یکی کشاورزی می کند، یکی مهاجرت کرده، یکی کافه دارد و … روایت فیلم هم به این شکل است که اکبری با برجسته کردن چهره فرد مورد نظر، روی عکس سراغ او می رود و خاطره های دوره های مختلف را رو به دوربین روایت می کنند و در نهایت اکبری همان میدان جوانان سابق را هدف قرار داده اما این بار تعداد بسیار کمی از حاضران عکس بیست سال پیش، قاب را تشکیل داده اند. یک مستند گزارشی که روزنامه نگاری را به عنوان یک شغل پرریسک و پرخطر و فاقد امنیت شغلی و جانی و ابهام در آینده کار کاری تبیین می کند و با مصاجبه با اشخاصی که تجربه زندانی شدن به خاطر مقاله یا سردبیری روزنامه ای را داشته اند به موازات،سیاست ورزی های دولت های مختلف را به شکل غیر مستقیم بررسی می کند و درواقع به چالش می کشد تا این جای کار با یک مستند جسورانه رو به رو هستیم اما مشکل اینجاست که کارگردان جاه طلبی کمی داشته و صرفا سراغ اشخاص رفته و مصاحبه گرفته و از تصاویر آرشیوی استفاده کرده و خاطره تعریف می کنند بدون آن که خود راوی-کارگردان تبدیل به یک شخصیت کاریزماتیک شود. مینا اکبری را ما به عنوان همکار او بیشتر می شناسیم تا یک مخاطب عام سینما.حتی اگر سینمای مستند را سینمای مخاطب خاص بدانیم وقتی دوربین بیشتر چهره اکبری را قاب می گیرد، انتظار داریم که از جزئیات زندگی او و تاثیر ناملایمات بر احوالاتش و جهان بینی او هم مطلع شویم که در این قسمت عملا با یک فقدان رو به رو هستیم. به خاطر همین وقتی روزنامه نگاری مثل شمس الواعظین در قاب قرار می گیرد و یا وقتی احمد غلامی صحبت می کند ،موتور متحرکه درام جان می گیرد اما هر جا که اکبری حضور دارد از ریتم و ضرباهنگ آن کاسته می شود،چون هیچ تعریف مشخص و متمایزی از او نداریم و تنها به تعدادی مصاحبه از او با آدم های مشهور سینمایی و ادبی بسنده شده است. با وجود این ضعف آشکار، مستند میدان جوانان سابق به جهت اینکه در نهایت موفق می شود یک سند تصویری زنده از شغل لغزنده روزنامه نگاری را ثبت کند، به هدفش نزدیک شده است ( امتیاز : ۷ از ۱۰ )
شبیه سازی آقای زرد (ساخته ماهان خمامی پور)/ ایده بکر اما هدر رفته
از ابتدای مستند مجذوب شخصی می شویم که لباسی سر تا پا زرد پوشیده و بعد از اینکه وارد خانه محقرانه اش می شویم هم ، همه چیز زرد نشان داده می شود و به نوعی یک زندگی زردآلود را رقم زده است. راوی که خودش را خبرنگار معرفی می کند علت این کار او را علاقه شدیدش به دختری می داند که او بعد از مدتی انتظار جنازه اش را پیدا کرده است و در ادامه مورد ضرب و شتم نظامی ها قرار می گیرد. خب تا به اینجا هم ایده طراوت و تازگی دارد و هم گره افکنی ،همذات پنداری مخاطب را جالب می کند اما ناگهان همین جا فیلم تمام می شود! یعنی عملا یک سوم پایانی فیلم و اینکه از این زندگی تمثیلی چه استفاده ای قرار بوده شود،عملا فراموش می شود تا فیلم از سطح یک فیلم متوسط فراتر نرود. (امتیاز : ۵ از ۱۰)
پرتره خانم فرخزاد (ساخته ماهور میر شکاک)/ لطفا به شعور ما رحم کنید!
صرف رفتن سراغ ساخت مستند پرتره ای از فروغ فرخزاد دلیل نمی شود که یک مستند به خودی خود اثرگذار و چند لایه ظاهر شود. به پیش پا افتاده ترین شکل به زندگی فروغ پرداخته شده تا حدی که تصور کنید حدود پنجاه دختر طبق یک فراخوان انتخاب شده اند و جلوی دوربین با بک گراندی سیاه نشسته اند و شعر می خوانند و از فروغ می گویند و احوالاتی که بر او گذشته و گریه می کنند و … علت انتخاب آنها صرفا شباهتشان به فروغ فرخزاد بوده است! و نکته جالب ماجرا اینجاست که کمتر شباهتی هم به فروغ دارند! اینجاست که می گویند کارگردان مبهوت ایده اولیه اش شده و خودش پیش خودش فکر کرده همین که آن را اجرا کند،شاهکار کرده است! خب کارگردان از این طریق چه تفسیر و بازنمایی و بیان خلاقانه ای از زندگی فروغ یا اصلا از زندگی این دخترها کرده که تا کنون ندیده ایم و یا نشنیده ایم؟! در میان جمعیتی که فیلم را می دیدند، در سالن سینما هنگام نمایش فیلم ، شاهد و شنوای این نکته بودم که بعد از این مصاحبه ها قرار است چه اتفاقی رخ دهد و در انتها می بینیم که اتفاق مد نظر کارگردان همین مصاحبه هاست. مصاحبه های سطحی،کم رمق و بی تناسب با اشتیاق و کنجکاوی که نسبت به زندگی یکی از بهترین و جسورترین شاعران معاصر یعنی فرخزاد وجود دارد و کارگردان عملا به این ضرب المثل جامه عمل پوشانده که سنگ بزرگ،علامت نزدن است! ( امتیاز : ۲ از ۱۰)
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- فراخوان هجدهمین جشنواره «سینماحقیقت» منتشر شد
- آثار خارجی جشنواره سینماحقیقت معرفی شدند
- سلیمان سیسه در «سینماحقیقت»
- موزه سینما به «سینماحقیقت» پیوست
- اکران سه مستند در سالن حقیقت/ ادامه اکران حقیقت
- اکران آنلاین مستند «رنج زیر پوست» در گروه سینمایی هنر و تجربه
- رنج زیر پوست محسن/ در یادبود محسن جعفری راد
- محسن جعفری راد درگذشت
- «طلای قهوهای»، روایتی از پایتخت فندق ایران
- رامبد جوان تهیهکننده فیلم کوتاه «فقط مه واقعی است!» شد
- خندهها و دروغها/ نگاهی به مستند «شاهدان پوتین»
- خبرهای تازه از «اکران حقیقت»/ نمایش چهار مستند در بهمن ماه
- معجزهی روایت سینمایی/ نگاهی به مستند «آقای صیاد را ول کنید»
- معرفی برگزیدگان پانزدهمین جشنواره بینالمللی سینماحقیقت
- مراسم یادبود جمشید مشایخی و همسرش در اکران «بریکولاژ؛ زندگی نادر مشایخی» برگزار شد/ مشایخی: موسیقی و شعر از زندگی ایرانیان جدا نشدنی است
نظر شما
پربازدیدترین ها
- با حضور ۵۰۰ هزار تماشاگر در پنج هفته اتفاق افتاد/ استقبال غیرمنتظره فرانسویها از «دانه انجیر معابد»
- چند کلمه دربارهی فساد و فحشا و ابتذال و «کیک محبوب من»
- «آنها مرا دوست داشتند»؛ گوشهنشینانِ فراموش شده!
- نگاهی به فیلم «کیک محبوب من»/ عشق را در پستوی خانه نهان باید کرد
- اعضای شورای پروانه فیلمسازی سینمایی معرفی شدند
آخرین ها
- «دانه انجیر معابد» در میان نامزدهای جایزه بهترین فیلم اروپا
- نشست خبری اپرای عروسکی مولوی / گزارش تصویری
- جشنواره فرانسوی به «کشیم عاشق» جایزه داد
- رایان رینولدز و هیو جکمن در یک فیلم غیرمارولی همراه میشوند
- درباره نمایش و اجرای متفاوت «قلاده ای برای یک سگ مرده»
- موسیقی نمایش آوای پارسی / گزارش تصویری
- اکران مردمی فیلم شبگرد / گزارش تصویری
- «آنها مرا دوست داشتند»؛ گوشهنشینانِ فراموش شده!
- بدون حضور جانی دپ؛ دو فیلم جدید از «دزدان دریایی کاراییب» سال آینده تولید میشود
- چند کلمه دربارهی فساد و فحشا و ابتذال و «کیک محبوب من»
- معرفی داوران و آثار راهیافته بخش «هنرهای نمایشی» جشنواره چندرسانهای میراثفرهنگی/ اعلام برنامه بخش بینالملل
- نمایش «آخرین کوسه نهنگ» در جشنواره اسپانیایی
- جایزه طلای جشنواره ژاپنی به «زمین بازی» رسید
- برگزاری نخستین بوتکمپ مدیریت محصول آکادمی همراه اول
- درباره «بازنده» / لبه تاریکی
- نقدی به مدل فیلمسازی در ایران/ سینما بدون ساختار مشخص و قوانین دقیق
- «قهوه پدری» مهران مدیری از در شبکه نمایش خانگی
- «تَرَک عمیق» دو جایزه جشنواره بارسلون را گرفت
- گزارشی از گیشه سینماها؛ «زودپز» صدرنشین فروش فیلمهای هفته گذشته
- ۲ فیلم جدید در راه اکران سینماها
- پیوستن رضا بابک و شیرین اسماعیلی به «با خشم به گذشته نگاه کن»
- با یک کمپین کوچک برای فیلم ایستوود؛ کمپانی برادران وارنر «هیئت منصفه شماره۲» را وارد اسکار میکند
- پیمان معادی بازیگر فیلم جنایی هالیوودی شد
- «نادره رضایی» معاون هنری وزیر ارشاد شد
- اعضای شورای پروانه فیلمسازی سینمایی معرفی شدند
- از ۱۶ آبان؛ «خورشید آن ماه» ساخته ستاره اسکندری آنلاین اکران میشود
- حضور همراه اول در نمایشگاه کیشاینوکس با هدف گسترش فرصتهای جدید سرمایهگذاری
- ادعای سازندگان پربازدیدترین سریال تاریخ نتفلیکس؛ چالشهای فصل دوم «بازی مرکب» جذابتر است
- تهیهکننده سینما مطرح کرد: کوچ سینماگران حرفهای به پلتفرمها و فیلمهایی که تعطیل میشوند
- «فصل فرار اسبها» آماده نمایش شد