سینماسینما، شهرام اشرف ابیانه:
مسخره باز، هذیان های بی معنی یک شاگرد سلمانی شیفته سینما
یک هذیان کامل. رویای آشفته یک سینما دوست که سر و صورت داستانی پیدا نکرده. شنیدم درباره اش میگویند سینمای پست مدرن. جدی اش نگیرید. فیلم غنی زاده با این چیزها نمیخواند. بی سر و شکل تر از این حرف ها است. ملغمه ای است عذاب آور این مسخره باز. این همه رویا و دنیای ذهنی که در سر یک شاگرد سلمانی میگذرد باید راه ورودی هم برای مخاطبش بگذارد. مسخره باز همه راه ها رابسته.
غنی زاده دنیای خاص خود را دارد. یکجور سورئال پرزرق و برق. بیشتر جلوه نمایی میکند و در پی حسی از تجمل و شکوه ظاهری است تا خلق دنیایی عمیق و شخصی. داستان این شاگرد سلمانی را ببینید و در عذابی که کشیدم شریک شوید. آن وقت به حتم قدر دنیای امثال فلینی را بیشتر خواهید دانست.
سال دوم دانشکده من
سال دوم دانشکده من. در یک قدمی یک فیلم خوب مانده. سردی ای اما در فیلم هست که راه به دنیای درونی فیلم نمیدهد. این سردی از سردرگمی در شخصیت سازی ها خود را نشان میدهد. آدم های فیلمنامه شهبازی در سر دوراهی آن قدر با تماشاگر سمپات میشوند و آن قدر صمیمی که در چشم بر هم زدنی در یک دنیای درونی سیر میکنی . کاراکترهای صدر عاملی اما برون گرا اند. واکنش شان از جنس عاطفه های رو و آنی است. این با دنیای شهبازی نمیخواند. نتیجه اش این سردرگمی است.تک صحنه های درخشان در فیلم هست اما آن قدر توان ندارد که دنیای درونی آدمهای فیلم را بعد و عمق دهد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- سیزدهمین جشنواره فیلم بلغارستان میزبان ۱۳ فیلم ایرانی
- «سال دوم دانشکده من» و «جهان با من برقص» در جشنواره فیلم صوفیه منار/ «بندر بند»، «کشتارگاه» و «دختر آبی» در داکا
- اعلام فهرست فیلمهای بلند نهمین جشنواره جهانی فیلم پارسی
- راهیابی سه فیلم از ایران به جشنواره ترانسیلوانیا
- پاسخ فیلیمو به ادعاهای روابطعمومی یک فیلم
- توضیحاتی درباره حاشیه نمایش «مسخرهباز» در فضای مجازی
- «سال دوم دانشکده من» به شبکه نمایش خانگی آمد
- برترین کارگردانان سال ۹۸ (۴)/ نرگس آبیار، همایون غنیزاده
- آنچه را میپرورانی پشت پیشانی بگو*/ نگاهی به فیلم «سال دوم دانشکده من»
- برترین بازیگر مرد سال ۹۸ (۴)/ بابک حمیدیان، علی شادمان
- برترین بازیگران مرد سال ۹۸ (۱)/ شهاب حسینی، علی نصیریان
- جدیدترین تیزر فیلم سال دوم دانشکده من منتشر شد
- نگاهی به فیلم «مسخره باز»/ جبران درهم ریختگی فیلمنامه با پرداختهای جلوهگرانه
- گزارش فروش هفتگی سینمای ایران/ صدرنشینی هزارتو
- به بهانه اکران عمومی «مسخرهباز»/ بابک حمیدیان، نابغه مطرود!
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- حقایقی درباره فیلم سرب ساخته مسعود کیمیایی به بهانه نمایش آن از تلویزیون
آخرین ها
- «بابا پیکاسو»؛ در چنبره عواطف، حرمان و جداافتادگی
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت





