

مسعود میر در همشهری نوشت :شما میزانسن میفهمید و هیچکاک را، شما سینما را میشناسید و نقد را، اصلا شما خیلی میفهمید که توانستید از سخنگویی یک حزب سیاسی بدل شوید به سلبریتی منتقدان. شما مثل یک سلبریتی دستمزد میگیرید و با روشهای کلامی خاص خودتان میتوانید در تاختن به یک فیلم، جگر خیلیها را خنک کنید یا بسوزانید. شما چند سالی هست که یکهتاز تخریب و توهین با بولدوزر نقد هستید و مصداق این ادعا جستوجوی کلمه «توهین فراستی» در موتور جستوجوی گوگل است. دهها نمونه از توهینهای شما به فیلمسازان و فیلمها در این سالها در برنامه تلویزیونی هفت در خاطرهها مانده است اما حالا شما مرزها را در توهین جابهجا کردهاید. اگر تا دیروز توهین به فیلم و فیلمساز بود حالا صحبت از توهین به همان مردمی است که خودتان بارها در نقدهایتان به بهانه توهین یک فیلم به همان مردم، اثر و سازنده آن را گوشه رینگ گذاشتید و صورتشان را خرد کردید.
آقای فراستی خودتان در همین برنامه آخر هفت گفتید من را نقد کنید و قبول کردید حتما در هفت اشتباههایی کردهاید. بله شما بارها اشتباه کردهاید؛ همان موقع که درباره فیلمی که از آن خوشتان نمیآمده گفتهاید فیلم اصلا میزانسن ندارد و چنان موشکافانه ضعفهای فیلم را به رخ کشیدید که تماشاگر حیرتزده شود و بعد یکباره درباره فیلمی که از آن خوشتان آمده نگاه نقادانهتان را خیلی مرموز به افقهای خطاپوشی میدوزید و همه اصولتان درباره کیفیت سینما، میزانسن، کارگردانی و بازیگری را به ناگاه بیخیال میشوید.
آقای فراستی شما از فیلم شبی که ماه کامل شد، خوشتان نیامدهاست. اتفاقا در این موضوع ما با شما همعقیدهایم و قبول داریم که مغازلههای نمایش داده شده در فیلم برخلاف تعبیر کارگردان عشق نیست. درباره اینکه فیلم دفاعیهای از عبدالمالک است ما وسعت نظر شما را نداریم اما در کشف اشتباه هولناک شما حواسمان حسابی جمع است؛ چون جگرمان را سوزاندید. شما در تلویزیون این مملکت علیه یک طایفه محترم بیانیه میدهید. طایفه ریگی در بلوچستان از طوایف بسیار نامی و محترمی است که آوازه جوانان تحصیلکردهاش در داخل و خارج از کشور پیچیده است و اگر در یک خاندان بزرگ فردی خطاکار بود بهانهای برای توهین به یک خاندان حاصل نمیشود.
آقای فراستی بهتر است از جمله خودتان برای تبیین جایگاهتان استفاده شود. شما معتقدید که رهبران گروههای تروریستی کاریزمای محبوبیت ندارند و تنها کاریزمای ترس باعث میشود گروهی به فرامینشان گوش دهند. متأسفانه شما هم منتقدی هستید که تنها کاریزمای ترس دارد و البته توهین.
برای شما کیمیایی و آبیار فرقی ندارد. اصلا سینما را بیخیال، مگر شما و همکارانتان در همین شماره آخر مجلهتان با تمام قوا به صادق چوبک نتاختهاید؟ شما بهدنبال اعتلای همان کاریزمای ترس از خودتان میگردید، ولی فراموش نکنید که از یک جا بالاخره این فرار از ترس، مشتهایی را گره میکند.
برچسبها: توهین مسعود فراستی, مسعود فراستی
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- آقای فراستی! نقد کردن آداب دارد
- برخی نهادهای حاکمیتی و ارزشی ، از برند سازی برای مسعود فراستی چه هدفی را دنبال می کنند ؟
- ادب مرد به ز دولت اوست
- نقد یا مانیفست؟!/ نگاهی به میز نقد برنامه «هفت» در چهلمین جشنواره فیلم فجر
- خطرِ اشتباهگرفتنِ نادانی با ناخودآگاهی
- مسعود فراستی دومین مهمان برنامه «رخ به رخ» میشود
- میل به انتقام؟!/ ماجرای عذرخواهی فراستی
- نقدی بر «کتاب باز»/ انتقاداتی که به شاهنامه خوانی فراستی وارد آمده است + ویدئو
- فراستی را رها کنید؛ سیستم باید اصلاح شود/ به بهانه جنجال حضور مسعود فراستی و صحبتهایش در «دورهمی»
- درباره حضور حاشیه ساز مسعود فراستی در برنامه «دورهمی»
- واکنش تند پرویز پرستویی به اظهارات مسعود فراستی درباره فیلم «مطرب» + ویدئو
- یا در اوج یا سوار بر موج/ بررسی حواشی نقدهای “روز صفر”
- نشست خبری روز صفر/ از صحبت ساعد سهیلی به زبان بلوچی تا حضور سرزده فراستی
- گذری در جشنواره سینما حقیقت / گزارش تصویری
- تیغ و ابریشم/ نگاهی به تناقضات مسعود فراستی در برنامه هفت؛ یک آلزایمر سینمایی!
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت





