

مسعود میر در همشهری نوشت :شما میزانسن میفهمید و هیچکاک را، شما سینما را میشناسید و نقد را، اصلا شما خیلی میفهمید که توانستید از سخنگویی یک حزب سیاسی بدل شوید به سلبریتی منتقدان. شما مثل یک سلبریتی دستمزد میگیرید و با روشهای کلامی خاص خودتان میتوانید در تاختن به یک فیلم، جگر خیلیها را خنک کنید یا بسوزانید. شما چند سالی هست که یکهتاز تخریب و توهین با بولدوزر نقد هستید و مصداق این ادعا جستوجوی کلمه «توهین فراستی» در موتور جستوجوی گوگل است. دهها نمونه از توهینهای شما به فیلمسازان و فیلمها در این سالها در برنامه تلویزیونی هفت در خاطرهها مانده است اما حالا شما مرزها را در توهین جابهجا کردهاید. اگر تا دیروز توهین به فیلم و فیلمساز بود حالا صحبت از توهین به همان مردمی است که خودتان بارها در نقدهایتان به بهانه توهین یک فیلم به همان مردم، اثر و سازنده آن را گوشه رینگ گذاشتید و صورتشان را خرد کردید.
آقای فراستی خودتان در همین برنامه آخر هفت گفتید من را نقد کنید و قبول کردید حتما در هفت اشتباههایی کردهاید. بله شما بارها اشتباه کردهاید؛ همان موقع که درباره فیلمی که از آن خوشتان نمیآمده گفتهاید فیلم اصلا میزانسن ندارد و چنان موشکافانه ضعفهای فیلم را به رخ کشیدید که تماشاگر حیرتزده شود و بعد یکباره درباره فیلمی که از آن خوشتان آمده نگاه نقادانهتان را خیلی مرموز به افقهای خطاپوشی میدوزید و همه اصولتان درباره کیفیت سینما، میزانسن، کارگردانی و بازیگری را به ناگاه بیخیال میشوید.
آقای فراستی شما از فیلم شبی که ماه کامل شد، خوشتان نیامدهاست. اتفاقا در این موضوع ما با شما همعقیدهایم و قبول داریم که مغازلههای نمایش داده شده در فیلم برخلاف تعبیر کارگردان عشق نیست. درباره اینکه فیلم دفاعیهای از عبدالمالک است ما وسعت نظر شما را نداریم اما در کشف اشتباه هولناک شما حواسمان حسابی جمع است؛ چون جگرمان را سوزاندید. شما در تلویزیون این مملکت علیه یک طایفه محترم بیانیه میدهید. طایفه ریگی در بلوچستان از طوایف بسیار نامی و محترمی است که آوازه جوانان تحصیلکردهاش در داخل و خارج از کشور پیچیده است و اگر در یک خاندان بزرگ فردی خطاکار بود بهانهای برای توهین به یک خاندان حاصل نمیشود.
آقای فراستی بهتر است از جمله خودتان برای تبیین جایگاهتان استفاده شود. شما معتقدید که رهبران گروههای تروریستی کاریزمای محبوبیت ندارند و تنها کاریزمای ترس باعث میشود گروهی به فرامینشان گوش دهند. متأسفانه شما هم منتقدی هستید که تنها کاریزمای ترس دارد و البته توهین.
برای شما کیمیایی و آبیار فرقی ندارد. اصلا سینما را بیخیال، مگر شما و همکارانتان در همین شماره آخر مجلهتان با تمام قوا به صادق چوبک نتاختهاید؟ شما بهدنبال اعتلای همان کاریزمای ترس از خودتان میگردید، ولی فراموش نکنید که از یک جا بالاخره این فرار از ترس، مشتهایی را گره میکند.
برچسبها: توهین مسعود فراستی, مسعود فراستی
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- آقای فراستی! نقد کردن آداب دارد
- برخی نهادهای حاکمیتی و ارزشی ، از برند سازی برای مسعود فراستی چه هدفی را دنبال می کنند ؟
- ادب مرد به ز دولت اوست
- نقد یا مانیفست؟!/ نگاهی به میز نقد برنامه «هفت» در چهلمین جشنواره فیلم فجر
- خطرِ اشتباهگرفتنِ نادانی با ناخودآگاهی
- مسعود فراستی دومین مهمان برنامه «رخ به رخ» میشود
- میل به انتقام؟!/ ماجرای عذرخواهی فراستی
- نقدی بر «کتاب باز»/ انتقاداتی که به شاهنامه خوانی فراستی وارد آمده است + ویدئو
- فراستی را رها کنید؛ سیستم باید اصلاح شود/ به بهانه جنجال حضور مسعود فراستی و صحبتهایش در «دورهمی»
- درباره حضور حاشیه ساز مسعود فراستی در برنامه «دورهمی»
- واکنش تند پرویز پرستویی به اظهارات مسعود فراستی درباره فیلم «مطرب» + ویدئو
- یا در اوج یا سوار بر موج/ بررسی حواشی نقدهای “روز صفر”
- نشست خبری روز صفر/ از صحبت ساعد سهیلی به زبان بلوچی تا حضور سرزده فراستی
- گذری در جشنواره سینما حقیقت / گزارش تصویری
- تیغ و ابریشم/ نگاهی به تناقضات مسعود فراستی در برنامه هفت؛ یک آلزایمر سینمایی!
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی





