سینماسینما، آزاده کفاشی
مستند «همراه با باد» از قبرستان ترک مزرعه آغاز می شود؛ جایی که کیارستمی سه سال است که در آنجا آرام گرفته. بر سر مزار او، کیانوش عیاری از تماس های بی پاسخ مانده کیارستمی می گوید. در همان روزهای آخر سال ۹۵ که لابد می خواسته درباره فیلم آخرش در چین و درخواست تهیهکننده فرانسوی برای معرفی فیلمساز جایگزین صحبت کند. فیلمی که البته با مرگ فیلمساز ناتمام می ماند. فیلمی که اگر سرنوشت دیگری داشت، شاید در کنار «کپی برابر اصل» و «مثل یک عاشق» می توانست سهگانه ای درباره عشق بسازد. حسرتی که می بریم البته فقط برای فیلم هایی نیست که کیارستمی می خواست و می توانست بسازد و اجل مهلتش نداد. که کیارستمی فقط فیلمساز بزرگی نبوده. نقاش و گرافیست و عکاس و شاعر و صنعتگر یگانه ای هم بوده.
«همراه با باد» به سراغ بزرگانی می رود تا همین ها را به ما بگویند. تا به وجوه مختلف زندگی کیارستمی به عنوان یک هنرمند نور بتابانند. لیلی گلستان از نقاشی های کیارستمی بگوید که تا سال ها حتی دوستان نزدیکش هم نمی دانستند چه نقاشی های فوقالعاده ای با مداد رنگی می کشیده. ابراهیم حقیقی بگوید که کیارستمی اساسا کارش را با گرافیک و طراحی پوستر و فیلم های تبلیغاتی شروع کرده. دوست ۶۰، ۷۰ ساله اش، آیدین آغداشلو، کیارستمی سال های بعد از انقلاب را تصویر کند که در زیرزمین خانه اش جعبه های چوبی می ساخته و نجاری می کرده. مریم زندی از هنر عکاسی کیارستمی و علاقه او به طبیعت و فلسفه تکدرخت در عکس ها و فیلم هایش بگوید.
کیارستمی همیشه به کاری مشغول بوده. وقتی فیلم نمی ساخته یا در طبیعت عکاسی نمی کرده، مجموعه شعر از شاعران مختلف گردآوری می کرده. مجموعههایی از شب یا تنهایی در شعر فارسی. واقعیت این است که نمی توان هیچ کدام از آثار کیارستمی را جدا از هم دید. نمی شود عکس هایش را جدا از فیلم هایش دید، یا جدا از مجموعه شعرهایش. نگاه کیارستمی به دنیا و زندگی و حتی مرگ پشت همه این ها بوده.
سخت بتوان گفت که این نگاه کیارستمی حاصل چیست. آیدین آغداشلو در همین مستند می گوید که عباس کیارستمی این نگاه را از کودکی با خود داشته است. دور می ایستاده و همه چیز را تماشا می کرده. شاعرانگی در نگاهش بوده که با فیلم ساختن آشکار شده. انگار که با فیلم ساختن در جعبه ای باز شده باشد و همه با این نگاه منحصربهفرد آشنا شده باشند.
انگار که کیارستمی جهان را با شاعرانگی که دلش می خواست، می دید و نشانمان می داد. مثل جاده زیگزاگی که در «خانه دوست» به سوی آن تکدرخت بالای تپه کشیده بود. یا مثل کلاغ هایی که پای تنه درخت هایش می گذاشت. یا تمام آنچه در فیلم آخرش، «۲۴ فریم»، به عنوان وصیتنامه هنری اش انجام داد. نوعی راه دادن خیال و شاعرانگی به یک لحظه ثبتشده از زمان و دست بردن در آن. «همراه با باد» با فریم آخر این فیلم پایان می یابد. با دعوت به عشق و زندگی و با موزیک ساخته اندرو لوید وبر؛ عشق هرگز نمی میرد.
منبع: ماهنامه هنروتجربه
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نمایش «شیرین» کیارستمی در جادوی سینما بنیاد حریری
- «شیرین»، مثل عشق زنانه
- «طعم گیلاس» در سینماتک موزه هنرهای معاصر تهران
- «کلوزآپ» در سینماتک موزه هنرهای معاصر تهران
- کتاب «رازها و دروغها» منتشر شد/ ناگفتههایی درباره جشنواره کن
- بازخوانی یادداشت خواندنی کریم امامی در سال ۷۶ ، پس از دریافت جایزه نخل طلای کن توسط کیارستمی
- وداع با منتقد مشهور فرانسوی که دوستدار سینمای ایران بود/ تمجید فرمو از میشل سیمان
- ۶ مستند از ایران به جشنواره ایدفا دعوت شدند
- فیلمهای مهرجویی، کیارستمی و دیگران در استرالیا
- داغ و شرم؛ یاس و زخم/ درباره داریوش مهرجویی
- وقتی اسکورسیزی جذب کیارستمی شد
- منتقدان ایندیوایر انتخاب کردند؛ ۱۰۰ فیلم برتر دهه ۱۹۸۰/ «خانه دوست کجاست» کیارستمی هجدهم شد
- آفتاب اومد بالا رفیق چه آفتابی!/ نگاهی به فیلم «طعم گیلاس»
- موزه سینمای ایران منتشر کرد؛ دو متخصص صدای سینمای ایران از «عباس کیارستمی» گفتند
- آثار کیارستمی و کارلوس سائورا در برزیل نمایش داده میشود
نظر شما
پربازدیدترین ها
- رخشان بنیاعتماد و روبن اوستلوند در مجمع سرمایهگذاران بازار فیلم کن
- جزئیاتی از فیلم «کارآموز» علی عباسی/ صعود ترامپ
- گفتوگوی اختصاصی سینماسینما با دبیر بخش ۱۵ روز سینماگران جشنواره کن/ ما کشف میکنیم
- شهاب حسینی؛ تنوع در پذیرش نقش، تناقض و شتابزدگی در واکنشها/ یادداشت کیوان کثیریان
- راهیابی مستند «دوربین فرانسوی» به جشنواره ارمنستانی
آخرین ها
- «دیوان تئاترال» روی صحنه میرود/ آغاز اجرای نمایش «مرگ با طعم نسکافه» با حضور مسعود کیمیایی
- صعود مقاومت ناپذیر و حیرت انگیز آقای کارگردان/ نگاهی به فیلم «چهارشنبه سوری» به مناسبت سالروز تولد اصغر فرهادی
- «بیژن و منیژه» میلیاردی شد
- بزرگداشت کیانوش عیاری و افتتاح گنجینه این فیلمساز در موزه سینما
- گفتوگوی اختصاصی سینماسینما با دبیر بخش ۱۵ روز سینماگران جشنواره کن/ ما کشف میکنیم
- نمایش موزیکال «شازده کوچولو» / گزارش تصویری
- پیکر مسعود اسکویی به خانه ابدی بدرقه شد/ چرا برخی آدمها محبوب میشوند؟
- پایان تصویربرداری فیلم «ویلای موروثی»/ روایتی از زندگی یک باغبان
- رقابت ستارههای یک کمدی و یک درام عاشقانه تاریخی/ میزبانی سینماها از دو فیلم جدید
- پولاد کیمیایی برای «گالیله» میخواند
- فرصت ۳ فیلم کوتاه ایرانی برای اسکار ۲۰۲۵
- رکوردداران روز اول اکران
- «اتاق فرار» پرمخاطبترین بسته فیلم کوتاه «هنر و تجربه»
- معرفی برگزیدگان جوایز دیوید دی دوناتلو ۲۰۲۴ ایتالیا/ «من کاپیتان» بهترین فیلم شد
- روسای جدید آکادمی سزار معرفی شدند
- فیلم کوتاه «چوپان» در جشنواره ژاپنی
- «طاووس خانم و ازدواجهایش» در فرهنگسرای نیاوران روی صحنه میرود
- حسن فتحی: جهانِ پر از طمع و ویرانی را با افعال خود سیاهتر نکنیم
- شهاب حسینی؛ تنوع در پذیرش نقش، تناقض و شتابزدگی در واکنشها/ یادداشت کیوان کثیریان
- جزئیاتی از فیلم «کارآموز» علی عباسی/ صعود ترامپ
- جزئیات برنامههای جشنواره ترایبکا اعلام شد/ نمایش فیلمهای خاطرهانگیز هیچکاک، اسکورسیزی و اسپیلبرگ
- برگزاری دوازدهمین کارگاه بینالمللی تئوری اطلاعات و مخابرات با حمایت همراه اول
- این هنر و تجربه آنتی ویروسی ست بر فیلم های به هرقیمت مسخره
- جشنواره «هاتداکس» در ایستگاه پایانی؟/ گرفتاریهای تهدید کننده
- رخشان بنیاعتماد و روبن اوستلوند در مجمع سرمایهگذاران بازار فیلم کن
- نظارت سازمان سینمایی به نمایش آثار سینمایی خارجی در پلتفرمها
- پل استر درگذشت
- رامین حسینپور بهترین آهنگساز فستیوال لسآنجلس شد
- رقابت ویژه چند فیلم و تعطیلی یک روزه سینما
- «پر» در جشنواره ورونژ روسیه نمایش داده میشود