فیلمبردار نامزد سیمرغ بلورین بهترین تصویربرداری برای فیلم «اژدها وارد می شود» گفت: به دلیل کار ویژه ای که انجام داده بودیم از این اتفاق غافلگیر نشدم.
به گزارش سینماسینما به نقل از ارتباطات و اطلاع رسانی سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر، این فیلمبردار که با فیلم «اژدها وارد می شود» کاندیدای بهترین فیلمبرداری در این دوره از جشنواره است، درباره تجربه همکاری با مانی حقیقی اظهار کرد: «اژدها وارد می شود» جزو آن دسته از فیلم ها است که در کارنامه کاریم وجود نداشت و مدت ها منتظر فیلمی شبیه آن بودم. فیلمی که قصه گو و وابسته به فضا باشد و در دوره معاصر روایت شود اما در دهه های اخیر رخ نداده باشد.
او ادامه داد: دوست داشتم در فضایی خارج از منطق نوری الکتریسیته فیلمبرداری را تجربه کنم و «اژدها وارد میشود» این امکان را برایم فراهم می کرد. داستان فیلم در دهه ۴۰ اتفاق می افتد و جزیره قشم بخش عمده ای از لوکیشن فیلم است. در آن دوره برق در آن منطقه وجود نداشته و از این بابت برای من می توانست چالش برانگیز باشد. فیلم تا حدود در دسته فیلمه ای جاده ای قرار می گیرد و در شکل و فضای بومی جزیره قشم اتفاق میافتد. منابع نوری من نورهایی مثل شمع، پیسوز، آتش و… بودند.
بهمنش یادآور شد: درصد زیادی از پلان های فیلم در فضاهای خارجی یا داخلی شب اتفاق می افتاد. بنابراین جنس فضاسازی و کارهایی که در فیلمبرداری این کار کردیم، برایم تجربه ویژه و متفاوتی را به دنبال داشت. بخشی از دلیل حضورم در این پروژه نیز به این خاطر بود که شاید در دهه اخیر اکثر کارهای که فیلمبرداری آن ها را بر عهده داشتم در فضای اجتماعی می گذشت و به غیر از دو مورد کارهایم، مابقی آنها همه در همان حال و هوا بودند و این فیلم از این لحاظ زاویه دیگری از نوع کارم در فیلمبرداری را می طلبید.
وی با اشاره به کاندید شدن در بخش بهترین فیلمبرداری جشنواره فیلم فجر ادامه داد: فکر می کنم این فیلم با فیلمها قبلی مانی حقیقی نیز متفاوت است و تجربه جدیدی برای سینمای ایران به حساب می آید. جدا از آن هم در فیلم های قبلی اش این تفاوت ها را دیده ایم و در «پذیرایی ساده» هم که در کنارش بودم، او کار متفاوتی نسبت به کارهای قبلی اش را تجربه می کرد. وقتی که خبر کاندید شدن ام در بخش بهترین فیلمبرداری را شنیدم خوشحال شدم اما غافلگیر نشدم، انتظار این را داشتم که کار گروهی ما در این اثر مورد توجه هیات داوران محترم جشنواره قرار بگیرد.
بهمنش در پایان تصریح کرد: جشنواره فجر امسال موقرتر و منظم تر از سال های گذشته برگزار شد و آرزوی همه سینماگران، گسترش همین شور و نشاط در سال نو سینمای ایران است.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- یادی از داریوش مهرجویی در بیستوپنجمین نشست ماهانهی «مستندهای ایرانشناسی»
- رهایی در اوهام/ نگاهی به فیلم «تفریق»
- «تفریق»؛ معلق میان پرسشهای ناتمام
- «تفریق»؛ به علاوه باران
- «تفریق» مانی حقیقی قاچاق شد
- گزارشی از موقعیت سینمای ایران در فرانسه به مناسبت اکران فیلم «تفریق»
- نامه تند یک فیلمساز به محمد خزاعی/ مانى حقیقی: اصلاحیههای شما نامشروع است
- سازمان سینمایی حضور «تفریق» در جشنوارههای خارجی را بلامانع اعلام کرد
- «تفریق» در جشنواره تورنتو رونمایی میشود
- فیلمبرداری «چرا گریه نمیکنی؟» به پایان رسید
- جشنواره پالم اسپرینگز برگزار نمیشود/ زنگ خطر برای دیگر جشنوارهها
- فیلم مانی حقیقی به جشنواره فجر نمیآید + عکس
- هومن بهمنش اولین سریال خود را میسازد/ «سواره نظام کوچک» وارد پیشتولید شد
- سینماسینما/ برگزاری جشنواره برلین در زمان مقرر بدون تعویق/ آیا اعتبار گذشته به این جشنواره بازمیگردد؟
- فیلمبرداری «تفریق» متوقف شد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





