نامه رییس شورای صنفی نمایش خانه سینما مبنی بر حذف سانسهای «هنر و تجربه» در سینما فرهنگ و موزه سینما واکنشهای مختلفی را در پی داشت. محمد کارت فیلمساز و بازیگر سینما در گفتوگو با سایت هنروتجربه این اقدام را گرفتن دلخوشی اکران هرچند محدود از سینماگران و بویژه مستندسازان دانست.
محمد کارت با اشاره به ایجاد محدودیت برای کاهش سالنهای سینمایی گروه هنروتجربه و گرفتن موزه سینما از این گروه بیان کرد: «شورای صنفی نمایش ثابت کرده همیشه به سینمای بدنه و جریان اصلی توجه زیادی داشته و تعلق خاطری به سینمای مستقل و هنروتجربه ندارد و تلاشهای فیلمسازانی که در این حوزه کار میکنند را برنمیتابد. آنها با گرفتن موزه سینما و سالنهای محدودی که در اختیار هنروتجربه است این سینما را تضعیف میکنند و قصد دارند دلخوشی اکران محدود را از مستندسازانی که آثارشان را در این گروه سینمایی نمایش میدهند بگیرد.»
او با اشاره به فراهم شدن بستر اکران فیلمهای مستند در گروه هنروتجربه عنوان کرد: «سینمای مستند به سینمای جریان اصلی و بدنه سینما نزدیک نیست برای همین هم در اکران مهجور میماند و طبیعتا شورای صنفی به مستندها نظر مساعد ندارد. واقعا دم شورای صنفی نمایش گرم که میخواهد این ۴ تا سانس دلخوشکنک را هم از مستندسازان و سینماگران مستقل بگیرد. با این کار و نگاه آنها نمیتوانند ادعا کنند که ما حامی سینما هستیم. آنها نمی توانند منکر سینمای مستقل شوند و سینمای هنری را به نفع جریان رایج و سینمای تجاری بگیرند.»
این کارگردان با اشاره به فعالیتهای هنروتجربه در طول سهسال گذشته اشاره داشت: «شاید هنوز هنروتجربه جای واقعی خودش را پیدا نکرده باشد اما در همین مدت محدود چندساله توانسته قدمهای خوبی بردارد و قوت بگیرد. آنها نباید پای این جریان را بشکنند و انتظار داشته باشند که هنروتجربه با دو انگشت راه برود.»
او در ادامه اضافه کرد: «من مستند «آوانتاژ» را در هنروتجربه اکران کردم و مطمئن هستم اگر فیلم من درستتر و با تبلیغات بیشتر همراه بود استقبال گستردهتری را در پی داشت. اکران ۱۰ روزی خانه هنرمندان که نمیشود اکران. حالا شورای صنفی نمایش میخواهد چند سالن محدود هنروتجربه را بگیرد. شورای صنفی و سازمان سینمایی باید با کمک و تبلیغات شرایط را به گونهای فراهم کنند که این جریان پویا شود و تبلیغات بهتری داشته باشد. اگر فیلم «نهنگ عنبر» هم هفتهای یکبار در خانه هنرمندان اکران شود نمیتواند گیشه موفقی داشته باشد. باید این اکرانها را با سالن و تبلیغات بیشتر پویا کرد نه این که از تعداد محدود آنها کم کرد.»
او با اشاره به سخنان امیرحسین علمالهدی مدیر گروه سینمایی هنرو تجربه مبنی بر این که درصورت اجرایی شدن تهدیدات شورای صنفی فعالیتهای گروه سینمایی هنروتجربه متوقف میشود اظهار کرد: «اگر گروه هنروتجربه وجود نداشته باشد هیچ اتفاقی نمیافتد و سینمای جریان اصلی میشود تمام سینما. آن وقت سینمای جریان اصلی ایدههای کمتر و کارگردانهای کمتری خواهد داشت. در حال حاضر سینمای هنروتجربه بستری برای امتحان کردن کارگردانها و معرفی استعدادها به سینما بود.»
او افزود:«هنروتجربه بستری برای ایدههای جدید، خلاقانه و تولید سینماگران هنری و جوان است که آینده سینمای ما را رقم میزنند و با خودشان پویایی به جامعه سینما میآورند. اگر تمام اینها هم نباشد سینما همچنان دایر است اما این تلاش سه ساله و دستاوردهایش از بین میرود و این نهال که میتوانست بهتر و بیشتر ببالد به یکباره خشک میشود.»
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- علیرضا داودنژاد: گروه هنر و تجربه خار چشم سینمایىست که با تخیل خلاق دشمنی دارد
- گفتوگو با کیانوش عیاری پس از رفع توقیف « خانه پدری » : پای مواضعم ایستادهام
- انتقاد سایت تابناک از شورای صنفی نمایش :شورای صنفی نمایش عملا علیه سینمای تجربه گرا اعلام جنگ کرده است
- متن نامه دعوت از وزیر خارجه برای تماشای مستند «آقای نخستوزیر»در گروه هنر وتجربه
- امیر تودهروستا: ۸۰ درصد موفقیتهای جهانی سینما را فیلمهای ویدئویی کسب میکنند
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- بیانیه یکصد سینماگر درباره حکم تازه جعفر پناهی
- «سایت اند ساوند» ۵۰ فیلم برتر ۲۰۲۵ را انتخاب کرد؛ فیلم اندرسون در صدر/ «یک تصادف ساده» ششم شد
- یک چرخش استراتژیک بزرگ؛ نتفلیکس برای خرید برادران وارنر، وارد مذاکرات انحصاری شد
- دربارهی نمایش «زنی که فقط سیگار میکشد»؛ ای کاش که جای آرمیدن بودی
- «تاجی» به اسکار رفت/ «آمیگدال» آماده نمایش شد
- نخستین نشست هیئت مدیره انجمن منتقدان برگزار و رئیس انجمن انتخاب شد
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد





