محمدمهدی طباطبایی نژاد درباره حذف ناگهانی یک فیلم از جشنواره «سینماحقیقت» گفت: نگاه متولیان امر حذف و ممیزی فیلم های سیاسی نیست.
به گزارش سینماسینما، محمدمهدی طباطبایی نژاد دبیر یازدهمین جشنواره «سینماحقیقت» درباره حذف ناگهانی فیلم «بانو قدس ایران» درباره همسر امام خمینی(ره) ساخته مصطفی رزاق کریمی از جشنواره بیان کرد: طبق آیین نامه جشنواره، فیلمی که توسط هیات انتخاب به جشنواره راه می یابد اجازه خروج از جشنواره را ندارد ولی با توجه به جایگاهی که مجموعه همکاران ما در موسسه عروج فیلم داشته اند و احترامی که برای آنها قایل بودیم دیروز از ما درخواست کردند که به دلایلی که ما نمی دانیم این فیلم در جشنواره نمایش داده نشود تا اینکه بعدا تصمیم دیگری درباره فیلم گرفته شود.
وی اظهار کرد: اتفاقا این اثر، مستند بسیار خوبی بود و مورد توجه همه کسانی قرار گرفت که آن را دیدند و برای ما کنار گذاشتن آن بسیار دشوار بود ولی به دلیل احترام به جایگاه موسسه عروج فیلم، این کار انجام شد.
مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی عنوان کرد: همکاران ما در موسسه عروج فیلم با یک نامه بسیار محبت آمیز و سراسر عذرخواهی نسبت به جشنواره عنوان کردند که مسایلی نسبت به فیلم دارند که نمی خواهند این مستند در این مقطع نمایش داده شود.
طباطبایی نژاد درباره اینکه چقدر در این دوره از جشنواره آثاری با نگاهی سیاسی را کنار گذاشته اند، توضیح داد: شما خودتان می توانید فیلم های جشنواره را ببینید و از امروز نمایش چند فیلم سیاسی هم شروع میشود و می توانید ببینید که جشنواره یک فضای گفتمانی را در حوزه های مختلف سیاسی، اجتماعی، زیست محیطی و … ایجاد می کند.
وی در پایان گفت: فیلم های ما همه آثاری پرچالش هستند که گفتمان سازی می کنند و ما به رویکرد گفتمان سازی در حوزه سینمای مستند معتقد هستیم. ما در تلاشیم کمترین ممیزی را داشته باشیم و البته هر جشنواره، رویکردی دارد و بر مبنای رویکردش عمل می کند.
منبع: مهر
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- معجزهی روایت سینمایی/ نگاهی به مستند «آقای صیاد را ول کنید»
- معرفی برگزیدگان پانزدهمین جشنواره بینالمللی سینماحقیقت
- مراسم یادبود جمشید مشایخی و همسرش در اکران «بریکولاژ؛ زندگی نادر مشایخی» برگزار شد/ مشایخی: موسیقی و شعر از زندگی ایرانیان جدا نشدنی است
- عمیق ترین لحظه های محسوس حیات در مستند «ایستوود»
- «بیبی جان»؛ توانمند در قصهگویی و ایجاد تعلیق
- مستند «مرگ ماسایوشی»؛ حفظ شرافت یا ابرقدرت شدن؟
- معرفی نامزدهای مسابقه ملی جشنواره «سینماحقیقت»
- شبهای روشن/ پیشنهاد تماشای مستند در جشنواره سینماحقیقت؛ «به ماه»
- مستند «ناگهان ذهنم ایستاد»؛ روایتی از یک شهر، یک بیماری
- جنگ با کرونا/ پیشنهاد تماشای مستند در جشنواره سینماحقیقت؛ «روزهای ناتمام» و دو فیلم دیگر
- پیروز کلانتری: «میبرد تا به کجا» گفتگوی میان من و سوژه است
- مستند «آن مرد با اتوبوس آمد»؛ ترکیبی از سرگرمی، سیاست و جامعهشناسی
- گام معلق لکلک/ پیشنهاد تماشای مستند در جشنواره سینماحقیقت؛ «جابهجایی یا نابهجایی»
- گفتوگوی تصویری اختصاصی سینماسینما با محمد احسانی، مستندساز/ توسعه کشور بدون توجه به محیط زیست امکانپذیر نیست
- همزمان با نمایش در جشنواره سینماحقیقت؛ پوستر «روزهای ناتمام» منتشر شد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





