رییس انجمن جلوه های ویژه میدانی نسبت به اظهارات ارشا اقدسی که در آن اشاره شده تیم جلوههای ویژه میدانی و رایانهای سینمای ایران در سطح روز دنیا نیستند، واکنش نشان داد.
به گزارش سینماسینما، ارشا اقدسی بدلکار جمعه شب ۱۰ دی ماه با حضور در برنامه تلویزیونی «هفت» با اشاره به اینکه حرفه بدلکاری در ایران پیشرفت قابل توجهی کرده است و می توان برای آن سیمرغی در جشنواره فجر درنظر گرفت، در سخنانی اشاره کرد: «امروز تیم های بدلکاری و توانمندی آنها در ایران در سطح خوبی از روز دنیاست اما تیم جلوه های ویژه میدانی و رایانه ای ما کجاست؟ یا تیم فیلمبرداری صحنه های اکشن و گَفِر ما کجاست؟ ما با تمام سختی ها و مشکلاتی که بدلکاری در ایران دارد در حال پیشبرد کار خود هستیم و با هر زحمتی که هست تجهیزات مورد نیاز را وارد می کنیم تا مطابق روز دنیا پیش برویم. راه پیشرفت بدلکاری در سینمای ایران، ایجاد رقابت است. باید راه را برای رقابت باز کرد.»
همین مساله باعث شد ایمان کرمیان رییس انجمن جلوه های ویژه میدانی با اشاره به اظهارات ارشا اقدسی در مورد فعالان این انجمن و حرفه در برنامه تلویزیونی «هفت»، گفت: یادمان باشد که هیچگاه در یک حرفه همدیگر را تخریب نکنیم. مساله بعدی این است که بهروز افخمی در برنامه «هفت» سوالی از ارشا اقدسی پرسید که جواب این هنرمند هیچ ربطی به سوال نداشت. افخمی هیچ سوالی درمورد مقایسه وضعیت جلوه های ویژه میدانی و بدلکاری در ایران نپرسید، اما اقدسی گفت بدلکاری در سینمای ایران پیشرفت داشته است و ما باید در جشنواره فیلم فجر سیمرغ بگیریم و در ادامه اشاره کرد که جلوه های ویژه میدانی در سینمای ایران ۲۰ سال از دنیا عقب است.
او بیان کرد: این هنرمند صلاحیت این را دارد که درباره حرفه خود اظهارنظر تخصصی خود و نمیتواند در مورد دیگر رشتههای تخصصی از جمله جلوه های ویژه میدانی اینگونه صحبت کند. نباید از یک تریبون ملی و برای اثبات خود، دیگر رشته های سینمایی را تخریب کرد. ارشا اقدسی باید نسبت به موضوعگیریای که در مورد انجمن جلوه های ویژه میدانی در یک برنامه تلویزیونی داشت، عذرخواهی کند.
کرمیان با اشاره به اینکه اعضای انجمن جلوههای ویژه میدانی سینما از چنین اظهارنظری ناراحت شدهاند، توضیح داد: صحبت های این فرد باعث شد تا اعضای انجمن جلوه های ویژه میدانی نسبت به آن اعتراض کنند و از من به عنوان رییس انجمن بخواهند تا نسبت به این امر واکنش صنفی نشان دهم.
این طراح جلوههای ویژه سینما تاکید کرد: همه ما باید کمک حال سینما باشیم و نباید از فرصت استفاده و همدیگر را تخریب کنیم و یا از دیگران سکوی پرتابی برای خود بسازیم.
او همچنین توضیح داد: جلوه های ویژه میدانی در سینمای ایران طی سال ها تواناییهای خود را ثابت کرده و نسبت به پیشرفت سینما چه در داخل چه در خارج در جایگاه بسیار خوبی قرار دارد و می توان گفت که حتی یک سر و گردن نیز نسبت به آن بالاتر قرار دارد.
رییس انجمن جلوه های ویژه میدانی ادامه داد: اگر ارشا اقدسی می گوید که تجهیزات شخصی برای بدلکاری آورده است، باید بگویم یا این فرد از وضعیت مالی بسیار خوبی برخوردار است و یا از جایی حمایت مالی می شوید. البته من و همکارانم نیز تجهیزات شخصی داریم، اما تجهیزات جلوه های ویژه میدانی نسبت به بدلکاری متفاوت است و نیازمند سرمایه و مکان مناسب و استاندارد برای نگهداری آن داریم.
او در پایان بیان کرد: انجمن جلوه های ویژه میدانی دوست دارد که تجهیزات روز دنیا را وارد کند، اما شرایط نگهداری و استفاده از این ابزار و تجهیزات مساله جدی حرفه ما است. سینمای ایران یک بضاعتی دارد و همه همکاران شریف من در صنوف مختلف، برای این سینما زحمت می کشند تا آن را به نسل بعد منتقل کنیم پس بهتر است احترام همدیگر را حفظ کنیم.
ارشا اقدسی در بخش دیگری از برنامه گفته بود: «تنها راه تشویق و رقابت این است که بدلکاری نیز وارد جشنواره شود و سیمرغ بگیرد. ما متاسفانه رفتیم و صحبت کردیم و نهایتا آقای علیرضا رضاداد به ما گفتند: بدلکاری اصلا هنر نیست! تقاضای اولیه ما این بود که برای تماشای ۸ فیلم خود در جشنواره کارت داشته باشیم که گفتند اگر دوست دارید فیلم ببینید بروید در سینما و فیلم تان را ببینید.» که این اظهارنظر هم واکنش علیرضا رضاداد دبیر اسبق جشنواره فیلم فجر را به دنبال داشت. وی در این باره اعلام کرد: «آقای ارشا اقدسی در برنامه «هفت» نقل قول ناقصی از من درباره حرفه بدلکاری کردند که شرح کامل آن دیدار به این شرح است.
دو سال پیش متقاضی دادن سیمرغ به بدلکاری در فیلم ها بودند که خدمتشان عرض کردم برای تبدیل شدن یک حرفه و یا مهارت به هنر که بتواند در فهرست جوایز فجر قرار گیرد، مقدماتی لازم است که همه آن مقدمات هنوز در سینمای ایران برای حرفه بدلکاری فراهم نشده است و از منظر جامعه سینمایی هنوز به عنوان هنر که جایزه پذیر باشد به رسمیت شناخته نشده است. فعالیت همه حرفههای سینمایی وجه و نسبتی باهنر دارد، اما به همه آنها نمی توان اطلاق هنر کرد و سیمرغ داد. گو اینکه هنوز این حرفه در میان جوایز خانه سینما هم نیست.»
منبع: مهر
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- لطفا از نردبان «فسیل» بالا نروید
- شبنشینی غیرایرانی در هفتِ یلدایی
- افخمی: «بی بدن» را به جای «صبح اعدام» وارد مسابقه کنید
- دفاع تلویحی جبلی از اظهارات ابوالقاسم طالبی؛ واکنشی به اظهارنظرهای این چند ماه بود
- له له زدن برای تیتر شدن/ درباره اظهارات ابوالقاسم طالبی
- واکنش کانون کارگردانان به توهین طالبی و افخمی به زنان در برنامه «هفت»/ این مضحکه را تعطیل کنید
- واکنش بدیعی و ضیاییپرور به حرفهای طالبی؛ دیده شدن به هر قیمت/ توهین به نیمی از جمعیت کشور
- بهروز افخمی مجری «هفت» شد
- اولین سالگرد درگذشت ارشا اقدسی برگزار شد/ مازیار میری: ما هنرمندان بیمعرفتیم
- یادگاریها و جوایز ارشا اقدسی به موزه سینما اهدا شد
- نقد یا مانیفست؟!/ نگاهی به میز نقد برنامه «هفت» در چهلمین جشنواره فیلم فجر
- خطرِ اشتباهگرفتنِ نادانی با ناخودآگاهی
- مراسم خاکسپاری ارشا اقدسی / گزارش تصویری
- مراسم تشییع پیکر ارشا اقدسی برگزار شد
- جزئیات جدید از حادثه مرگبار/ مهسا احمدی، بدلکار هالیوودی از ارشا اقدسی میگوید
نظر شما
پربازدیدترین ها
- حتی نام ایران او را به گریه میانداخت/ داور زنده زنده دق کرد
- عشق و پساعشق/ چند نکته درباره فیلم سینمایی «نبات» به کارگردانی پگاه ارضی
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- به بهانه برنامه «جعبه سیاه»؛ کفن و آگهی فوت لیاقت چه کسانی است؟
آخرین ها
- غولی که دنیای سرگرمی را میبلعد/ آیا درآمد نتفلیکس در سال جدید بیشتر از ۴۰ میلیارد دلار میشود؟
- نشریه ورایتی پیشبینی کرد؛ انیمیشن ایرانی نامزد جایزه اسکار میشود
- مراسم رونمایی و اکران فیلم مستند «آواز باد» / گزارش تصویری
- به بهانه سریال «زخم کاری»/ فقط خشونت است و حرص و آز
- فوت برنده جوایز اسکار، کن و سزار؛ برتراند بلیه درگذشت
- نشان ویژه «روابطعمومی پیشگام در کاربرد هوش مصنوعی» به همراه اول اعطا شد
- «جن زدگان» ایبسن روی صحنه تئاتر شهرزاد میرود
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ مجوز ساخت سینمایی برای ۶ فیلمنامه صادر شد
- صداپیشه «مهمونی» به «۱۰۰۱» پیوست
- تنها یک فیلم کوتاه، سهم سینمای ایران در برلین؛ فیلمهای جشنواره برلین ۲۰۲۵ اعلام شد
- جوایز سینمایی لومیر اهدا شد؛ ۵ جایزه به «امیلیا پرز» رسید/ «دانه انجیر معابد» بهترین محصول مشترک اروپا شد
- به بهانه تبلیغات «کیولین» و «بنمانو» در سریال «قهوه پدری» مهران مدیری؛ جایی که برندها به قلب داستان میرسند
- هتتریک دیزنی در ۲۰۲۴/ فروش «موآنا ۲» از مرز یک میلیارد دلار گذشت
- نمایندگان جدید وزارت ارشاد در شورای صدور مجوز ساترا معرفی شدند
- «تاری» در راه لهستان
- نکوداشت خسرو سینایی برگزار شد؛ سینماگری که فردگرا و خودنما نبود
- مراسم جوایز «جوی» برگزار شد/ هاپکینز، فریمن و دیگر ستارهها در عربستان
- هوشنگ مرادی کرمانی: هیچ وقت مُهر سیاسی نخوردم و نمیخورم
- آغاز به کار نخستین نمایشگاه «اهواز پترواکس» با حضور همراه اول
- جزئیاتی درباره «۱۰۰۱ قاب»؛ قصه شهرزاد و هزار و یک شب در جشنواره برلین
- ویژگیهای تفکری که سینما را از بنبست و سکون نجات داد
- «خائن کشی» آنلاین میشود
- مستند «در میان امواج» و روایتی زنانه از جنوب ایران
- جوآن پلورایت درگذشت
- معرفی داوران دو بخش چهل و سومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر
- شهرام میراب اقدم درگذشت
- «عزیز»؛ عاشقانهای با طعم آلزایمر/ مجید توکلی: شورای پروانه ساخت منحل شود
- انجمن منتقدان آثار چهل و سومین جشنواره فیلم فجر را داوری میکند
- یک برنده اسکار، رئیس هیات داورانِ جشنواره فیلم کوتاه عباس کیارستمی شد
- انتشار فراخوان نخستین جشنواره نمای باران