رییس انجمن جلوه های ویژه میدانی نسبت به اظهارات ارشا اقدسی که در آن اشاره شده تیم جلوههای ویژه میدانی و رایانهای سینمای ایران در سطح روز دنیا نیستند، واکنش نشان داد.
به گزارش سینماسینما، ارشا اقدسی بدلکار جمعه شب ۱۰ دی ماه با حضور در برنامه تلویزیونی «هفت» با اشاره به اینکه حرفه بدلکاری در ایران پیشرفت قابل توجهی کرده است و می توان برای آن سیمرغی در جشنواره فجر درنظر گرفت، در سخنانی اشاره کرد: «امروز تیم های بدلکاری و توانمندی آنها در ایران در سطح خوبی از روز دنیاست اما تیم جلوه های ویژه میدانی و رایانه ای ما کجاست؟ یا تیم فیلمبرداری صحنه های اکشن و گَفِر ما کجاست؟ ما با تمام سختی ها و مشکلاتی که بدلکاری در ایران دارد در حال پیشبرد کار خود هستیم و با هر زحمتی که هست تجهیزات مورد نیاز را وارد می کنیم تا مطابق روز دنیا پیش برویم. راه پیشرفت بدلکاری در سینمای ایران، ایجاد رقابت است. باید راه را برای رقابت باز کرد.»
همین مساله باعث شد ایمان کرمیان رییس انجمن جلوه های ویژه میدانی با اشاره به اظهارات ارشا اقدسی در مورد فعالان این انجمن و حرفه در برنامه تلویزیونی «هفت»، گفت: یادمان باشد که هیچگاه در یک حرفه همدیگر را تخریب نکنیم. مساله بعدی این است که بهروز افخمی در برنامه «هفت» سوالی از ارشا اقدسی پرسید که جواب این هنرمند هیچ ربطی به سوال نداشت. افخمی هیچ سوالی درمورد مقایسه وضعیت جلوه های ویژه میدانی و بدلکاری در ایران نپرسید، اما اقدسی گفت بدلکاری در سینمای ایران پیشرفت داشته است و ما باید در جشنواره فیلم فجر سیمرغ بگیریم و در ادامه اشاره کرد که جلوه های ویژه میدانی در سینمای ایران ۲۰ سال از دنیا عقب است.
او بیان کرد: این هنرمند صلاحیت این را دارد که درباره حرفه خود اظهارنظر تخصصی خود و نمیتواند در مورد دیگر رشتههای تخصصی از جمله جلوه های ویژه میدانی اینگونه صحبت کند. نباید از یک تریبون ملی و برای اثبات خود، دیگر رشته های سینمایی را تخریب کرد. ارشا اقدسی باید نسبت به موضوعگیریای که در مورد انجمن جلوه های ویژه میدانی در یک برنامه تلویزیونی داشت، عذرخواهی کند.
کرمیان با اشاره به اینکه اعضای انجمن جلوههای ویژه میدانی سینما از چنین اظهارنظری ناراحت شدهاند، توضیح داد: صحبت های این فرد باعث شد تا اعضای انجمن جلوه های ویژه میدانی نسبت به آن اعتراض کنند و از من به عنوان رییس انجمن بخواهند تا نسبت به این امر واکنش صنفی نشان دهم.
این طراح جلوههای ویژه سینما تاکید کرد: همه ما باید کمک حال سینما باشیم و نباید از فرصت استفاده و همدیگر را تخریب کنیم و یا از دیگران سکوی پرتابی برای خود بسازیم.
او همچنین توضیح داد: جلوه های ویژه میدانی در سینمای ایران طی سال ها تواناییهای خود را ثابت کرده و نسبت به پیشرفت سینما چه در داخل چه در خارج در جایگاه بسیار خوبی قرار دارد و می توان گفت که حتی یک سر و گردن نیز نسبت به آن بالاتر قرار دارد.
رییس انجمن جلوه های ویژه میدانی ادامه داد: اگر ارشا اقدسی می گوید که تجهیزات شخصی برای بدلکاری آورده است، باید بگویم یا این فرد از وضعیت مالی بسیار خوبی برخوردار است و یا از جایی حمایت مالی می شوید. البته من و همکارانم نیز تجهیزات شخصی داریم، اما تجهیزات جلوه های ویژه میدانی نسبت به بدلکاری متفاوت است و نیازمند سرمایه و مکان مناسب و استاندارد برای نگهداری آن داریم.
او در پایان بیان کرد: انجمن جلوه های ویژه میدانی دوست دارد که تجهیزات روز دنیا را وارد کند، اما شرایط نگهداری و استفاده از این ابزار و تجهیزات مساله جدی حرفه ما است. سینمای ایران یک بضاعتی دارد و همه همکاران شریف من در صنوف مختلف، برای این سینما زحمت می کشند تا آن را به نسل بعد منتقل کنیم پس بهتر است احترام همدیگر را حفظ کنیم.
ارشا اقدسی در بخش دیگری از برنامه گفته بود: «تنها راه تشویق و رقابت این است که بدلکاری نیز وارد جشنواره شود و سیمرغ بگیرد. ما متاسفانه رفتیم و صحبت کردیم و نهایتا آقای علیرضا رضاداد به ما گفتند: بدلکاری اصلا هنر نیست! تقاضای اولیه ما این بود که برای تماشای ۸ فیلم خود در جشنواره کارت داشته باشیم که گفتند اگر دوست دارید فیلم ببینید بروید در سینما و فیلم تان را ببینید.» که این اظهارنظر هم واکنش علیرضا رضاداد دبیر اسبق جشنواره فیلم فجر را به دنبال داشت. وی در این باره اعلام کرد: «آقای ارشا اقدسی در برنامه «هفت» نقل قول ناقصی از من درباره حرفه بدلکاری کردند که شرح کامل آن دیدار به این شرح است.
دو سال پیش متقاضی دادن سیمرغ به بدلکاری در فیلم ها بودند که خدمتشان عرض کردم برای تبدیل شدن یک حرفه و یا مهارت به هنر که بتواند در فهرست جوایز فجر قرار گیرد، مقدماتی لازم است که همه آن مقدمات هنوز در سینمای ایران برای حرفه بدلکاری فراهم نشده است و از منظر جامعه سینمایی هنوز به عنوان هنر که جایزه پذیر باشد به رسمیت شناخته نشده است. فعالیت همه حرفههای سینمایی وجه و نسبتی باهنر دارد، اما به همه آنها نمی توان اطلاق هنر کرد و سیمرغ داد. گو اینکه هنوز این حرفه در میان جوایز خانه سینما هم نیست.»
منبع: مهر
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- حرفهای تازه رییس اسبق سازمان سینمایی؛ ایوبی: پشتم را خالی کردند/ دولت باید پایش را عقب بکشد
- لطفا از نردبان «فسیل» بالا نروید
- شبنشینی غیرایرانی در هفتِ یلدایی
- افخمی: «بی بدن» را به جای «صبح اعدام» وارد مسابقه کنید
- دفاع تلویحی جبلی از اظهارات ابوالقاسم طالبی؛ واکنشی به اظهارنظرهای این چند ماه بود
- له له زدن برای تیتر شدن/ درباره اظهارات ابوالقاسم طالبی
- واکنش کانون کارگردانان به توهین طالبی و افخمی به زنان در برنامه «هفت»/ این مضحکه را تعطیل کنید
- واکنش بدیعی و ضیاییپرور به حرفهای طالبی؛ دیده شدن به هر قیمت/ توهین به نیمی از جمعیت کشور
- بهروز افخمی مجری «هفت» شد
- اولین سالگرد درگذشت ارشا اقدسی برگزار شد/ مازیار میری: ما هنرمندان بیمعرفتیم
- یادگاریها و جوایز ارشا اقدسی به موزه سینما اهدا شد
- نقد یا مانیفست؟!/ نگاهی به میز نقد برنامه «هفت» در چهلمین جشنواره فیلم فجر
- خطرِ اشتباهگرفتنِ نادانی با ناخودآگاهی
- مراسم خاکسپاری ارشا اقدسی / گزارش تصویری
- مراسم تشییع پیکر ارشا اقدسی برگزار شد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
آخرین ها
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت





