
سینماسینما، مهرزاد دانش منتقد سینما، در کانال تلگرامی خود نوشت: اخیراً در برخی سایتها و کانالهای خودارزشیپندار، که جهل و توهم و تهمت ابزار کاسبی برخی از نویسندههایشان است، مطلبی بازتولید میشود که در آن انتخاب فیلم گرگنما (آدرین پانِک، ۲۰۱۸) در جشنواره جهانی فیلم فجر توسط گروه منتقدان (که من هم یک نفر از این جمع هفت نفری بودم)، به حمایت از صهیونیسم ربط داده میشود! و مضحکتر آنکه چون من مدتی است که مدیر حوزه محصولات چاپیِ غیر از کتاب و نشریات در وزارت فرهنگ هستم، این استناد کذایی را به وزارت فرهنگ هم ربط مضاعف میدهند!
بنا نداشتم و ندارم که به این مهملات پاسخی دهم. منتها چون برخی دوستان آن مهملات را خواندهاند و فیلم را هم ندیدهاند و از روی کنجکاوی پرسش میکنند، برای احترام به این رفقا، دو نکته را یادآور میشوم:
۱- فیلم گرگنما فیلمی در حمایت از یهود و یا صهیونیسم نیست و اصولا لحن و فرم و ساختارش، تن به اقتضائات حمایت از یک ایدئولوژی از جمله صهیونیسم نمیدهد و در محدوده مفهومی، به عنصر خشونت میپردازد. منتها حتی اگر قرار باشد سطح فیلم را هم تقلیل به این حد دهیم، از قضا فیلم وجههای ضدصهیونیستی دارد و این طرز تفکر و آدمهای وابستهاش را زاییده طرز تفکر نازیسم و فاشیسم و نیروهای هیتلری میانگارد. در واقع با این دیدگاه، فیلم، صهیونیستها را ادامهدهنده راه فاشیستها معرفی میکند. بنابراین، این برداشت که فیلم طرفدار صهیونیستها است، از اساس اشتباه و وارونه است.
۲- حضور من در گروه منتقدها در این جشنواره، به اعتبار شخصیت حقوقیام در وزارت فرهنگ نبود که حالا مدیر بودن من در آن واجد معنایی خاص باشد. من سالها قبل از این که به استخدام وزارت فرهنگ درآیم، منتقد فیلم بودم. من اگر منتقد نبودم؛ هیچگاه به استناد مدیر کلی دفتر چاپ و نشر در جایگاه داور یک بخش فرعی از جشنوارهای سینمایی قرار نمیگرفتم؛ کما اینکه مدیریتم در وزارتخانه هم ربطی به منتقدیام در سینما ندارد. سمت اداری را زمانی میدهند و زمانی دیگر میستانند؛ اما هویت منتقدیام همواره با من است و دادنی و گرفتنی نیست. این نکته که آدمها میتوانند واجد چند نقش اجتماعی و یا فردی متفاوت و جدا از هم باشند، البته بدیهی است، مثلا کسی میتواند در عین کوهنورد بودن، مدیر یک مجموعه صنعتی هم باشد و اقتضائات هر یک را هم طبعا در دیگری دخالت ندهد. اما از کسانی که حتی ایده محتوایی یک فیلم را هم وارونه میفهمند، انتظاری برای درک این نکات نیز نمیرود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «بودن یا نبودن» و تبدیل خشونت به امید/ عیاری نمونهای از عیار شرافت در سینمای ایران است
- هنری کسینجر و دانشمند فیلم دکتر استرنج لاو
- «سیاوش در آتش»؛ روایتی از ارتباط موسیقی با جامعه با محوریت زندگی استاد شجریان
- آیا جنایت و قتل، متأثر از فیلم و سینما است؟/یادداشتی از مهرزاد دانش
- در نقد «آگوست اوسیج کانتی» مطرح شد؛ فیلمی آمریکایی که با فرمول «درباره الی» غافلگیر میکند
- فرصتها و تهدیدها / یادداشت مهرزاد دانش درباره برنامه مهمونی
- درباره جنجالهای اخیر پرونده حقوقی فیلم قهرمان/یادداشتی از مهرزاد دانش
- واکنش توییتری مهرزاد دانش به ترکیب هیئت داوران جشنواره /کوچه مردها
- رضا میرکریمی: «خیلی دور، خیلی نزدیک» تجربه درک حیرانی و بیوزنی نسبت به جهانی بیانتهاست
- ماندگار در تاریخ/ برای موفقیت فیلم «قهرمان» در کن
- مهرزاد دانش : زخم کاری را دوست ندارم ولی این روال پخش ، تمسخر بیننده های سریال است
- این حرص مبتذل در خبرسازی و تحلیلهای آبدوغخیاری/یادداشتی از مهرزاد دانش
- واکنش مهرزاد دانش به لغو جشنواره جهانی فیلم فجر
- واکنش مهرزاد دانش به استناد مخالفان خانه پدری به بخشی از آیین نامه نظارت بر نمایش فیلمها
- گفتوگوی سینماسینما با مهرزاد دانش منتقد سینما، درباره فیلمهای رضا، قصر شیرین، قسم و سرخپوست/ بخش دوم
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- بیانیه یکصد سینماگر درباره حکم تازه جعفر پناهی
- «سایت اند ساوند» ۵۰ فیلم برتر ۲۰۲۵ را انتخاب کرد؛ فیلم اندرسون در صدر/ «یک تصادف ساده» ششم شد
- یک چرخش استراتژیک بزرگ؛ نتفلیکس برای خرید برادران وارنر، وارد مذاکرات انحصاری شد
- دربارهی نمایش «زنی که فقط سیگار میکشد»؛ ای کاش که جای آرمیدن بودی
- «تاجی» به اسکار رفت/ «آمیگدال» آماده نمایش شد
- نخستین نشست هیئت مدیره انجمن منتقدان برگزار و رئیس انجمن انتخاب شد
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد





