سینماسینما، مهرزاد دانش منتقد سینما، در کانال تلگرامی خود نوشت: اخیراً در برخی سایتها و کانالهای خودارزشیپندار، که جهل و توهم و تهمت ابزار کاسبی برخی از نویسندههایشان است، مطلبی بازتولید میشود که در آن انتخاب فیلم گرگنما (آدرین پانِک، ۲۰۱۸) در جشنواره جهانی فیلم فجر توسط گروه منتقدان (که من هم یک نفر از این جمع هفت نفری بودم)، به حمایت از صهیونیسم ربط داده میشود! و مضحکتر آنکه چون من مدتی است که مدیر حوزه محصولات چاپیِ غیر از کتاب و نشریات در وزارت فرهنگ هستم، این استناد کذایی را به وزارت فرهنگ هم ربط مضاعف میدهند!
بنا نداشتم و ندارم که به این مهملات پاسخی دهم. منتها چون برخی دوستان آن مهملات را خواندهاند و فیلم را هم ندیدهاند و از روی کنجکاوی پرسش میکنند، برای احترام به این رفقا، دو نکته را یادآور میشوم:
۱- فیلم گرگنما فیلمی در حمایت از یهود و یا صهیونیسم نیست و اصولا لحن و فرم و ساختارش، تن به اقتضائات حمایت از یک ایدئولوژی از جمله صهیونیسم نمیدهد و در محدوده مفهومی، به عنصر خشونت میپردازد. منتها حتی اگر قرار باشد سطح فیلم را هم تقلیل به این حد دهیم، از قضا فیلم وجههای ضدصهیونیستی دارد و این طرز تفکر و آدمهای وابستهاش را زاییده طرز تفکر نازیسم و فاشیسم و نیروهای هیتلری میانگارد. در واقع با این دیدگاه، فیلم، صهیونیستها را ادامهدهنده راه فاشیستها معرفی میکند. بنابراین، این برداشت که فیلم طرفدار صهیونیستها است، از اساس اشتباه و وارونه است.
۲- حضور من در گروه منتقدها در این جشنواره، به اعتبار شخصیت حقوقیام در وزارت فرهنگ نبود که حالا مدیر بودن من در آن واجد معنایی خاص باشد. من سالها قبل از این که به استخدام وزارت فرهنگ درآیم، منتقد فیلم بودم. من اگر منتقد نبودم؛ هیچگاه به استناد مدیر کلی دفتر چاپ و نشر در جایگاه داور یک بخش فرعی از جشنوارهای سینمایی قرار نمیگرفتم؛ کما اینکه مدیریتم در وزارتخانه هم ربطی به منتقدیام در سینما ندارد. سمت اداری را زمانی میدهند و زمانی دیگر میستانند؛ اما هویت منتقدیام همواره با من است و دادنی و گرفتنی نیست. این نکته که آدمها میتوانند واجد چند نقش اجتماعی و یا فردی متفاوت و جدا از هم باشند، البته بدیهی است، مثلا کسی میتواند در عین کوهنورد بودن، مدیر یک مجموعه صنعتی هم باشد و اقتضائات هر یک را هم طبعا در دیگری دخالت ندهد. اما از کسانی که حتی ایده محتوایی یک فیلم را هم وارونه میفهمند، انتظاری برای درک این نکات نیز نمیرود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «بودن یا نبودن» و تبدیل خشونت به امید/ عیاری نمونهای از عیار شرافت در سینمای ایران است
- هنری کسینجر و دانشمند فیلم دکتر استرنج لاو
- «سیاوش در آتش»؛ روایتی از ارتباط موسیقی با جامعه با محوریت زندگی استاد شجریان
- آیا جنایت و قتل، متأثر از فیلم و سینما است؟/یادداشتی از مهرزاد دانش
- در نقد «آگوست اوسیج کانتی» مطرح شد؛ فیلمی آمریکایی که با فرمول «درباره الی» غافلگیر میکند
- فرصتها و تهدیدها / یادداشت مهرزاد دانش درباره برنامه مهمونی
- درباره جنجالهای اخیر پرونده حقوقی فیلم قهرمان/یادداشتی از مهرزاد دانش
- واکنش توییتری مهرزاد دانش به ترکیب هیئت داوران جشنواره /کوچه مردها
- رضا میرکریمی: «خیلی دور، خیلی نزدیک» تجربه درک حیرانی و بیوزنی نسبت به جهانی بیانتهاست
- ماندگار در تاریخ/ برای موفقیت فیلم «قهرمان» در کن
- مهرزاد دانش : زخم کاری را دوست ندارم ولی این روال پخش ، تمسخر بیننده های سریال است
- این حرص مبتذل در خبرسازی و تحلیلهای آبدوغخیاری/یادداشتی از مهرزاد دانش
- واکنش مهرزاد دانش به لغو جشنواره جهانی فیلم فجر
- واکنش مهرزاد دانش به استناد مخالفان خانه پدری به بخشی از آیین نامه نظارت بر نمایش فیلمها
- گفتوگوی سینماسینما با مهرزاد دانش منتقد سینما، درباره فیلمهای رضا، قصر شیرین، قسم و سرخپوست/ بخش دوم
نظر شما
پربازدیدترین ها
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ ۶ فیلمنامه پروانه ساخت سینمایی گرفتند
- درباره یک خبر بی نهایت وحشتناک و غم انگیز
- یادداشتی بر فلسفه دوستی بر پایه «چشمانت را ببند»/ در جستوجوی دوست
- پس از جنجال حرفهای مدیر جشنواره کمرایمیج؛ استیو مک کوئین رفت/ کیت بلانشت ماند
- با احکامی جداگانه از سوی رائد فریدزاده؛ حسینی و شفیعی معاون شدند/ ایلبیگی به موسسه سینماشهر رفت
آخرین ها
- «کارون – اهواز» در مراکش
- رونمایی از پوستر انیمیشن «شنگول و منگول» در آستانه اکران
- درباره «اتاق بغلی» اثر پدرو آلمودووار/ مرز باریک دوستی و مرگ زیر جهانی از زندگی و رنگ
- استادان و کارگاههای «سینماحقیقت۱۸» را بشناسید
- بر مبنای آمار سمفا؛ روند صعودی فروش سینماها در هفته گذشته نزولی شد
- محمد شکیبانیا رئیس سیزدهمین جشن مستقل سینمای مستند شد
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- با احکامی جداگانه از سوی رائد فریدزاده؛ حسینی و شفیعی معاون شدند/ ایلبیگی به موسسه سینماشهر رفت
- کارگردان «سه جلد»: اقتصاد سینمای ایران را چند سکانس رقص میگرداند
- نمایش دو مستند از ناصر تقوایی در موزه سینما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ کونان اوبراین، میزبان اسکار ۹۷ام خواهد بود
- «کارمند جماعت» رونمایی میشود
- یادداشتی بر فلسفه دوستی بر پایه «چشمانت را ببند»/ در جستوجوی دوست
- دنزل واشینگتن از دنیای بازیگری خداحافظی میکند
- تاد هینز رئیس هیئت داوران جشنواره فیلم برلین شد
- پس از جنجال حرفهای مدیر جشنواره کمرایمیج؛ استیو مک کوئین رفت/ کیت بلانشت ماند
- ابوالفضل جلیلی مطرح کرد؛ حضور در کلاس بازیگری عامل موفقیت نیست
- نمایش بلندترین سکانس پلان سینمای مستند ایران در آمریکا
- کدام سینما واقعی تر است ؟
- پیدا شدن جسد یک بازیگر در خانهاش
- دیدار اصغر فرهادی با علاقهمندان فیلمهایش در استانبول
- فیلمی که اطلاعاتش مخفی نگه داشته شده؛ لوپیتا نیونگو به فیلم کریستوفر نولان پیوست
- «کتابخانه نیمهشب» روی صحنه میرود
- سه نمایش برای مستند «۹۹-۱۹» در یک هفته
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ ۶ فیلمنامه پروانه ساخت سینمایی گرفتند
- درباره فیلم جدید رابرت زمکیس/ «اینجا»؛ یک قرن را طی می کند، اما بدون حرکت دوربین
- سوینا منتشر میکند؛ نسخه ویژه نابینایان «مورد عجیب بنجامین باتن» با صدای مهدی پاکدل
- «پینگو» بعد از ۱۸ سال بازمیگردد
- جوایز اصلی فستیوال فیلم هانوی به «بی سر و صدا» رسید
- درباره یک خبر بی نهایت وحشتناک و غم انگیز